Preview: Super Mario Party Jamboree - Het allergrootste feestje

-

Mijn jeugd bestaat uit een aantal bepalende factoren. In ons bescheiden rijtjeshuis vulde punkrock vaak de kamers. Op ons pietleutige tv'tje keken we Pokémon, SpongeBob en - god forbid - Shin chan. Ja, nou is het mooi geweest. Onze moeder bonjourde m'n broertjes en mij weer naar buiten en zodra we genoeg vitamine D hadden opgenomen, kregen we weer toegang tot de digitale wereld. Ondanks het feit dat mijn gaming-carrière begon op de pc met games, zoals Zoo Tycoon, Jurassic Park: Operation Genesis en Rayman 3, was het toch echt de Nintendo GameCube waar mijn obsessieve liefde voor games begon op te bloeien. Ja, Sinterklaas had geen idee wat hij had veroorzaakt tot de grootste ergernis van mijn ouders. Afijn, iets wat iedereen leuk vond om te spelen, was Mario Party. De ideale activiteit voor gezelligheid, plezier, humor en natuurlijk janken als je sterren werden gestolen. Toen we de uitnodiging ontvingen vanuit Nintendo om te kijken wat Super Mario Party Jamboree in huis heeft, hoefde ik daar geen moment over na te denken. Ik ben klaar om terug te keren naar één van mijn favoriete Nintendo-gameseries, maar was deze comeback gewenst? Je leest het in onze preview van Super Mario Party Jamboree.

Voelt als thuiskomen

Samen met de gewaardeerde collega's van andere outlets, begonnen we met onze speelsessie van Super Mario Party Jamboree. We startten met dé iconische modus. Je weet precies welke ik bedoel. Met vier spelers op het bord en zo snel mogelijk hollen naar de ster. Natuurlijk moet je ook genoeg minigames winnen, zodat je de boel kan financieren. En kijk, je gaat er al met bepaalde verwachtingen in, vanwege de Mario Party-games die de Nintendo Switch al heeft mogen verwelkomen. Ja, dan hebben we het natuurlijk over Mario Party Superstars en - waar we de vergelijking vooral mee gaan trekken - de originele Super Mario Party. Deze game bracht Mario Party terug naar de roots. We gingen weer als vanouds lekker met elkaar spelen op diverse borden en we kregen wederom de vrijheid om zelf ons pad uit te stippelen. Echter, de partygame uit 2017 was niet foutloos. Fans hekelden het gebrek aan borden en de simpliciteit ervan. Geluk heeft altijd al een rol gespeeld in Mario Party, maar in Super Mario Party was je er afhankelijk van.

Dit is het eerste wat opvalt aan Super Mario Party Jamboree. Nintendo lijkt gehoor te geven aan de feedbackpunten die fans geleverd hebben aan het adres van Mario Party. Ons avontuur begon op het bord van Wiggler. De basismap die qua lay-out niet heel spannend is, maar genoeg zijstraatjes kent voor wat listige hinderlaag-opties. Waar ik dacht zonder problemen een ster te kunnen kapen, werd ik volledig verrast door één van de spelers die het recht voor mijn neus wegsnoepte. Ja, ik werd wel eventjes op mijn plek gezet. Net zoals in de minigames. Waar ik thuis altijd wel gewend was geraakt aan een soort onverslaanbare kampioen-status, moest ik toch hier echt even mijn best doen. Niet alleen omdat de spelers tot de groep fanatieke Nintendo-spelers behoorden, maar ook omdat de minigames zelf meer diepgang kenden. Ja, we konden het gehele potje helaas niet afmaken, dus laten we het erop houden dat het een gelijkspel was. Voor Super Mario Party Jamboree is het echter een overwinning, want de game voelt gewoon echt een stukje sterker aan dan diens voorganger in de originele spelmodus. De nadruk op het geluk en de simpliciteit lijkt achterwege te zijn en het is goed om te zien dat Nintendo de tijd heeft genomen om te luisteren naar de feedback.

Super Mario Party Jamboree Switch game

Aan de Rainbow Road timmeren

Ja, de naam Jamboree is echt niet zomaar uitgekozen. Deze term wordt vooral gebruikt om een groots en uitbundig festijn aan te duiden. In Super Mario Party Jamboree lijkt dat zeker het geval te zijn. Het vertoont trekjes van een typisch vervolg: alles moet groter, beter, maar vooral groter. De partygame kent zeven borden op lancering en meer dan 110 minigames. Je zou kunnen zeggen dat Nintendo het hierbij had kunnen laten en waarschijnlijk genoeg zieltjes ermee had kunnen winnen. Echter, de Japanse gamegigant was niet tevreden met het simpelweg aanleveren van meer content. Super Mario Party Jamboree kent heuse innovaties in diverse gamemodi en ik heb het geluk dat ik alvast wat mag vertellen over een aantal spraakmakende details.

Laten we beginnen met 'Koopatlon'. In deze modus spelen 20 spelers tegen elkaar in een soort hardlooprace. Je bent niet meer bezig om de dobbelsteen vooruit te smijten, maar de focus ligt geheel op een aantal specifieke minigames, waarbij je een zo hoog mogelijke score moet neerzetten. Hoe hoger je score, des te meer vakjes je vooruit kan snellen. Terwijl ik als Waluigi mij vooral aan het focussen was op de highscore in een soort Tetris-achtige minigame, zag ik in mijn ooghoek de map in real-time zich uitspelen. Terwijl ik met die lange benen probeerde vaart te maken, zag ik zo nu en dan Monty Mole mij voorbij racen en ik zette de achtervolging in met een aantal welgeplaatste groene schilden. Echter, de boel wordt pas op stelten gezet wanneer een Godzilla-versie van Bowser onrust komt stoken. In een speciale minigame is het de bedoeling dat je heelhuids uit de strijd komt, anders moet je 30 (!) vakjes achterwaarts marcheren.

Over die mega-Bowser gesproken, Super Mario Party Jamboree kent nog een nieuwe toevoeging, genaamd 'Bommen op Bowser'. In deze coöperatieve modus moeten spelers samenwerken om een vuist te maken tegen de zogeheten 'Imposter Bowser'. Het is natuurlijk een verdachte zaak, aangezien je de originele Bowser en zijn zoon tussen de speelbare personages hebt staan, maar goed - het gaat om het idee. Op een kleine map moeten spelers kisten kapot slaan en bommen verzamelen. Deze explosieven laad je vervolgens in een kanon, zodat je de healthbar van 'Imposter Bowser' kan belagen. Klinkt simpel, maar laat je niet foppen. Op de map lopen de onderdanen van het vuurspuwende reptiel rond en ook de enige, maar dan neppe, King Koopa walst over je heen als je niet oplet. Tussendoor moeten alle spelers samenwerken in co-op minigames, waarbij een betere score zorgt voor sterkere items voor op het veld. Denk hierbij aan snelheidsboosts of grotere hamers om kisten mee te verwoesten. Ik ga nog geen oordeel hangen aan 'Koopatlon' en 'Bommen op Bowser', want ik moet meer zien van de gamemodi die Super Mario Party Jamboree in de etalage heeft staan. Desalniettemin kan ik wel de poging tot innovatie applaudisseren. De additionele content die aanwezig is in de partygame, voelt als een verrijking in plaats van wat slordig afgewerkte modi.

Super Mario Party Jamboree Nintendo Switch preview1 1
Super Mario Party Jamboree Nintendo Switch preview1 2
Super Mario Party Jamboree Nintendo Switch preview1 3

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Ik ben enorm te spreken over Super Mario Party Jamboree. Na een uurtje spelen had ik eigenlijk alleen maar de intentie om stiekem te verblijven in het kantoor van Nintendo, maar helaas moest de speelsessie eindigen. Het ziet er naar uit dat de opvolger van Super Mario Party eigenlijk alle tekortkomingen van het vorige deel aanpakt. De geluksfactor is minder aanwezig en de game lijkt meer vlees op de botten te kennen. Dit geldt al helemaal als je de nieuwe gamemodi van Super Mario Party Jamboree erbij pakt, waar Nintendo echt wel de intentie heeft om te innoveren op het bewezen concept - en gelukkig proppen ze ons niet allemaal in een logge Twingo. Super Mario Party Jamboree komt op 17 oktober te verschijnen en mocht ik de uitnodiging ontvangen, dan is dit een feestje dat ik absoluut niet over ga slaan!

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

In dit artikel

Packshot Super Mario Party Jamboree

Ontwikkelaar: