Preview: Sid Meier's Civilization VII - Herschrijft geschiedenis

-

Gamescom is op volle gang en vrijwel ieder half uur rennen wij van afspraak naar afspraak om maar alles te kunnen checken. Een van die games die ik heb mogen checken is Sid Meier’s Civilization VII. Een langlopende franchise die vrijwel altijd in de smaak is gevallen onder de fanbase. Ook dit keer is de RTS doorspekt met historische elementen, maar is de speler toch in staat om de geschiedenis te herschrijven. Benieuwd naar onze hands-on met de game? Lees dan nu verder in de Sid Meier’s Civilization VII Hands-on Preview!

Sid Meiers Civilization 7 Hands On Preview1

Sid Meier’s Civilization VII – Herschrijft de geschiedenis

Laten we het maar zeggen; Sid Meier’s Civilization VII heeft alles in huis om een klapper van jewelste te worden. De populaire RTS weet met een uitstekend uiteengezette fundering toch te innoveren door de introductie van een aantal nieuwe gameplayelementen. Deze gameplayelementen veranderen echter niets aan die stevige fundering, maar bouwen er juist bovenop. Iets dat in de complete game is doorgevoerd, want Civilization VII showt precies hetzelfde in de gameplay en de weergave daarvan. Dit mede door bijvoorbeeld de introductie van era’s. Civ VII kent een drietal era’s waar de speler doorheen dient te spelen. Ga je een era vooruit, dan ontwikkelt jouw samenleving en ding je mee naar de overwinning. Het grappige is echter dat de vooruitgang naar een nieuwe era niet direct alle ontwikkeling en visuele elementen van de vorige era uit het raam gooit. Sterker nog, het blijft bestaan en bouwt er vervolgens op voort.

Ook deze Civilization zit weer tjokvol historische figuren. Zoals gewoonlijk kan je het pad van die leider bewandelen en inspelen op diens affiniteiten. Dit is echter waar Civ VII een ander pad inslaat. In deze game is het namelijk mogelijk om een eigen pad te kerven door bewust andere keuzes te maken. Een Alexander kan bijvoorbeeld kiezen voor het bewaren van de goede vrede, alles inzetten op ontwikkeling of simpelweg op oorlogspad gaan. Deze keuzes bepalen het verloop van de game en de ontwikkeling van jouw rijk. Daarnaast is het mogelijk tijdens de overgang naar een nieuwe era om de andere kant op te kantelen. Deze beslissingen zijn belangrijk, want hierdoor ontstaan bijvoorbeeld de Franssen en Amerikanen. Wat zo in eerste instantie lijkt op een opbouw van een krachtig Romeins Rijk, kan uitmonden in een ontwikkelde samenleving waar innovatie en wereldvrede centraal staan.

Sid Meiers Civilization 7 Hands On Preview

Kleine aanpassingen maken een groot verschil

Civilization VII zit boordevol kleine aanpassingen die een groot verschil maken. Sowieso behoudt Civ diens eigenzinnige karakter om toegankelijk te zijn voor ieder type speler. Alhoewel de game kan doen afschrikken met diens tegels, turn based gameplay en vele opties, is het een bijzonder instapvriendelijke franchise. Er schuilt echter heel veel meer onder de motorkap en na een paar rondjes spelen, zie je al gauw hoe je een groot verschil kan maken met een paar kleine aanpassingen in je speelstijl. Die ontwikkeling vindt echter niet alleen bij de speler plaats, maar ook binnen het ontwikkelteam bij Firaxis.

De community vraagt er al een tijd om, maar in Civ VII is het bijvoorbeeld mogelijk om met een boot te varen over rivieren. Klinkt klein, maar dit biedt enorm veel potentie. Traderoutes zijn makkelijker op te zetten en troepen verplaatsen zich sneller over het water wanneer deze aan boord van een schip zijn. Ook het verplaatsen van de troepen is bijzonder eenvoudig. Deze zijn namelijk te bundelen onder een commandant. Hierdoor hoef je enkel de commandant opdracht te geven om zich te verplaatsen naar een bepaalde locatie waardoor de troepen zullen volgen. Ook het upgraden van de legers gaat via die commandant waardoor je veel minder bezig bent met het micromanagen van individuele troepen en veel meer kunt nadenken over de grote lijnen van jouw eigen samenleving. Het zijn dus kleine dingen, maar in matches die uren kunnen duren, zorgen dit soort aanpassingen voor een wereld van verschil.

Sid Meiers Civilization 7 Preview2

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Het is wellicht mijn beste afspraak van de eerste gamescom dag geweest. Sid Meier’s Civilization VII weet te voldoen aan mijn verwachting en deze zelfs te overstijgen. De introductie van de era’s en het subtiele eerbetoon naar de roots van jouw samenleving zijn charmant en stroomlijnen de gameplay aanzienlijk. Dat stroomlijnen lijkt het keyword voor dit deel te zijn, want de game lijkt op ieder aspect net wat toegankelijker of eenvoudiger in elkaar te steken. Het verplaatsen van de troepen, het bouwen an sich en het kerven van een eigen pad dragen aan een egale gameplayervaring en zorgen voor een game waar ik eerlijk gezegd niet op kan wachten. Helaas moeten we nog wel even wachten, want Sid Meier’s Civilization VII verschijnt pas op 11 februari 2025 voor de pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5 en Xbox Series. Een unicum binnen de franchise overigens. Dit is namelijk voor het eerst dat Civilization gelijktijdig op alle platformen komt te verschijnen!

Meer lezen over onze avonturen in Keulen? Check dan hier alle gamescom 2024 content of volg ons op de voet in ons gamescom 2024 liveblog live vanaf de beursvloer!

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

In dit artikel