Gameliner logo 20 jaar

Nóg meer doden tijdens het gamen

-

Gister konden jullie al lezen dat de dertienjarige Anna-Lee stierf tijdens het gamen, en nu is daar nog een slachtoffer bijgekomen. Het gaat hier over de twintigjarige Chris Staniforth.

Chris stond samen met een vriend voor een uitzendbureau, waar hij net een sollicitatiegesprek had. Chris vertelde over een vreemd gevoel dat hij de nacht hiervoor in zijn borstkas voelde, toen hij plots een pakje kauwgom liet vallen. Er leek niks aan de hand te zijn, tot Chris zich bukte om het pakje op te rapen. Hij begon te trillen en spastische bewegingen te maken, waarna zijn vriend zo spoedig mogelijk de ambulance beldde. Het personeel van de ambulance kon de jongen helaas niet redden.

Uit onderzoek bleek dat Chris gestorven was aan een bloedprop die de weg naar zijn longen blokkeert. Deze soort bloedproppen ontwikkelen zich wanneer de persoon voor een lange periode stilzit, wat Chris als fanatiek gamer geregeld deed.

Een kennis, David, vertelt dat Chris ontzettend veel gamede. Wanneer hij een nieuwe game gekocht had kon hij die wel twaalf uur achter elkaar blijven spelen. Of zoals hij het zelf zegt:

Chris lived for his Xbox. When he got into a game he could play it for hours and hours on end, sometimes 12 hours in a stretch.

David heeft nu een campagne opgezet tegen bloedproppen die gerelateerd zijn aan het spelen van computergames.

I'm not for one minute blaming the manufacturer of Xbox. It isn't their fault that people use them for so long. But I want to highlight the dangers that can arise.

Microsoft zegt zelf dat gamers geregeld wat fysieke oefeningen moeten doen, om meer van dit soort gevallen te voorkomen. Dus voortaan als je een tekstbericht ziet waarin de producent je vraagt om geregeld te pauzeren, dan moet je dit niet zomaar in de lucht slaan.