Review: Diablo II Resurrected - Vooral voor de oude rotten Pc

Aangepast: 29 september 2021 10:07

Diablo II wordt door menig game-liefhebber beschouwd als een van de beste games aller tijden. Voor die tijd een waar meesterwerk en de grondlegger van een genre waar vele andere goede games uit voortgekomen zijn. Toen werd aangekondigd dat Diablo II Resurrected uit zou komen, sloeg mijn hart dan ook een paar slagen over. Na het Diablo Immortal-fiasco en het nog lange wachten op Diablo IV is dit een welkome verrassing. Maar wat verwacht ik eigenlijk van een Diablo II remaster en weet Diablo II Resurrected hieraan te voldoen?

Ziet er goed uit!

Diablo II bestaat al twintig jaar, dus ik ga je niet uitgebreid vertellen wat het voor game is en waar het over gaat. Het is de opvolger van Diablo en gaat verder daar waar het verhaal van het origineel is geëindigd. Aan het verhaal en de gameplay van Diablo II is in Diablo II Resurrected niet gesleuteld. Dit wilden Blizzard en Vicarious Visions zo authentiek mogelijk houden. Dit is ze zeker goed gelukt en daar moet ik ze voor respecteren. Waar wel veel aan getweaked is, is het uiterlijk van de game. Direct wanneer je de game opstart, krijg je de cutscene te zien waarin Marius de man met de capuchon vertelt over zijn ontmoeting met de Dark Wanderer. Hier zie je al direct dat de game grafisch flink opgepoetst is. Een van de meest bekende cutscenes in de gamegeschiedenis heeft er nog nooit zo goed uitgezien en het neemt je dan ook direct mee het verhaal in, naar de wereld van Sanctuary.

Naast het bijna half uur aan cutscenes, zijn ook de in-game graphics verbeterd. Hier was ik aanvankelijk sceptisch over, daar de remaster van Warcraft 3 niet de beste graphics had. Ik was dus bang dat Blizzard met Diablo II Resurrected voor dezelfde cartoony Warcraft-graphics zou kiezen en dat had ik echt niet tof gevonden. Gelukkig is niets minder waar. De game heeft nog steeds hetzelfde grauwe kleurenpalet en de graphics zijn niet ultra HD gemaakt. Eigenlijk ziet de game eruit zoals ik vroeger dacht dat de game eruitzag. Doordat de nieuwe graphics recht over de oude graphics heen zijn geplaatst, kun je ook met één druk op de knop onmiddellijk wisselen tussen de nieuwe graphics en de Legacy graphics uit het origineel. Wanneer je dit doet, dan zie je pas echt hoe groot het verschil met het origineel is. Ondanks dat, voelen de graphics wel aan als een moderne weergave van de game, zonder de look en feel van het origineel te verliezen. Kleine kanttekening hierbij is wel dat als je op een ultrawide monitor speelt, zoals ik, je geen gebruik kunt maken van de volledige 21:9 beeldverhouding. Vanwege technische problemen is ervoor gekozen om 19:9 als hoogste beeldverhouding aan te houden. Gelukkig zijn hierbij de zwarte randen aan de zijkanten van het scherm niet zo groot.

Rozengeur en maneschijn, of kommer en kwel?

Qua gameplay is er gelukkig niets veranderd. De authentieke Diablo II-ervaring is behouden en dat is precies wat ik van een remaster verwacht. De rare eigenaardigheden van de game die we twintig jaar geleden voor lief namen, zitten er nog allemaal in. Ook is er tussen de verschillende classes totaal geen balans aanwezig en is het grinden voor loot nog steeds een hels karwei. Ook is er nog steeds geen tutorial aanwezig en houdt de game al helemaal niet je handje vast, zoals we steeds vaker in moderne games zien. Diablo II Resurrected lijkt dus vooral nog steeds gefocust op de oude rotten die de game al twintig jaar kapot spelen en dat vind ik persoonlijk niet eens erg. Er zijn wel een aantal quality-of-life-verbeteringen aangebracht. Zo kun je onder andere geld direct oppakken door er overheen te lopen en is er een Shared Stash aanwezig, waarmee je voorwerpen tussen je verschillende personages kunt delen, zonder gebruik te hoeven maken van zogenaamde Mule accounts. Ook ondersteunt de game op pc eindelijk het gebruik van een controller en is Diablo II voor het eerst ook op consoles uitgebracht. Ik moet zeggen dat, ondanks dat toetsenbord en muis de authentieke manier van spelen is, Diablo II Resurrected met een controller super lekker speelt. Je hebt gewoon zoveel meer knoppen om mee te werken waar je al je Spells mee kunt casten, in plaats van je twee muisknoppen en de functietoetsen. Zeker geen verkeerde ontwikkeling dus.

Is het echter alleen maar rozengeur en maneschijn in Sanctuary? Jammer genoeg moet ik je teleurstellen. Diablo II Resurrected heeft een aantal gebreken die ik echt absoluut moet benoemen. Zo heeft Blizzard de keuze gemaakt om, ondanks de authentieke Diablo II-ervaring te willen behouden, de TCP/IP verbindingsmogelijkheid volledig uit de game te schrappen. Als je samen met je vrienden wilt spelen, moet dit dus te allen tijde via Battle.net en de servers van Blizzard. In het moderne gamelandschap is dat natuurlijk meer dan gebruikelijk, ware het niet dat de charme en de lange levensduur van Diablo II ook vooral zitten in het feit dat er geweldige mods op de markt zijn gebracht die de game verder uitbreiden en de herspeelbaarheid nog verder verhogen. Deze mods waren gewoon te gebruiken als je via een lokale verbinding speelde, daar je andere spelers in co-op of PvP niet lastig zou vallen met je modded content. Het spelen via Battle.net heeft wel als voordeel dat je gemakkelijk samen met anderen van over de hele wereld kunt spelen, ook al had de game op release te kampen met serverproblemen. Dit zorgt er ook voor dat cross-progression mogelijk is. Wanneer je Diablo II Resurrected op meerdere platformen bezit, kun je je personages via je Battle.net-account meenemen naar andere platformen. Ondanks dat cross-progression via Battle.net mogelijk is, is echter cross-platform niet geïmplementeerd in Diablo II Resurrected. Een ietwat vreemde keuze, als je het mij vraagt. Ook is de Seasonal Ladder nog niet live. De Seasonal Ladder is eigenlijk de endgame content van Diablo II waarbij je elk seizoen met een nieuw personage door de vijf Acts van de game heen moet spelen en moet grinden voor de beste loot en de hoogste plek op het scorebord. Deze competitieve modus is de reden waar veel fans van de oude garde het om doen, daar je speciale voorwerpen kunt verdienen door jezelf hoog op de Ladder te placeren. Volgens Blizzard is de Seasonal Ladder niet direct op launch actief, om mensen de kans te geven zichzelf vertrouwd te maken met de game en om de servers niet te overbelasten. Wetende dat de Ranked Ladder in Warcraft 3 Reforged, die andere remaster van Blizzard, bijna twee jaar na release nog steeds niet geïmplementeerd is, blijf ik sceptisch over deze feature.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Diablo II Resurrected is in de basis een goede remaster. Wat ik van een remaster verwacht is dat de graphics en gameplay verbeterd worden naar de moderne standaard, zonder de kern van de game te veranderen. Wat graphics en gameplay betreft is dit zeker goed gelukt, daar de authentieke Diablo II-ervaring zoveel mogelijk behouden is gebleven. De quality-of-life-verbeteringen die zijn aangebracht om een paar van de eigenaardigheden van het origineel wat te verlichten, zijn zeer welkom en tasten de core gameplay niet aan. Het ontbreken van een aantal core features die wel in het origineel zaten, is echter iets dat de oude fans die het origineel twintig jaar geleden hebben gespeeld, zullen missen. Gezien Diablo II Resurrected vooral gericht lijkt te zijn op die doelgroep, is dit wel een kwalijke zaak.

• Vooral voor de oude fans
  • Toffe verbeterde graphics
  • Legacy graphics met 1 druk op de knop
  • Core gameplay behouden
  • Quality-of-life-verbeteringen
  • Controller support
  • Cross-progression...
  • ...maar geen cross-play
  • Geen Seasonal Ladder
  • Geen TCP/IP verbindingsmogelijkheid
  • Geen echte ultrawide support
  • Vooral voor de oude fans
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Diablo II Resurrected

Diablo

Blizzard Entertainment