Review: Buzz! Master Quiz PlayStation Portable

Geplaatst: 30 januari 2009 14:06

Langzamerhand kent iedereen Buzz wel. Honderden verschillende vragen die naar je hoofd worden geslingerd en dan maar hopen dat je het goede antwoord geeft voordat iemand anders het doet. In Buzz! Master Quiz kan je zelfs op wel drie verschillende manieren je vrienden proberen in te maken, maar er is uiteraard ook een singleplayer mode aanwezig.

Alweer Buzz

Er zijn alweer aardig wat Buzz! games verschenen en dit keer wordt je kennis getest met behulp van een virtuele quizshow op de PlayStation Portable met presentator Buzz. Je kunt dit uiteraard alleen doen in de Solo quiz-uitdaging, maar het leukst is natuurlijk om deze uitdaging aan te gaan met meerdere spelers. Je zult in ieder geval eerst je eigen karakter moeten uitkiezen voordat je kunt beginnen. Er zijn in totaal tien verschillende karakters waaruit je kunt kiezen met elk hun eigen geluidje, waaronder een dikke vrouwelijke Viking of bijvoorbeeld een soort superheld genaamd Quizman. Het is wel jammer dat je met deze Buzz! niet je eigen kleding of geluidje kunt bepalen, maar goed, laat dat de pret niet drukken. Het blijft altijd leuk om anderen uit te dagen voor een potje Buzz!.

Zoveel vragen

Buzz! Master Quiz heeft wel meer dan 3000 verschillende vragen waarvan meer dan 900 vragen met foto's/filmpjes. Natuurlijk gaan ze niet allemaal over hetzelfde onderwerp en zijn er wel acht verschillende categorieën: muziek, beroemdheden, TV, sport, wetenschap, natuur, films en algemene kennis. Je kunt helaas zelf niet kiezen over welke categorie je vragen wilt hebben. In de singleplayer mode heb je echter wel vijftien verschillende uitdagingen, waaronder de snelvuur uitdagingen die gericht zijn op 'n en dezelfde categorie. In de multiplayer mode krijg je in de verschillende ronden alle categorieën door elkaar heen op je af gevuurd.

Uitdagen is leuk

Je kunt maximaal zes vrienden op drie verschillende manieren uitdagen. Je kunt zelfs de game spelen op 'n PlayStation Portable door de handheld steeds door te geven. Bij 'n van deze ronden kun je de ander lekker lastig vallen. Jij mag dan namelijk uitkiezen welk gedeelte van het plaatje de andere speler krijgt te zien. Je kunt alleen niet kiezen welke vraag die persoon erbij krijgt. Ook 'Pass the bomb' is altijd leuk, waarbij je zo snel mogelijk een vraag goed moet beantwoorden, anders ontploft de bom bij jou en verlies je veel punten. Je kunt er natuurlijk ook een wedstrijdje van maken, alleen dan heb je wel meerdere PlayStation Portables nodig. Gelukkig heb je daarbij maar 'n Buzz! Master Quiz game nodig. De taak van Buzz kun je ook overnemen door zelf de quizmaster te spelen. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel punten je iemand toekent. Een mooie gelegenheid dus om iemand een flink terug te pakken.

Vervelend maar waar

Grafisch gezien ziet de game er goed uit, maar dat is ook niet zo moeilijk, aangezien er geen animaties in de game zitten, op het introfilmpje na. Het kan dus wel eens een beetje eentonig worden en ook Buzz zelf kan zeer vervelend worden. Hij heeft nog steeds dezelfde kleren en het zelfde irritante stemmetje waarmee hij tien keer dezelfde beledigende opmerking kan maken. Als je de vragen echter goed beantwoordt, heb je daar gelukkig geen last meer van, maar dan moet je wel erg slim zijn, wil je alle vragen goed hebben" Of ik ben zelf gewoon erg dom. Je leert de opmerkingen van Buzz langzamerhand ook wel te negeren. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je helemaal de put in wordt gepraat.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Of je Buzz! Master Quiz nou alleen speelt of met een hele hoop vrienden, het blijft altijd boeien en is tevens erg verslavend. Er zitten dan ook genoeg verschillende vragen in de game. Het is wel erg jammer dat de game geen animaties bevat, want dat zou Buzz! Master Quiz toch nog een stukje beter hebben gemaakt. De game is wel enorm handig als je lang onderweg bent met een paar vrienden, want dan is de reis voorbij voordat je er erg in hebt.

• Veel verschillende vragen
  • Leuke partygame
  • Vermakelijke singleplayer