Review: eFootball PES 2020 PlayStation 4

Het seizoen is inmiddels weer van start gegaan en dat betekent dat traditiegetrouw EA en Konami weer met hun belangrijkste sportgame op de proppen komen. Het is dus weer eens tijd voor de belangrijkste bijzaak van de wereld; voetbal. Jarenlang liep PES langs de zijlijn warm, hopend op een geslaagde invalbeurt, terwijl FIFA de show stal op de digitale grasmat. Voorafgaand aan deze nieuwste iteraties opende Konami echter het vuur en lijkt het bedrijf nog vóór het eerste fluitsignaal vol in de aanval te willen gaan. Maar resulteert dat ook in een klinkende zege? Dat weten we pas zeker als FIFA 20 ook uit is, maar eFootball PES 2020 legt een goede basis voor een mooie klassieker.

Verandering van spijs doet eten

De meest gehoorde klacht bij voetbalgames is dat het weinig verbeteringen kent, waardoor je dus eigenlijk een geüpdatete versie van het vorige deel aan het spelen bent. En dat is wat mij betreft ook valide kritiek. Het heeft ervoor gezorgd dat ik de afgelopen jaren veel minder fanatiek dit soort games heb gespeeld. In aanloop naar de release van de nieuwe PES, stak Konami niet onder stoelen of banken een andere richting in te willen slaan. Niet langer meer het kleinere broertje van die andere game, maar een volwaardige voetbalgame waar rekening mee gehouden moet worden. Om dat voor elkaar te boksen heeft Konami het één en ander rigoureus veranderd.

De grootste en meest in het oog springende verandering is de naam van de game. PES is niet langer voldoende, want ook op het gebied van eSports moet deze nieuwe game terrein gaan winnen. eFootball PES 2020 is het dus geworden. Een hele mond vol en wat mij betreft had dat best achterwege gelaten mogen worden. Voor mij voegt het totaal niets toe, het enige dat je er wel van kunt zeggen is dat Konami hard bezig is kritisch naar hun eigen product te kijken. Dat zie je ook in de vernieuwde character models, vanuit bepaalde hoeken is het echt net of je Cristiano Ronaldo of Lionel Messi op het veld ziet staan. Ook bepaalde onderdelen van de game - zoals de stadions - zien er enorm gelikt uit.

Carrière maken

Mijn persoonlijk favoriete gamemodus in dit soort games is de carrièremodus, dat in eFootball PES 2020 Master League heet. Je start je avontuur met het kiezen van je manager. Een kleine selectie aan grote namen uit het voetbal staan tot je beschikking. Denk hierbij aan Johan Cruijff, Ruud Gullit, Roberto Carlos of Diego 'Pluisje' Maradona. Met één van deze legendes moet jij een club naar keuze naar de absolute top zien te leiden. Het pad dat je aflegt, wordt onderbroken door persconferenties en interviews, waarin jij kunt reageren zoals het jou het beste past. Als resultaten uitblijven kan dit je echter wel duur komen te staan, want het geduld van de fans en het bestuur hangt af van hoe jij je als trainer presenteert.

Het is eigenlijk maar een relatief kleine toevoeging, maar zorgt toch voor veel meer sfeer en geeft een realistischer gevoel aan het geheel. Nieuw is het niet, want de Football Manager-serie doet dit al jaren. Maar het is fijn om te zien dat dit soort kleine aspecten worden doorgevoerd in een game als eFootball PES 2020, want wat mij betreft is de carrièremodus vaak het ondergeschoven kindje ten opzichte van de online modi. Ook het transfersysteem is aangepakt en de transfers zijn nu een stuk realistischer. Door de overzichtelijk menustructuur is het een fluitje van een cent om je te begeven op de transfermarkt.

In een nieuw jasje

Ook op het gebied van licenties heeft Konami een slag gemaakt. Zodanig dat EA er geen antwoord op had en nu met Piemonte Calcio in de maag gesplitst zit, terwijl je in eFootball PES 2020 gewoon aan de slag kunt met de oude dame Juventus. Het is voor mij een teken aan de wand dat we de komende jaren een hevigere concurrentiestrijd kunnen verwachten tussen PES en FIFA, wat volgens mij alleen maar ten goede kan komen van de kwaliteit van de games. Want laten we eerlijk zijn, heel veel jaren kwamen we er bekaaid vanaf met copy paste-werk. Nu is dat in mindere mate gebeurd en zijn er verbeteringen doorgevoerd zonder dat er wordt afgestapt van het bekende PES-gevoel. Een andere leuke nieuwigheid is Match Day, waarbij er grote wedstrijden of derby's geselecteerd worden en jij een kant moet kiezen. Over al die wedstrijden wordt een score bijgehouden en uiteindelijk eindigt het in een Grand Finale waarbij de beste spelers het tegen elkaar opnemen.

In de gameplay zijn er ook een aantal subtiele verbeteringen toegepast, waar de Finesse Dribbel één van de belangrijkste vernieuwingen is. Konami is met niemand minder dan Andres Iniesta om tafel gaan zitten om dit element zo realistisch mogelijk te implementeren. De ervaren speler kan zich zo onderscheiden door te anticiperen op de bewegingen van de tegenstander. Als je je dit eigen maakt, ga je als een mes door de boter door de verdediging van je tegenstander en creëer je makkelijker kansen. Zoals ieder jaar met dit soort games, is de gameplay verder in grote lijnen voorzien van een update, waardoor het allemaal weer wat lekkerder speelt. Denk hierbij aan medespelers die reageren op wat jij doet door bijvoorbeeld ruimte te maken voor een shot of de invloed van allerlei elementen op de nauwkeurigheid van jouw passes en schoten. Ook is het camerastandpunt verbeterd, dat de gameplay ook zeer ten goede komt.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Na jarenlang een beetje overschaduwd te zijn door de FIFA-franchise, heb ik eindelijk het gevoel dat Konami terrein wint en echt de concurrentiestrijd aangaat. Er zijn nog steeds punten waaraan gewerkt moet worden, zo had ik vaak dat de AI van mijn team te traag reageerde als er een bal in de buurt kwam. Iets dat ik met eerdere PES-games ook al heb ervaren. Op het gebied van licenties is er een belangrijke stap gezet, maar ook nog een weg te gaan. Met eFootball PES 2020 is er desalniettemin een solide game uitgebracht. Lang niet alles is perfect, maar de progressie is zeker te zien en te voelen. De game zit vol relatief kleine toevoegingen en veranderingen die stuk voor stuk deze voetbalgame naar een hoger niveau tillen. Het maakt dat deze nieuwe PES de meest oogstrelende en realistisch aanvoelende PES tot dusver is.

• Verbeterd camerastandpunt
  • Match Day is een leuke toevoeging
  • Master League is super