Review: Days Gone - Een prachtige PlayStation exclusive op het verkeerde platform Pc

Days Gone. De game die zoveel beloofde te worden. Een game die menig zombiefanaat hoopte binnen te harken. Helaas. Door een hoop problemen die de game in eerste instantie ondervond op de PlayStation 4 in 2019, kwam de game niet tot zijn recht. Jammer, want achter de technische fouten, die de game haast onspeelbaar maakten, zat een bijzonder en memorabel verhaal dat zeker het spelen waard is. Nu is de game echter naar de pc gekomen, zoals we dat wel vaker zien met PlayStation Exclusives. Over het algemeen gaan mijn nekharen lichtelijk overeind staan bij het testen van een port die afkomstig is van consoles. Vaak zijn deze slordig afgewerkt en slecht geoptimaliseerd waardoor ze nauwelijks speelbaar zijn. Met samengeknepen billen startte ik de game op. Welkom bij de Gameliner review van Days Gone voor de pc.

Welcome to the Zombie Apocalypse

Ontmoet Deacon. Een biker in hart en nieren. O ja, en een ziek coole premiejager sinds de zombie apocalypse twee jaar geleden begon. Samen met zijn beste vriend Boozer is het aan jou om te overleven in deze nieuwe wereld. Al snel zul je merken dat de zombies niet je enige probleem zijn en dat je alles op alles moet zetten om te overleven in deze hel. Dit doe je echter niet alleen. Je trouwe en beste vriend Boozer staat je bij in je avonturen. Deacon heeft maar één doel in deze hel: het vinden van zijn vrouw die (mogelijk) nog in leven is. Om dat te volbrengen moet hij de juiste mensen te vriend zien te houden. Dit doet Deacon door verschillende nederzettingen te helpen met alledaagse problemen. Zo helpt hij met het aanvullen van voorraden, schakelt hij lastige vijanden uit en volbrengt hij andere taken, vies of schoon, om het respect te winnen van de bewoners uit de verschillende nederzettingen.

Het verhaal is goed, voor zover ik gekomen ben. Het is pakkend, afwisselend en tragisch. De verwachtingen van een PlayStation exclusive liggen vaak hoog als het om het verhaal gaat en dat is niet gek, als ik kijk naar de top titels die Sony al heeft uitgebracht. Hierdoor heb ik het idee dat het verhaal van deze titel een beetje in het niet valt. Begrijp me niet verkeerd. Het is een onwijs goed verhaal met een aantal onverwachte momenten/twists, maar we zijn meer gewend van Sony. Zo zijn de personages tof, maar missen ze hier en daar diepgang. Vooral het hoofdpersonage Deacon is best leeg in tegenstelling tot bijvoorbeeld Boozer. Dit is jammer, want je verwacht meer van een hoofdpersonage.

Vroem Vroem

Natuurlijk moeten we een kopje wijden aan de gamemechanics en hier zijn er een aantal bijzondere van te vinden. Het kopje heet niet voor niets “Vroem Vroem”. Deacon maakt namelijk gebruik van zijn trouwe motor. Wat in het begin lijkt op een doorsnee voertuig, wordt al snel deel van jou en het verhaal. Je motor is volledig aan te passen zoals jij dat wilt. Daarnaast voelt de besturing van je motor zeer prettig aan en dit is een enorme positieve stap ten opzichte van de PS4-versie, waar de controls raar en onrealistisch aanvoelde.

Dit brengt me bij mijn volgende punt: de controls. Ze zijn goed, ze voelen prettig aan. Zowel melee als ranged combat kloppen en werken zoals je zou verwachten. Wel merk ik dat hier en daar de camera niet altijd even lekker meewerkt, zodat je in chaotische situaties soms het overzicht kwijt raakt. Het uitgebreide arsenaal dat je echter tot je beschikking hebt, maakt veel van deze situaties toch te overzien. Dit arsenaal bestaat uit zowel wapens als andere snufjes om je personage te versterken in deze barre wereld. Zo maak je gebruik van melee wapens, kruisbogen, verschillende soorten geweren en bommen om je vijanden het leven zuur te maken, als ze tenminste nog leven. Days Gone bezit ook een aantal RPG elementen in de vorm van levels en talent trees. Hier kan je Deacon upgraden hoe jij dat wilt. Helaas bieden deze trees weinig variatie en voelt dit ook niet echt als een RPG. Ze hadden wat mij betreft dit hele systeem kunnen schrappen, want echt veel voegt het niet toe.

Een voorbeeld voor alle ports

Tot slot wil ik nog iets zeggen over het optimalisatie-gedeelte van deze game. Days Gone voor de pc is een port van de PS4-versie. Normaal gesproken ben ik altijd zeer allergisch voor ports, omdat deze vaak slecht werken op de pc. Ik werd daarom enorm verrast, toen ik begon met spelen en merkte dat de game enorm vloeiend liep. Zelfs wanneer ik de game op 2K speelde met alle settings op de hoogste stand, merkte ik weinig tot geen framedrops en hier werd ik erg gelukkig van.

Toen ik daarnaast ook de de review van Peter voor de PS4 had gelezen en er achter kwam dat het origineel hierop slecht draaide, werd ik extra blij van de pc-versie. Mijn verbazing was groot en toen ik las dat dit één van de bottlenecks was voor Days Gone. Hierdoor snapte ik ook waar de slechte reviews vandaan kwamen, toen de game voor het eerst uitkwam. Days Gone voor pc is wellicht één van de betere ports die we de laatste tijd voorbij hebben zien komen en ik hoop dat Sony dit vaker herhaalt in de toekomst.

Het eindoordeel van Huub Hooijdonk

Days Gone is alles wat je verwacht van een goede, verhalende game in een zombie apocalypse en meer. De game loopt perfect, met weinig tot geen framedrops en dit draagt enorm bij aan de toffe ervaring. Sony heeft de slechte reviews voor hun PS4-versie meegenomen bij het ontwikkelen van deze pc-versie en dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. De mechanics zijn decent. Het is voor een open-world survival titel niet erg uniek, maar de elementen die ze toepassen werken goed. De character building vind ik echter wel wat ondermaats als je kijkt naar je progression tree. Weinig vernieuwende skills die je kunt leren, maken het levelen minder interessant. Het verhaal is goed, maar Deacon, de hoofdpersoon heeft weinig diepgang. Zeker als ik merk dat andere personages veel beter uitgedacht zijn. Een (hoofd)personage met letterlijk één doel voor ogen is voor mij te ondermaats. Het verhaal is echter zeer meeslepend met toffe en onverwachtse wendingen die ervoor zorgen dat je tot het einde achter je computer zit vastgeplakt. Dit is een game die elke survival fan moet hebben geprobeerd. Was je teleurgesteld door de PS4-versie door de technische problemen, dan zal je je echter wel vermaken met de pc-versie.

• Een perfecte port
  • Vloeiende gameplay
  • Goede personages