Bit: Zie, de Sony/Honda Afeela: een billboard op wielen

Geplaatst:
Aangepast: 18 februari 2024 16:58

We maken wel eens grappen over games die op alle bedenkbare elektrische apparaten te spelen zijn. Skyrim is er eentje van. DOOM kwam laatst ook nog in het nieuws omdat iemand de game op een John Deere aan de praat wist te krijgen. En Elon Musk was gek genoeg om games speelbaar te krijgen in een Tesla (via het hoofdsteun display). Sony en Honda gaan daar met de recentelijk getoonde Afeela dunnetjes overheen. Deze EV is namelijk gewoon een PlayStation op wielen, welke - zo het lijkt - ook fungeert als mobiel reclamebord.

Vol trots presenteerde Sony tijdens CES 2023 diens nieuwste hardware. Vooruitstrevend, gedurfd, vol klasse. Je zou bijna vergeten dat juist dit bedrijf de afgelopen tijd de zeiksnor uithangt. Maar goed, Sony heeft even tijd genomen om te stoppen met schoppen tegen Microsofts schenen om een EV (Electronic Vehicle) aan te kondigen: de Afeela.

Prototype Afeela
Afeela

Vooropgesteld, de Afeela is een auto. Een slimme auto die je van A naar B brengt, al verkiest Sony het om die term te laten wijzigen naar "van X naar O". Om je reis zo comfortabel mogelijk te maken zit de Afeela vol sensoren, camera's en schermen. De schermen die terug te vinden zijn in het interieur spelen zelfs PS4 en PS5 games af die men via de cloud dient te streamen. Je CD-mapje met fysieke schijfjes mag je dus thuis laten. Dat scheelt.

Maar de Afeela is ook que exterieur uitgerust met een beeldscherm, of een Media Bar, zoals Sony het zelf noemt. Deze Media Bar kan je allerhande vitale info tonen. Hoe vol je batterij zit, wat de temperatuur is, dat soort dingen. Maar oplettende bezoekers van CES zagen plots ook een advertentie van Spider-Man: No Way Home op de voorbumper verschijnen, wat suggereert dat de auto en passant fungeert als rijdende advertentie.

Wat het idee daarachter is, daar wil Yasuhide Mizuno (CEO Sony Honda Mobility) niet al te veel over kwijt, behalve dat de Media Bar "fun and exciting" interacties dient te creëren. Laat ons hopen dat het deze advertenties niet baseert op je laatst gekeken video's, want dat kan je "ontspannende" PornHub sessies wel eens bijzonder publiek maken naar de medeweggebruikers.

Bron: Kotaku
Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord