The DioField Chronicle

  • Ontwikkelaar Square Enix
  • Eerste releasedatum 22 september 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , Nintendo Switch , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre Strategie , JRPG
  • Gameliner score -

Preview: The DioField Chronicle - Maakt interessante keuzes

Square Enix en strategische RPG’s zijn een combinatie die ik best zie zitten. Zij hebben tenslotte ook de Final Fantasy Tactics-games ontwikkeld en die zijn best vermakelijk. The Diofield Chronicle gooit het echter over een andere boeg. Deze nieuwe strategische RPG is namelijk niet turn-based, maar kent real-time strategische combat. Ik mocht aan de slag met de demo van The DioField Chronicle om te zien hoe dat me zou bevallen.

Geopolitieke oorlogen, ik snap er niets van

Het eiland DioField, wat je blijkbaar uitspreekt als Die-Joo-Field, in plaats van Daa-Joo-Field, vormt het toneel van ons verhaal. Een groep jonge strijders voegt zich bij het private leger huurlingen van een nobelman om de wereld te verbeteren. Ondertussen woedt een politieke oorlog tussen verschillende partijen op het eiland en ook daar raak je natuurlijk half-onbedoeld in verzeild. Het verhaal belooft politieke intriges en een hoop actie met zich mee te brengen. Tijdens de demo kun je het eerste hoofdstuk van The DioField Chronicle spelen. Hierin worden de personages geïntroduceerd en werp je een korte blik op de wereld en de geopolitieke oorlogen die er gevochten worden. De demo is te kort om nu al iets te kunnen zeggen over het verhaal, de vertelwijze, de personages of hoe alles zich zal ontwikkelen. Ik begreep nog maar weinig van alles, dus ik vermoed dat alles in de uiteindelijke versie van de game flink uitgebreid zal zijn.

Waar ik wel al met zekerheid iets over kan zeggen, is hoe The DioField Chronicle eruitziet. Voor een strategische RPG ziet de game er best prima uit. Je kunt tijdens de cutscenes, die overigens een prima Japanse voice-over hebben, goed zien welke artistieke keuzes er gemaakt zijn en je kunt ook zien dat Square Enix achter deze game zit. De game geeft Final Fantasy-vibes en dat is enerzijds goed, want wie houdt er nou niet van Final Fantasy, maar anderzijds is dit z’n eigen IP en verdient het ook op gebied van art direction z’n eigen identiteit.

The DioField Chronicle preview1

Is real-time beter dan turn-based?

Waar The DioField Chronicle wel een eigen identiteit heeft, is in haar combat mechanics. The DioField Chronicle is namelijk een strategische RPG, maar niet zoals bijvoorbeeld Final Fantasy Tactics. The DioField Chronicle kent namelijk een real-time combat-systeem in plaats van turn-based. Dat houdt dus in dat de gevechten, zelfs wanneer je strategische keuzes aan het maken bent, altijd door blijven lopen. Dit is een interessante keuze, daar je bij strategiegames toch vaak langer na moet denken om te bepalen welke kant je bijvoorbeeld welke troepen op stuurt of welke speciale vaardigheden je het beste in kunt zetten op een bepaald moment. Dat alles in real-time gebeurt, geeft je een bepaald gevoel van urgentie tijdens de gevechten en gevechten voelen daardoor ook realistischer aan.

Het geven van commando’s in real-time is verrassend eenvoudig. Je kunt een enkele unit selecteren en met een druk op de knop bepalen waar hij naartoe moet lopen, wat hij moet activeren of wie hij moet aanvallen. Elk personage heeft met een druk op een andere knop beschikking tot een heel arsenaal aan speciale vaardigheden, afhankelijk van welke van de vier beschikbare classes er aan dit personage is toegekend. Daarnaast is er ook nog een knop waarmee je een groep personages kunt selecteren die je allemaal hetzelfde commando geeft. Oorlogje spelen was nog nooit zo gemakkelijk. Tussen missies door verplaatst de setting zich van het slagveld naar je hub. Hier kun je in third-person rondlopen, met NPC’s praten, wapens kopen, side quests starten en je personages uitbreiden. Met het RPG-gedeelte lijkt het dus ook wel goed te zitten.

The DioField Chronicle preview

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

The DioField Chronicle maakt interessante keuzes. Voor een strategische game pakt het best goed uit om de combat in real-time te laten te verlopen, in plaats van turn-based. De real-time combat maakt alles wat realistischer en geeft je een bepaald gevoel van urgentie tijdens de gevechten. Tussen de gevechten door wordt middels cutscenes een uitgebreid verhaal verteld en kun je je personages verbeteren, als in een echte RPG. Van wat ik dus van deze demo heb gezien, lijkt The DioField Chronicle dus een interessante game te zijn die voor fans van strategische RPG’s zeker de moeite waard is om op te pakken.

Over auteur Claudia Tjia

Claudia Tjia Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?