Preview: Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

Aangepast: 7 september 2019 20:30

De zomerregen tikt tegen de ramen terwijl ik de gordijnen rustig dichtschuif. Nog even wat drinken en een snack pakken voor ik de PlayStation 4 daadwerkelijk aanzet. Al enige tijd heb ik mij verheugd op het moment dat ik mij kon wagen aan de wereld van Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint. Hiervoor heb ik mij namelijk enorm vermaakt met Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands en ik heb dan ook hoge verwachtingen van deze opvolger. Ik zit er klaar voor. Eenmaal ingelogd op de PlayStation 4 zwengel ik de nieuwe Ubisoft-shooter aan in de hoop er mij lang mee te kunnen vermaken, maar helaas.

Werk aan de winkel

Laat ik vooropstellen dat Ghost Recon Wildlands nou ook niet echt een kwalitatief hoogtepunt van Ubisoft was, maar ondanks de vele bugs en glitches heb ik die game volledig uitgespeeld. Tot aan de laatste (zij)missie aan toe. Het hoeft in principe dus niet erg te zijn dat een game niet helemaal vlekkeloos werkt, als het maar goed werkt. Nu de gesloten bèta van Ghost Recon Breakpoint in volle gang is had ik verwacht mij het hele weekend op te sluiten om die game alvast onder handen te nemen, maar na luttele uurtjes was ik er helemaal klaar mee. Met de aanstaande release in het vooruitzicht is er nog flink wat werk aan de winkel voor Ubisoft.

Nu wil jij natuurlijk graag van mij horen wat er precies mis is met de game zoals ik die gespeeld heb. Ik zou snel klaar zijn als ik alleen de punten op had moeten noemen die het wel goed deden, want dat waren er niet zoveel. Over minder dan een maand moet deze shooter al in de schappen liggen en na het spelen van de bèta heb ik daar een hard hoofd in. Ik heb zoveel mankementen voorbij zien komen dat ik mij niet kan voorstellen dat Ghost Recon Breakpoint als kwalitatief hoogstaande game zijn release haalt. Dat zit er gewoonweg niet in. We hebben het namelijk niet over een paar kleine dingen finetunen, maar over heel veel problemen verhelpen.

Van uitstel komt geen afstel

Samen met onze Rudy gingen wij op avontuur in deze korte bèta. Zodra je de game binnenkomt merk je dat het er allemaal best gelikt uitziet en krijg je direct zin om te spelen. Alleen dat kun je dus beter niet doen. Sla het in je op, zet de game weer uit en wacht tot de release in de hoop dat wonder boven wonder alles is verholpen. Het begon al met de de eerste bewegingen in het landschap van Auroa. Direct merk je dat de game niet lekker loopt en nog veel issues kent. Maar de pret wordt al helemaal compleet wanneer je samen in een team speelt. Pas dan zie je dat de game nog verre van af is. Animaties die totaal niet getoond worden, je teamgenoten die opeens van de ene plek naar de andere teleporteren - dit kan overigens wel in cutscenes, maar blijkbaar ook daarbuiten.

Als Rudy weer eens kapot werd geschoten door een groepje vijanden en ik de redder in nood uit moest hangen, kon dit niet. Ik kon mijn gevallen kameraad wel healen, maar als ik dat had gedaan bleef hij gewoon roerloos op de grond liggen en kon hij nog steeds niets. Ik kon hem vervolgens ook niet opnieuw oplappen. De cutscenes vertoonde ernstige screentearing en ik had behoorlijk last van framedrops. Ik denk dat we een uurtje of twee bezig zijn geweest en in die tussentijd crashten de servers ook nog eens. Dit alles is slechts een kleine greep uit de slechte gesloten bèta van Ghost Recon Breakpoint. Ik hoef dan ook niet te benadrukken dat ik enorm teleurgesteld ben, want ik keek enorm uit naar deze game. Aan de hand van wat ik nu heb gespeeld heb ik mijn verwachtingen behoorlijk bij moeten stellen en hoop ik maar dat Ubisoft ervoor kiest de game uit te stellen en de problemen eerst oplost. Al zie ik dat niet zo snel gebeuren.

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Als fan van Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands kan ik alleen maar zeggen dat de gesloten bèta voor mij is uitgelopen op een deceptie. De hoge verwachtingen die ik vooraf koesterde verdwenen als sneeuw voor de zon. Elke stap die ik zette zakte de moed mij in de schoenen. Ik kan mij niet voorstellen dat wij over minder dan een maand een volwaardig en kwalitatief goede game voorgeschoteld krijgen. Als Ubisoft dat nu nog voor elkaar krijgt dan verdienen ze echt alle lof. Als je reëel bent dan moet Ubisoft het moeilijke besluit nemen de releasedatum uit te stellen, maar Ubisoft kennende gaan ze dat niet doen. Het enige wat ons rest is hopen dat de schade beperkt blijft als de releasedatum eenmaal is aangebroken.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

Tom Clancy's Ghost Recon

Ubisoft