Preview: The Great Ace Attorney Chronicles - Geen redenen voor objections

Geplaatst: 30 juni 2021 17:01

OBJECTION is een term die je veel zult horen in The Great Ace Attorney Chronicles. Dit is een adventure game waarbij je als beginnend advocaat belangrijke en soms persoonlijke zaken in de rechtbank moet uitvechten. De Ace Attorney games worden ontwikkeld door Capcom en de serie is bekend geworden door de Phoenix Wright: Ace Attorny-games. The Great Ace Attorney Chronicles is een compilatie die bestaat uit The Great Ace Attorney: Adventures uit 2015 en The Great Ace Attorney 2: Resolve uit 2017 die beide voor de Nintendo DS zijn uitgebracht. Beide games zijn ontwikkeld door Shu Takumi die ook verantwoordelijk was voor de Phoenix Wright-games. Deze versie zal een Engelse en Japanse audiotrack, een auto-advancing story modus en alle downloadbare episodes en kostuums van beide games bevatten. Ook wordt een in-game galerie toegevoegd met artwork, trailers en muziek. Ik ken de Phoenix Wright: Ace Attorny-games van naam en goede reputatie, maar ik heb deze game-serie nog nooit gespeeld. Gelukkig had ik met de early hands-on access de mogelijkheid om met de eerste hoofdstukken aan de slag te gaan. Ik hoop dat ik de preview zonder Objections zal ervaren.

Problemen zijn altijd in de buurt

The Great Ace Attorney Chronicles spelen zich af aan het einde van de negentiende eeuw (Meiji-periode). Je volgt de avonturen van Ryunosuke Naruhodo, een voorvader van Phoenix Wright. Hij is een student Engels op de Teito Yūmei University en heeft van nature een sterk gevoel voor rechtvaardigheid, maar ook de gave om in situaties te belanden die zijn vrijheid en leven in gevaar kunnen brengen. In The Great Ace Attorney Chronicles kom je de bekende stijl en gameplay tegen die je al kent uit de andere delen uit de Ace Attorny-serie. Het is een verhaal gedreven avontuur waar je met point-and-click de 3D-omgevingen verkent en met de personages spreekt. Je spendeert een deel van je tijd in de rechtszaal waar je naar de getuigenissen van de getuigen kunt luisteren. Als je goed oplet, is het mogelijk om tegenstellingen in hun verklaringen te vinden om uiteindelijk de waarheid te achterhalen. Ook ben je soms op een locatie om bewijzen en getuigenissen te verzamelen. En met Naruhodo’s geluk kom je snel in een nieuwe situatie terecht waarbij je weer gebruik moet maken van je aangeboren gevoel voor rechtvaardigheid om de zaak te redden.

Op het moment dat er iemand uit de omgeving van Naruhodo vermoord wordt aangetroffen, is hij meteen de verdachte. Het helpt niet dat hij een wapen in zijn handen heeft, nadat een luide knal de mensen in het restaurant hebben doen opschrikken. Naruhodo wordt voor deze verschrikkelijke daad verantwoordelijk gesteld en op advies van zijn vriend en rechtenstudent, Kazuma Asogi, gaat Naruhodo zijn eigen verdediging voeren. Meestal niet een goed idee, maar met de hulp en aansporing van Asogi, raakt Naruhodo langzaam aan overtuigd van zijn eigen vaardigheid als advocaat. Ryunosuke en Asogi worden bijgestaan door Susato Mikotoba, een gerechtelijk assistent. Er is wel een probleem. In die periode deed de Japanse politie maar één enkel onderzoek om vervolgens het plaats delict zo snel mogelijk vrij te geven. Dit maakt de situatie alleen maar lastiger en moet je soms werken met alleen foto’s en de getuigenissen. Ze werken ook nog niet met de westerse wetenschappelijke methode (ze willen dit wel veranderen en Asogi is van plan om dit in Engeland te gaan bestuderen) dus het kan nog aardig lastig worden om je onschuld te bewijzen.

Voor je vrijheid moet je vechten

Voor vrijheid moet je vechten ook als je onschuldig bent. Om dit te bewerkstelligen moet je de rol van advocaat op je nemen. Een belangrijk aspect van het advocatenberoep is dat je de getuigenissen van de getuigen kunt analyseren. De getuigen zijn interessante en uitgesproken figuren met hun eigenaardigheden die in eerste instantie hun getuigenis overtuigend brengen. Als je denkt dat er iets niet klopt of je wilt verheldering dan kun je doorvragen met L1 en krijg je meer details over het gezegde te horen. Je bent niet alleen afhankelijk van de getuigen en hun verhaal, maar je krijgt of vindt soms informatie of foto’s die bij de rechtbank kunnen worden ingediend als bewijs. Je kunt de bewijzen altijd checken met R1 tijdens het verhoren van de getuigen. Dat kan handig zijn als je een ingeving hebt en deze wilt controleren, voordat je verder gaat met het bevragen van de getuigen. Wanneer je denkt dat je een getuige te pakken hebt dan kun je het bewijs indienen. Als er bij een bewijsstuk een loep staat aangegeven, is het mogelijk om het bewijs nader te onderzoeken. Zo kun je soms nog extra informatie vinden die je anders zou missen.

Vanuit het scherm met alle vergaarde bewijzen kun je ook naar het scherm gaan met alle personages die bij de zaak betrokken zijn. Bij elk personage staat een korte opsomming wie ze zijn en wat ze met de zaak te maken hebben. Naast je tijd in de rechtszaal heb je soms de mogelijkheid om een plaats delict te onderzoeken om zoveel mogelijk bewijzen te vinden die je eventueel kunt gebruiken in de rechtszaal. In sommige gevallen heb je ook de mogelijkheid om meerdere getuigen tegelijk te ondervragen met Cross-Examination. Als je dan vragen stelt aan een getuige en ziet dat de andere getuige daarop reageert, kun je snel wisselen en die persoon verder ondervragen om er erachter te komen wat de reden voor deze reactie is. Ook kom je in andere zaken een nieuwe modus aanwezig (Joint Reasoning) waar je tijdens een onderzoek samen met Herlock Sholmes de waarheid probeert te achterhalen. De bekendste privédetective van Engeland maakt in deze sessies snelle deducties over een getuige en het is aan jou om de tegenstellingen in zijn bevindingen aan te tonen. Zo help je Sholmes tot de juiste conclusie te komen.

Sommige rechtszaken worden overzien door een rechter en het is de bedoeling om hem te overtuigen. Je kunt de getuigen zo vaak ondervragen als je wilt, maar als je iemand van iets beschuldigt en hier een bewijsstuk voor gebruikt dan verlies je een leven mocht blijken dat je ongelijk hebt. Als je alle vijf levens verspilt dan zal de rechter je schuldig bevinden en is het game over. Bij andere zaken moet je een jury van zes overtuigen die te allen tijde kunnen interrumperen om te delen dat ze de verdachte schuldig of niet schuldig achten. Als alle juryleden denken dat de verdachte schuldig is dan krijg je nog een kans om het tij te doen keren. Je moet dan vier van de zes juryleden overtuigen om je zaak te vervolgen. Ik heb wel een punt van commentaar. De logica van de rechter, jury of zelfs mensen die je kennen, is soms moeilijk te volgen. Het is een beetje vreemd dat wanneer je een goed punt maakt voor je verdediging dat er maar iets hoeft gezegd te worden en iedereen is weer tegen jou of de verdachte. Dit is soms onlogisch, maar het is soms zeer grappig en zorgt ervoor dat je de zaak echt tot de bodem uitzoekt en er geen twijfel meer over is. Natuurlijk win je je eerste zaak (je bent tenslotte de protagonist) tenminste als je niet zo stom bent om het verkeerde bewijs in te dienen en per ongeluk de zaak te verliezen zoals ik dat als amateur wel deed. Maar hoe de zaak precies verloopt, zal je zelf moeten uitvinden als de game 27 juli uitkomt.

1 1 1

Voorlopig oordeel van Philip Zeldenthuis

Op mijn introductie met The Great Ace Attorney Chronicles heb ik weinig objections in te brengen. De zaken die ik gespeeld heb, zijn vermakelijk en zijn op sommige momenten zeer grappig ondanks de serieuze zaak waar het om draait. Het zoeken naar de juiste aanwijzingen en het verhoren van de getuigen met hun overdreven persoonlijkheden maken het een plezierige aangelegenheid. Ik kijk uit naar de volledige game van The Great Ace Attorney Chronicles, want dan kan ik alle hoofdstukken spelen en de extra content checken.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot The Great Ace Attorney Chronicles

-

Capcom