Review: Colin McRae: DiRT 2 PlayStation 3

Het zal niemand, en vooral ons gamers, niet zijn ontgaan dat we sinds 15 september 2007 een held minder hebben op deze wereld. Colin McRae is niet meer, maar dat neemt niet weg dat we kunnen genieten van al het moois wat hij ons heeft gegeven. E'n van die mooie dingen zijn de games die onder zijn naam zijn uitgebracht, zoals het succesvolle Colin McRae: DiRT. En, zoals je weet, succes smaakt naar meer. Codemasters komt daarom op de proppen met het vervolg: DiRT 2.

Eerbetoon

Colin McRae: DiRT 2 is de eerste game in de serie die is uitgebracht na het overlijden van McRae, waardoor je deze game ook kunt zien als een soort eerbetoon aan de beste rally coureur aller tijden. Dat weet ook Codemasters, en ze hebben daarom alles uit de kast gehaald om dit tweede deel zo goed mogelijk te maken. En dat is ze uitstekend gelukt.

Hoog niveau

Om maar meteen mijn eerste woorden te laten weerklinken, nadat ik de game een tijdje had doorgespeeld: alles klopt aan deze racegame. We zijn gewend dat Codemasters weet hoe ze een racegame moeten maken (denk bijvoorbeeld aan Racedriver: GRID), maar het is altijd moeilijk om een bepaald niveau vast te houden of zelfs te overstijgen. Met DiRT 2 doet de ontwikkelaar in ieder geval een gooi naar de titel 'Beste race game van het jaar'. De game kent heel wat vernieuwingen ten opzichte van het eerste deel, en wat meteen opvalt is de interactie die de makers je willen bieden. De menustructuur is niet opgebouwd uit saaie letters met een achtergrondje. Nee, men heeft er werk van gemaakt dit keer. Je loopt eigenlijk letterlijk door de menu's heen, want je bekijkt alles vanuit het oogpunt van de rallyrijder die jij bent. Het ziet er tof uit om jezelf in en uit je caravan te zien lopen, terwijl je af en toe even op een mooi vormgegeven wereldkaart kijkt om te zien wat voor races er voor je klaar staan. Of je loopt even naar je auto, die net buiten de deur staat. Het kan allemaal, en het gebeurt op een manier zoals we die nog nooit in een game hebben gezien.

Net echt

Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de menu's, maar om de race-ervaring die de game je biedt. Maar toch zeggen de menu's je wel iets. Je kunt eruit concluderen dat er ontzettend veel werk in deze game is gestoken, en dat zie je terug in de gameplay. Het rijen in al die verschillende auto's "“ van snelle rallywagens tot hippe buggy's "“ voelt net echt, en als je de camera in de auto plaatst krijg je helemaal het gevoel alsof je echt achter het stuur zit tijdens een spannende rallyrace. Er zijn in totaal vijf verschillende modi waarin je kunt racen (rally, rally cross, trailblazer, land rush en raid), en dat in vier verschillende continenten (Azië, Europa, Afrika en Noord-Amerika). Je kunt dan wel raden dat het uiteindelijke doel is om de beste coureur van de wijde wereld te worden. Daarnaast kun je deze verschillende races ook online tegen andere gamers spelen. Codemasters organiseert zelfs elke week een heuse wedstrijd, waarin je de beste tijd moet neerzetten op een bepaald parcours. Dat belooft heel wat rivaliteit onder de beste racers!

Oogverblindend

Colin McRae: DiRT blonk een paar jaar geleden al wat betreft grafische kwaliteit, maar deeltje twee doet daar nog even een schepje bovenop. Of je nou door de levendige jungle van Maleisië of de dorre woestijn van Marokko rijdt, het ziet er allemaal super gelikt uit. Het is echt een machtig gevoel om achter het stuur te gaan zitten, terwijl je begroet wordt door de net opkomende zon, die tussen de bladeren van de bomen door schijnt. Het oogt allemaal heel scherp, en dat zonder dat je ooit een hapering te zien krijgt als er opeens veel tegelijk op het scherm gebeurt. Klasse Codemasters!

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Codemasters heeft met DiRT 2 een waardig eerbetoon aan de wereldberoemde rallyrijder Colin McRae neergezet. De magnifieke gameplay, gecombineerd met echt oogstrelende graphics, zorgen voor een race-ervaring waar je tot nu toe alleen nog maar van hebt kunnen dromen. De game is door de verschillende moeilijkheidsgraden geschikt voor casual gamers en hardcore racers, zodat iedereen makkelijk de instapdrempel kan passeren. Al met al 'n van de games die het verdient om de beste racegame van het jaar genoemd te worden!

• Heerlijke gameplay
  • Zeer puike graphics
  • Uitdagende (online) modi