Review: Diablo III: Rise of the Necromancer PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 20:15

Verbaasd zat ik naar mijn telefoon te kijken toen ik te horen kreeg dat ik een nieuwe DLC van Diablo III kon reviewen. Ikzelf had namelijk helemaal niet in de gaten dat er een nieuwe aankwam. Toch was het zo en voor ik het wist stonden mijn voeten in de trieste modder van New Tristram dankzij Rise of the Necromancer. Een genot, want stiekem zoek ik al een tijdje een reden om mijn vriendin over te halen tot het spelen van Diablo III. Met de toevoeging van de Necromancer heb ik eindelijk die reden gevonden. Diablo, maak je klaar want hier kom ik (en mijn vriendin hobbelt er een beetje achter aan).

Een klasse met klasse

Diablo III is fantastisch, maar toch loopt iedereen een beetje te mopperen dat de game iets te feel good is voor de franchise. Alles is best kleurrijk, en eigenlijk gewoon in zijn algemeen niet triest genoeg. Ikzelf heb daar eigenlijk weinig problemen mee. De game speelt heerlijk weg en ik vind het sowieso fantastisch dat deze game continu geüpdatet wordt met allerlei mooie dingen. Toch zie ik ergens wel wat mensen bedoelen, er zit namelijk inderdaad een uitgebreid kleurenpalet in de wereld van Sanctuary gepropt. Gelukkig brengt de Necromancer een shitload aan treurnis met zich mee. Dit duistere personage is 'n van de fan favorites uit Diablo II en ik begrijp nu volledig waarom. De Necromancer weet van iedere omgeving een groot bloederig kerkhof te maken.

Een van de grote valkuilen is dat de Necromancer erg veel op de Witchdoctor lijkt. Ergens zit daar een kern van waarheid in. De Necromancer heeft de mogelijkheid om minions op te roepen die het klusje voor hem of haar klaren. De Necromancer heeft echter de mogelijkheid om de minions te sturen. Al vrij vroeg in het levelingprocess ontgrendel je diverse summons die erg bevredigend zijn. Zo krijg je al vrij snel de mogelijkheid om spellcasters op te roepen of een legertje skeletten die de vijanden in de pan hakken. Het grootste verschil maakt de Necromancer echter in de mogelijkheid om nasty shit met bloed en beenderen te doen. Zo kan je nu lijken laten ontploffen voor flink wat area damage of de lijken richting de monsters smijten. Het bloed vliegt je dus om de oren en dat maakt de Necromancer een heerlijk personage om de game wat duisterder te maken.

Komt met een prijskaartje

Rise of the Necromancer is, in tegenstelling van wat de naam doet denken, geen uitbreiding op de campagne. Deze DLC voegt puur een nieuwe klasse toe en geeft je voornamelijk wat cosmetische voorwerpen. Zo krijg je er bijvoorbeeld een paar vleugels, een pet en een character portrait bij. Ook krijg je er twee nieuwe character slots en twee nieuwe stash tabs bij. Zo hoef je niet te klooien met je oudere personages om te genieten van de Necromancer. Voor dit pakketje tik je 14,99 euro neer, een fors bedrag voor 'n klasse, maar hier valt wat voor te zeggen.

Diablo III wordt ruim vijf jaar na de release nog altijd flink onderhouden. Nieuwe seizoenen en updates blazen continu nieuw leven in de game. Ook nu is er weer een gratis update geweest. Update 2.6.0 introduceert bijvoorbeeld de Challenge Rifts, nieuwe zones en nieuwe bounties. Is het dus erg om een keer wat af te tikken zodat deze updates blijven komen? Nee, naar mijn mening niet. Blizzard laat zien dat ze om de consument geven en als we daar eens een keer wat voor moeten neertellen, dan doe ik dat in dit geval graag. Het ontwikkelen van al deze nieuwe code kost namelijk flink wat uren en ik verwacht niet dat dit gratis wordt gedaan.

Rise of the Necromancer is een welkome aanvulling voor de die hard Diablo-fans. De fan favorite van Diablo II maakt een waardige terugkeer naar de nieuwste versie. Ik ben blij dat de Necromancer geen Witchdoctor kopie is, die kans was namelijk zeer groot. Dit personage maakt het ietwat kleurrijke Sanctuary net wat grimmiger met zijn blood en bone control. Daarbij voegt de nieuwste gratis update leuke dingen toe en heb ik weer een reden om vol in de wereld van Diablo III te duiken. Ben je tevreden met de content die je nu hebt, dan is Rise of the Necromancer geen noodzakelijke uitbreiding, maar ik weet me in ieder geval weer uitstekend te vermaken met deze fantastische game.

• Necromancer welkome aanvulling
  • Meer duisternis
  • Toffe skills