Review: Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder Pc

Geplaatst: 1 december 2007 12:38

Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder (D.W.) is een puzzle-adventure-game in de stijl van het welbekende Myst. In D.W. zul je echter geen mooie vistas aantreffen. De focus ligt op een combinatie van detectivewerk en grimmige geheimen over oude, heidense stammen, verlaten behekste huizen, zielstransformaties met behulp van psychoactieve middelen en een nog veel duistere kracht verborgen in de dieptes. D.W. zet je als speler in de rol van Howard E. Loreid, een detective belast met de moord op Clark Field. Je hoofdverdachte, Loath Nolder, is spoorloos verdwenen uit zijn cel. Naar hem zul je dan ook het eerst op zoek gaan. Duistere oude huizen en een hoop research staan je te wachten.

Oldskool game, oldskool graphics

Het eerste wat in-game in het oog springt, is de slechte grafische kwaliteit. Textures zien er vaak matig uit, terwijl deze in dit soort spellen nou juist zo belangrijk zijn. In het begin is dit nog redelijk verdoezeld, maar het moment echter dat je een character ziet, krijg je een regelrechte flashback naar vijf jaar geleden. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel wat de beelden betreft. Het gros geeft de nare sfeer goed door aan de speler, ondanks de lage kwaliteit. Het geluid is sfeervol, en over het algemeen goed op zijn plaats. De sombere klassieke noten komen met vlagen voorbij en dragen goed bij aan het naargeestige tintje tijdens jouw speurtocht naar Nolder. Helaas is ook hier iets niet in de haak. Wanneer er veel geluiden tegelijk te horen zijn wil er nog wel eens een sample eindigen met een lelijk 'feedback-pop'-geluidje. Hoewel dit laatste niet heel erg opvalt, zaagt het wel aan de poten van een solide gameplay.

Oldskool gameplay? Niet helemaal

Darkness Within speelt een stukje anders dan de gemiddelde adventure-game. Je voornaamste bezigheid is het verzamelen van aanwijzingen. Deze kun je met elkaar of met gevonden items combineren om zo verder te komen in het onderzoek. Sommige gevonden documenten dienen te lijf worden gegaan met een rode marker; het aanstrepen van de juiste woorden zet Howard hierover aan het denken. D.W. kan op drie niveaus gespeeld worden. Op de hoogste stand kan ieder document mogelijk aanwijzingen bevatten en worden hints niet gegeven. Gelukkig kan de moeilijkheid te allen tijde aangepast worden in het hoofdmenu, zodat je nooit frustrerend lang vast hoeft te zitten. Het spel speelt van hoofdstuk naar hoofdstuk, en tussen iedere 'chapter' is het de bedoeling om uit een nachtmerrie van Howard te ontsnappen. Je raad het al, het is 'n grote puzzel waarin de missende informatie samenkomt om de chapters aan elkaar te lijmen. Echter, geen enkele man zou het onderzoek zo aanpakken als Howard dat doet. Dapper gaat hij alleen en zonder iemand in te lichten over zijn zaakjes op pad. Zelfs als hij ergens in een kelder een gevangene ontdekt, is dat geen reden om versterking in te schakelen. Meer van dit soort onlogische dingen plagen Darkness Within.

Oldskool verantwoord goed verhaal

Het verhaal is overduidelijk het sterkste punt van het spel. Geïnspireerd door de werken van H.P. Lovecraft kan het zich cum laude verantwoorden in de horror scene. Het ontplooit zich door middel van brieven, notities en symbolen, die allemaal verbonden zijn aan meerdere personen die ieder een plaatsje in dat verhaal bekleden. Oude boeken vertellen je over mythen en sagen, die je vervolgens in levende lijve ergens in een keldertje tegenkomt. Detail is veel aanwezig; het laat je altijd benieuwen naar het volgende brokje informatie dat je los kunt peuteren.

Het eindoordeel van Stephan Kuijsten

Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder combineert een leuke en spannende gameplay met een sterk en gedetaileerd verhaal, ingepakt in een budgetjasje. Kun je door deze verpakking heenkijken en houd je ervan om lekker te grimbaarden op die regenachtige zondagavond, dan is dit een spel voor jou.

• Verhaal
  • Gameplay
  • Aanpasbare moeilijkheid