Preview: Predator: Hunting Grounds - Werk aan de winkel

-

Toen ik de eerste beelden van Predator: Hunting Grounds voor het eerst zag, kon ik mijn ogen niet geloven. Eén van mijn favoriete jaren ’90 franchises krijgt zijn eigen game en het ziet er retevet uit. Eindelijk kan ik high fiven op de meest stoere en meest mannelijke manier ooit. Na het spelen van de open bèta kom ik er echter bedrogen vanaf. De game is nog lang niet af. Tenminste, dat hoop ik. Tijdens het spelen liep ik namelijk tegen aardig wat problemen aan en de vraag is nog maar of ze dat in een krappe maand kunnen herstellen.

Het idee is goed

Predator: Hunting Grounds heeft een toffe opzet. Jij speelt als één van de vier leden van een fireteam. Dit fireteam dient objectives te behalen terwijl ze opgejaagd worden door de Predator, een buitenaards wezen met geavanceerde technologie en een shitload aan health. Daarnaast is de map bezaaid met NPC’s die je het net wat lastiger moeten maken (doen ze niet hoor, no worries). Predator is echter geen NPC. Eén speler krijgt namelijk controle over dit angstaanjagende wezen en krijgt de mogelijkheid om de vier medespelers op te jagen. De opzet is dus een beetje hetzelfde als die andere vette game die een te vroege dood is gestorven, Evolve.

Predator geeft je verreweg de tofste gameplay. Je rent over de boomtakken, cloaked je om minder zichtbaar te zijn en maakt enge klikgeluidjes met je kaken om de andere spelers de stuipen op het lijf te jagen. Jouw doel is om het fireteam compleet uit te roeien, maar makkelijk is dat zeker niet. Het fireteam is namelijk behoorlijk gewapend en daardoor is overcommitment een gevaarlijk spelletje. Voor je het weet lig je tandjes en groen bloed te tuffen, en is je missie mislukt. Anderzijds is het voor het fireteam van essentieel belang om bij elkaar te blijven. Predator trekt namelijk je kop eraf als je geïsoleerd bent.

De seconden tikken weg

Goed, de opzet is dus tof. Ik kan het wel waarderen wanneer één über wezen het moet opnemen tegen een groepje gespierde mariniers die zich met hand en tand moeten verdedigen. Wat ik echter niet kan waarderen, is de manier waarop deze game momenteel werkt. De grafische output is behoorlijk ondermaats en nog irritanter is de belabberde framerate. Regelmatig zakt de framerate in als een plumpudding en kan het zelfs leiden tot een volledige freeze van een seconde. De game hoeft wat mij betreft niet de beste van de beste graphics te hebben, maar een stabiele framerate is een must, zeker bij online shooters.

Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat de controls ook niet je-van-het zijn. Het schieten werkt nog wel, maar het spelen als Predator is intensief voor de cortex. Cloaken doe je bijvoorbeeld met rondje, maar visions doe je weer met de pijltjestoetsen en het schieten is mij nog steeds een beetje onduidelijk. Waar de verwarring precies ontstaat, is mij nog niet helemaal duidelijk, misschien komt het door een teveel aan opties of wellicht ligt het aan een onlogische mapping. Het kan natuurlijk ook komen omdat je zelden als Predator speelt. De matchmaking was namelijk niet al te best. Zelfs middels de optie “Play as Predator” speelde ik niet als Predator. Gelukkig lijkt deze bug wel op het lijstje te staan van de ontwikkelaar, bij het opstarten stond er namelijk groot in beeld dat de matchmaking problemen inmiddels wel bekend zijn…

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Ik heb nog een klein beetje vertrouwen in Predator: Hunting Grounds. Wel moet toegegeven worden dat dit vertrouwen een flinke tik heeft gekregen. De opzet waarbij één speler zwaar OP is en het opneemt tegen vier watjes is nog altijd vet. Daarnaast zitten er flink wat customization opties in om zowel de Predator als je fireteam-lid aan te passen. Jammer dat het weer lootboxes moeten zijn, maar ach, het werkt. Hopelijk heeft Sony voldoende tijd om de matchmaking, framerate, graphics en controls aan te passen. Een flinke taak, de game verschijnt namelijk zeer snel en de seconden tikken dan ook weg. Come on, ik geloof in jullie, Sony! *Rudy geeft Brofive aan Sony*

Predator: Hunting Grounds verschijnt op 24 april voor PlayStation 4 en pc.

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Predator: Hunting Grounds

Ontwikkelaar:

Illfonic

Uitgever:

Sony Interactive Entertainment

Release:

24 april 2020

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord