Review: Blanc - Kort en bijzonder Pc

Het gebeurt nog wel eens dat je een trailer kijkt en direct weet dat je de game wilt spelen. Tijdens de mini Nintendo Direct in 2022 werd er precies zo'n game aangekondigd. Gearbox gaf ons een trailer voor Blanc en dat was direct bijzonder. Twee dieren gaan op avontuur en als speler waan je je in een zwart-witte omgeving. De schattigheid, tekenstijl en het totale plaatje kloppen direct. Een aantal maanden later was Blanc onderdeel van de Wholesome Snack Edition. Het ligt er maar net aan wat je onder wholesome verstaat, want het wordt een emotioneel tripje.

Blanc Review1

Een bijzondere stijl

Blanc valt in een categorie met games die lastig te reviewen zijn. Het is een game die een verhaal vertelt en daardoor kun je het daar niet uitgebreid over hebben. De game is namelijk aan de korte kant en een verhaal verklappen, en daardoor de ervaring verpesten is niet wat ik jullie wil aandoen. Daarnaast is het typisch zo’n game die je zelf moet ervaren, omdat het totale plaatje nu eenmaal het beste overkomt als je zelf het hertje of de wolf bestuurt. Het helpt ook niet dat Blanc geen geschreven verhaal heeft. Er is geen dialoog die je helpt het verhaal te begrijpen of een verteller die het aan je overbrengt. Het enige wat je krijgt zijn twee dieren en vervolgens het pad dat voor hen ligt. Uiteraard zit er een verhaal achter die reis en dat wordt duidelijk gemaakt door de omgeving en hoe ze op elkaar inspelen. Op deze manier zie je dan ook hoe vijandelijkheid en angst omslaat in een hechte vriendschap. Ze hebben elkaar nodig om verder te komen en hun familie weer terug te zien.

In een sneeuwstorm zijn ze allebei hun ouders kwijtgeraakt en willen ze niets anders dan hun familie weer terugzien. De sporen die de wolf en het hert moeten volgen leiden dezelfde richting op. Hierdoor worden ze ervan bewust dat ze op een gegeven moment moeten samenwerken. De wolf kan namelijk door kleine openingen kruipen en touwen doorbijten, terwijl het hert hoog kan springen en met zijn gewei obstakels aan de kant kan duwen. Op een later moment komen ze verhogingen tegen die veel te hoog zijn voor de wolf. Het is dan aan het hert om zich te laten zakken, zodat de wolf op zijn rug kan klimmen en vervolgens wel op de verhoging kan springen. De gameplay is dus eenvoudig te noemen, maar dat geldt niet altijd voor de directie. Omdat de gehele game in het zwart-wit is, is het soms lastig te zien waar je heen moet. Ondanks dat je eigenlijk een lineair pad volgt. In sommige gevallen leek het mij logisch dat je ook via de andere daken een locatie kon bereiken. Wat vervolgens niet zo bleek te zijn. De wereld van Blanc is verlaten en je ziet dan ook huizen die bijna volledig zijn ondergesneeuwd. Het idee is dan ook dat de jonge dieren niet overal kunnen lopen, omdat ze dan verdwijnen in de sneeuw. Doordat de camera soms onhandig meedraait, is het lastig om die diepte precies te zien. Dat gezegd hebbende, is de artstijl bijzonder en mooi. Het lijkt op een ruwe schets waar alleen tekenpotloden voor zijn gebruikt, maar ondertussen zijn er veel verschillende details te onderscheiden. De artstijl van Blanc is dan ook de reden waarom de game mijn aandacht wist te grijpen.

Blanc Review Samenwerken

Speel Blanc alleen of met zijn tweeën

Blanc draait volledig om de kleine wolf en hert. Hierdoor is het officieel een co-op game, omdat beide dieren tegelijkertijd bestuurd moeten worden. Ze hebben elkaar niet voor niets nodig om verder te komen. Doordat de game simpel is qua gameplay geldt dit ook voor de besturing. Je kunt dus eenvoudig met iemand een toetsenbord delen. Als je niet de mogelijkheid hebt om met iemand de game in te duiken of gewoon graag alleen speelt, dan kun je Blanc in je eentje spelen. Je moet dan wel een redelijke goede oog- handcoördinatie hebben en je kunt het beste een controller gebruiken. De gameplay is nu eenmaal niet zo moeilijk en daardoor kun je de dieren eenvoudig met de twee joysticks besturen. Het enige probleem dat dit met zich meebrengt, is dat je soms te gefocust bent op de besturing en daardoor niet alle aandacht bij het verhaal en de reis hebt. Het is dus zeker aan te raden om de game met een ander te spelen.

Hoewel lokale co-op wordt ondersteund, kun je ook gewoon met iemand online spelen. Voor Steam geldt dat je in het menu aangeeft dat je graag een online sessie wilt starten. Vervolgens kies je de vriend, waarmee je het avontuur wilt aangaan. Je zult nog wel even moeten uitvechten wie nu precies wie is, maar tijdens de sessie kun je ook tussen de dieren wisselen. Je eerste keuze is dus niet permanent. Als je met zijn tweeën speelt, verandert er weinig, maar het is wel een stuk leuker. Naast plagerige opmerkingen geeft het ook ruimte om samen te praten over het verhaal. Allerlei theorieën kwamen voorbij toen ik met mijn nichtjes aan het spelen was. Daarnaast hebben we meerdere keren benoemd hoe schattig het allemaal wel niet was. Omdat Blanc eigenlijk een walking simulator is, met hier en daar wat kleine puzzels, zorgt de co-op ervoor dat je veel meer uit de ervaring haalt. Door de eenvoudige gameplay kun je de game ook met iemand spelen die geen verstand heeft van games en is het ook voor het jongere publiek leuk. Wat er tijdens online play wel regelmatig gebeurt, is dat het hertje of de wolf een beetje glitched. Ze blijven dan even in de lucht hangen of de wolf loopt door het hert heen. Ook de andere dieren die je tegenkomt bewegen niet altijd even soepel. Omdat het gaat om visuele glitches beperkt het de gameplay niet en kun je gewoon de puzzels oplossen.

Blanc Review Coop 1Blanc Review Coop 1Blanc Review Coop 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Blanc is een bijzondere game die tegelijkertijd aan de korte kant is. Waarom is het zo bijzonder? Ten eerste is alles geschetst met een potlood, maar is de wereld qua details levendig. Daarnaast wordt het verhaal niet verteld via een geschreven of gesproken dialoog. In plaats daarvan is het de reis die het hert en de wolf ondernemen dat het verhaal duidelijk maakt. De overige details zul je zelf moet invullen en daardoor is de game een stuk leuker als je het met iemand anders speelt. Co-op wordt sowieso aangeraden, want de wolf en het hert hebben ieder hun eigen vaardigheden. Deze moet je inzetten om elkaar te helpen en om kleine puzzels op te lossen. Met behulp van een controller kun je beide dieren ook in je eentje besturen.

• Zwart-witte tekenstijl
  • Alleen en samen te spelen
  • Schattige dieren