Review: Devil May Cry 4 PlayStation 3

Geplaatst: 26 februari 2008 14:58

Devil May Cry is 'n van de gamereeksen die erg wordt gewaardeerd door de fans. Ik moet eerlijk toegeven, dat ik nog nooit een Devil May Cry heb gespeeld. Daarom dacht ik dan ook dat ik niet zo veel van deel vier zou snappen. Ik dacht dat Devil May Cry 4 alleen voor de mensen was, die de eerdere delen hebben gespeeld. Ik had het mis.

A little too cocky

Het verhaal begint wanneer Nero zich richting een soort kerk haast. Zijn vriendin, Kyrie, zingt de sterren van de hemel, terwijl Nero zich op een stijlvolle manier een weg baant naar de kerk. Deze weg is niet zonder gevaren. Er zijn een hoop demonen. Het is nog niet duidelijk waarom, maar het is gewoon zo. Het is ook onduidelijk waarom Nero's rechter arm in het gips ligt. Zodra hij bij de kerk is, gaat hij heel breed op een stoel zitten met het volume van zijn muziek op tien. Dan gebeurt er iets wat niemand had verwacht. Er komt een man uit de lucht naar de grote priester toe. Deze man belooft betere omstandigheden in de toekomst. Veel mensen geloven in hem, maar hij lijkt een beetje op een kwakzalver. De man uit de lucht schiet de priester in zijn hoofd. Het is onbekend wie hij is. Er komt een geweldig gevecht tussen Nero en de vreemdeling en dan komen we er ook achter waarom dat gips er zit. Nero is zelf een demon. Hij heeft een demonarm waarmee hij objecten en vijanden als speelgoed kan weggooien. Vanaf hier begint een verhaal vol actie, drama en geweldige personages.

Stijlvol tot de laatste druppel

Deze game kun je eigenlijk in vier woorden uitleggen: stijlvolle actie en puzzels. Ik moet zeggen, deze twee aspecten zijn allebei steengoed. Je kunt gemakkelijk combo's aan elkaar rijgen, waardoor je heel vette dingen op je scherm ziet. Je slaat een vijand omhoog, schiet een paar keer op hem, springt ook omhoog, gebruikt je demonarm om hem naar beneden te gooien en dood is 'ie. Je krijgt ook punten voor je stijl. Met deze punten kun je weer nieuwe moves kopen. Als je moeite hebt met het kiezen van moves, kun je er ook voor kiezen dat de game zelf de moves voor je kiest.

De vorige Devil May Cry's waren met de grote held Dante. Ditmaal speel je met Nero. Dit is misschien spijtig, maar ik vond het niet erg. Nero is met zijn demonarm ook heel vet en ik vind hem zelfs vetter dan Dante. De puzzels in de game zijn meestal erg interactief. Zo moet je best vaak een aantal vijanden verslaan voordat je verder kunt, maar heb je ook een keer een heus bordspel dat je moet doorlopen. Er voelt toch iets niet goed aan deze game. Zo gaat het springen niet altijd even goed, worden de vijanden na een tijdje eentonig en loop je een paar levels door dezelfde wereld heen. Dit soort punten zijn erg jammer; ik wil gewoon bij ieder level in een andere omgeving zitten.

Grafisch lijkt de game op het eerste gezicht heel redelijk. Er là­jkt niks bijzonders mee te zijn, maar als je uiteindelijk buiten in het bos komt, zie je pas echt hoe mooi deze game is. De lichteffecten zien er fantastisch uit en het ziet er verschrikkelijk glad uit. Daarbij is er een goed oog voor detail. Het geluid in de game is ook erg goed. De muziek kan heel sentimenteel zijn bij sommige stukjes, maar ook heel erg hard als je aan het vechten bent. Dit zorgt voor de goede sfeer in de game en geeft er een extra kantje aan. De muziek is er ook altijd op de goede momenten en het is nooit doodstil.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Devil May Cry 4 is de ideale Devil May Cry als je wilt beginnen. De gameplay loopt vlot, de graphics zijn overweldigend en het geluid is helemaal top. Heb je nog nooit een Devil May Cry gespeeld maar wil je hiermee wel beginnen, dan is dit de beste keus. Het verhaal wordt van te voren uitgelegd en over de kleine foutjes kun je gemakkelijk heenkijken.

• Zeer stijlvol
  • Makkelijk combo's maken
  • Graphics overweldigend