Review: Adventures of Pip Nintendo Wii U

Geplaatst: 27 januari 2016 18:00

Zonder ook maar een seconde gespeeld te hebben, trekt de titel me Adventures of Pip Dolgraag wil ik weten wie Pip is en waarom hij of zij een avontuur beleefd. Heel wijs besluit ik geen trailers te bekijken, geen screenshots te openen en geen demo's te spelen. Nee, ik wacht tot de game eindelijk beschikbaar is en ga de game spelen. Het avontuur van Pip opent zich voor me en ik beleef hetzelfde als wat Pip beleefd. Ook zo benieuwd? Lees dan snel verder.

Pip de held

Met een titel als Adventures of Pip, lijkt het logisch dat Pip de hoofdpersoon is, en dat is ook zo. Pip is én van de onderdanige in Pixel Kingdom, een plaats waar iedereen uit pixels bestaat. Zoals het in het echte leven ook zo is, zijn er in Pixel Kingdom rijke en arme mensen. Alleen is het dit keer zo dat degene die minder bedeeld zijn uit minder pixels bestaan, 8-bit welteverstaan. De rijkere bestaan uit 16-bit en zo verder. Pip behoort tot de bevolkingsgroep die uit én enkele pixel bestaan, een niet bijzonder of noemenswaardig persoon dus. Laat nu alleen het toeval bestaan dat Pip zijn leven maar al te graag opoffert om de prinses te redden.

Weer een prinses om te redden

Na behoorlijk wat games, en daarbij ook Nintendo-games, te hebben gespeeld dacht ik: weer een prinses om te redden. Het hele idee staat me niet echt aan en daarbij is de originaliteit ver te zoeken. Om het kort samen te vatten: de prinses heeft magische krachten om mensen te voorzien van een hogere resolutie. Er is dus een kwade heks die deze macht maar al te graag wil hebben en deze heks kidnapt de prinses. Zo weet zij de kracht te bemachtigen en zo te heersen over het Pixel Kingdom. Het is aan jou om de prinses te redden en de rust terug te laten keren in het koninkrijk Iemand al in slaap gevallen van het verbazingwekkende verhaal? Nee? Dan gaan we snel verder naar het volgende stuk.

Muziek om bij weg te dromen

Oké, het verhaal is niet spannend, maar het gaat om alles eromheen. Wanneer ik de muziek als voorbeeld neem, dan kan ik alleen maar zeggen dat deze briljant is. Exact op de juiste manier geplaatst, in een goede setting en vooral schitterend uitgevoerd. Denk aan een combinatie van Final Fantasy met The Legend of Zelda. Twee games met een uitstekende soundtrack en voor deze game zal de OST geen misser zijn in de collectie. Daarbij speelt muziek een enorme rol voor herkenning in games en voor de juiste sfeer. Lees Rudy's column er maar op na, dan snap je wat we bedoelen.

Progressie alom

Progressie is een must voor iedere game die niet in het arcade-genre wil vallen. Nu moet ik zeggen dat de ontwikkelaars daar een aardige slag mee hebben geslagen. Pip bestaat natuurlijk uit én enkele pixel die kan springen en zweven. Maar wanneer Pip een beest omver slaat die doordrenkt is met Bit Stream (zeg maar The Force van Pixel Kingdom), krijgt Pip er een paar pixels bij en veranderd hij van vorm. Nu kan Pip slaan en walljumps uitvoeren. Ga je nog een stap verder, dan kan Pip een zwaard hanteren en is hij gewichtiger dan ooit. Iedere vorm heeft zijn voordelen zoals slaan, hoger springen of stenen verplaatsen. Gelukkig bestaat er een knop om terug te keren naar de vorige vorm, daar komt ook gelijk het puzzelelement bij kijken. Omdat je deze functie bezit, gaat het platformen een stapje verder en moet je nadenken over de vorm waarin je wil voortbewegen. Een slimme zet, dat zeker. Verdere progressie zoals het verslaan van bazen en het verdergaan in levels vraagt eigenlijk niet om een verdere uitleg, daar ga ik me dan ook niet aan wagen.

Mmm, grafisch

Tot slot wil ik het hebben over het grafische aspect van deze game. Deze is namelijk, net als de muziek, werkelijk subliem. De verschillen in resolutie van de personages is goed merkbaar en je ziet direct op welke plaats iedereen staat. Dat is echter niet het enige opmerkelijke. Denk ook bijvoorbeeld aan de achtergronden, de kleuren en vooral de levendigheid. Op de én of andere manier doet het me denken aan een verre neef van Shovel Knight, een game die uitblinkt vanwege zijn grafische genot. Zo is ook deze game een genot om naar te kijken.

Het eindoordeel van Boy Apfel

De Adventures of Pip zijn ondertussen mijn avonturen geworden. Hoewel het verhaal niets aan de verbeelding overlaat en aan enige inspiratie ontbreekt, kan ik me wel vinden in zoén simpele setting. Echter wil de game daar ook niet bekend om staan, het gaat vooral om de manier waarop Pip zijn dingen doet. De veranderingen die hij doorstaat helpen je keer op keer om verder te komen in een level en doordacht spelen met de verschillende vormen is echt een must. Dit maakt de game uitdagend en spannend. Daarnaast is de combinatie van het oog en het oor verrekte goed uitgekozen. Vaak kan ik eventjes stilstaan in een level, met de koptelefoon op en genieten van de heerlijke soundtrack die de game produceert. Stilstaan doen we niet lang, want anders kan je de grafische pracht niet zien. Ik zeg, niet twijfelen en spelen deze game.

• Grafisch erg mooi
  • Muziek past perfect
  • Doordachte gameplay