Review: Dr. Luigi Nintendo Wii U

Geplaatst: 25 januari 2014 10:00

Vorig jaar was het jaar van Luigi. Hij heeft altijd in de schaduw gestaan van zijn grote broer Mario, maar kreeg vorig jaar alle aandacht met een aantal verschillende games op zijn naam. Nintendo heeft besloten om het jaar van Luigi iets te verlengen, want vorige week is Dr. Luigi op de Nintendo Wii U verschenen.

Luigi aan de pillen

Dr. Luigi is een soort remake van de NES-klassieker Dr. Mario. Mensen die deze game hebben gespeeld weten dus precies wat ze van Dr. Luigi kunnen verwachten. In Dr. Luigi moet je namelijk als Luigi de strijd aangaan met virussen. Dit doe je niet met behulp van een stofzuiger of iets dergelijks, maar met capsules. Deze capsules zijn aan twee kanten gekleurd, waarbij er drie verschillende kleuren bestaan.

De game heeft wat weg van het bekende Tetris, maar is toch net iets anders. Het is de bedoeling om de capsules naar beneden te begeleiden om zo vier hokjes horizontaal of verticaal met dezelfde kleur te vullen om ze te laten verdwijnen. In het speelveld zijn virussen verspreid, die je kunt vernietigen door een vier-op-'n-rij met ze te maken. Wanneer je alle virussen hebt verwijderd, heb je het level voltooid.

Spelen met pillen

Hierboven heb ik eigenlijk de Retro Remedy-modus uitgelegd, waarbij je met de klassieke capsules aan de slag moet. Deze modus is weer onder te verdelen in drie verschillende modi. In de Classis-modus is het de bedoeling om zo veel mogelijk levels te voltooien. In de normale versus-modus neem je het op tegen de computer of tegen iemand anders lokaal of online. Hier is het de bedoeling om eerder dan je tegenstander het level te voltooien. Als laatste is er de versus-modus Flash, waarbij je zo snel mogelijk de knipperende virussen moet elimineren.

Nieuw in Dr. Luigi is de Operation L-modus. Hier maak je gebruik van speciale L-capsules, wat eigenlijk twee normale capsules zijn maar dan in de vorm van een 'L' gelegd. Dit zorgt ervoor dat je anders na moet denken dan met de gewone capsules. Deze modus bevat dezelfde submodi als Retro Remedy.

Als laatste is er nog Germ Buster. Hier is het de bedoeling om met het touchscreen de verschillende levels te voltooien. Van tevoren dacht ik eigenlijk dat dit niet zo goed zou gaan werken, maar het viel me erg mee. Het tempo ligt een stuk lager en het speelveld is wat kleiner. Ook is het mogelijk om de GamePad te kantelen, waardoor het speelveld volledig op je scherm past. Je speelt met de normale capsules, maar hoe verder je komt, hoe meer capsules er tegelijkertijd naar beneden vallen.

Highscores

Bij puzzelgames als deze en Tetris vind ik het altijd erg leuk om highscores te verbeteren. Dit is in Dr. Luigi mogelijk, maar niet op de manier zoals ik had verwacht. De highscore is namelijk gelijk aan de hoogste score waarmee je een level hebt voltooid. Het maakt dus niet uit of je doodgaat, want na elk level wordt je score toch weer op nul gezet. Daarnaast kan je alleen maar punten verdienen door virussen te elimineren, dus wordt er bijvoorbeeld niet naar de tijd gekeken. Op deze manier kan je helemaal niet je best doen om een hoge score te halen, maar lijkt het meer om geluk te draaien.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Dr. Luigi doet eigenlijk niet zo heel veel nieuws in vergelijking met Dr. Mario. De grootste vernieuwing is dat je nu met L-capsules kunt spelen. Daarnaast is er weinig variatie in de game te vinden. Nu zijn er wel een aantal verschillende gamemodi, maar heel veel verschillen die niet van elkaar. Hierdoor is de game leuk om eventjes tussendoor op te pakken of om tegen vrienden te spelen, om vervolgens weer wat anders te gaan doen. En dan heb ik het nog niet over de prijs gehad, want de game kost maar liefst vijftien euro! Dan kan je beter A Little Bit of... Dr. Mario als DSiWare downloaden voor de DSi/3DS voor vijf euro, want dan heb je nagenoeg hetzelfde, maar dan op een handheld (wat ik persoonlijk een beter platform vind voor puzzelgames). Toegegeven, je hebt dan geen multiplayermodi, maar is dat nou echt tien euro waard?

• Leuk voor even tussendoor
  • Online en lokaal versus
  • Weinig variatie