Review: Football Manager 2014 Pc

Geplaatst: 6 november 2013 10:00
Aangepast: 28 oktober 2018 18:59

Het moet een geweldig gevoel zijn om leiding te mogen geven aan de grootste voetbalclubs in de wereld. Werken met topspelers, wedstrijden afwerken in de mooiste stadions van de wereld waarin duizenden en duizenden mensen jouw club naar de overwinnen schreeuwen, onderonsjes en fotomomenten met de fans, en ga zo nog maar even door. Ja, het leven van een voetbalcoach is niets minder dan de hemel, een job die de aardse nederigheid bijna overstijgt. Maar ja (en denk hier een heel, heel diepe zucht bij), zo'n prachtbaan is niet voor iedere willekeurige leek weggelegd. Zeker als je zelf nooit aan voetbal hebt gedaan, want dan is de kans op werken in die wereld natuurlijk helemaal klein. Het is maar goed dat het gevoel van een succescoach elk jaar te simuleren is in de digitale wereld van de games, met behulp van het alom bekende Football Manager.

Vernieuwingen

De echte wereld van het voetbal staat niet stil "“ verre van zelfs, al is er niet altijd sprake van een positieve vooruitgang. Football Manager weet over het algemeen wel elk jaar precies die progressie te boeken waar de fans op zaten te wachten. Een mooie prestatie van de mannen bij ontwikkelaar Sports Interactive, want er zijn immers genoeg voorbeelden te verzinnen van franchises die er niet ieder deel in slagen om nieuwe dingen te brengen die ook de moeite waard zijn om te spelen.

E'n van de nieuwigheden van dit jaar wat Football Manager betreft is de mogelijkheid om de game op verschillende platformen te spelen. Naast de pc en de Mac wordt voor het eerst ook Linux ondersteund. Daarnaast is het mogelijk om de game te spelen op je pc, om vervolgens in de bus of de trein te stappen, je PlayStation Vita erbij te pakken (want elke gamer heeft die handheld natuurlijk in zijn of haar bezit) en verder te spelen waar je gebleven was. Kun je eindelijk wat nuttigs doen tijdens je lange reismomenten.

Tactiek

Een andere vernieuwing in de Football Manager van dit jaar is de manier waarop je de tactieken van je ploegen instelt. De schuifbalkjes waarmee je de tactiek tot vorig jaar tot in de kleinste details in kon stellen zijn verdwenen, en compleet vervangen door de 'shouts', de opdrachten die je je spelers eerst alleen tijdens de wedstrijd toe kon roepen. Geen schuifjes verzetten van aanvallend naar verdedigend dus, maar je ploeg of individuele spelers opdrachten geven als "meer druk naar voren", "korter dekken" of "gedisciplineerd spelen". Je zou kunnen denken dat je door het verdwijnen van de schuifbalkjes de macht over je tactieken verliest, maar door de grote hoeveelheid aan beschikbare shouts zal dat in de praktijk allemaal wel meevallen. Daarnaast zijn de shouts een veel vriendelijkere manier om je tactieken op te zetten, zeker voor nieuwe spelers die net in de wereld van Football Manager komen kijken.

Interactie met je club

Als je als manager vroeger wilde solliciteren op een baan in Football Manager, dan was daar niet veel meer voor nodig dan een druk op de knop en de hoop dat de club van je dromen iets zag in jouw leiderscapaciteiten. Die simpele druk op de knop bestaat nog steeds, maar nieuw is de fase van de onderhandelingen waarin je wordt uitgenodigd door een club om eens te praten over jouw visies. In dit gesprek kun je bijvoorbeeld aangeven dat je graag zou willen dat de club meer aandacht besteed aan de jeugdfaciliteiten, of dat er meer energie in de scouting- en transferafdelingen moet worden gestoken. Verder kun je aangeven wat voor speelwijze je voor de club in gedachten had. Allemaal zaken waar het bestuur van de club positief of negatief op kan reageren, mede afhankelijk van de filosofie van de club waarbij je solliciteert. Daarnaast zijn de uitspraken tijdens zo'n sollicitatiegesprek bindend, dat wil zeggen dat wanneer je uiteindelijk de felbegeerde functie van manager in mag vullen, je door het bestuur aan deze uitspraken gehouden zal worden. Let dus op wat je zegt, want het kan je duur komen te staan als je jezelf niet aan je eigen beloftes houdt.

Matchday!

Het is eigenlijk ondenkbaar dat Football Manager enkele jaren terug geen grafische 3D-motor onder de leden had voor het tonen van wedstrijden. Nee, je moest het doen met een 2D-vlak dat een voetbalveld moest voorstellen, met daarop stippen die door moesten gaan voor de spelers uit je team. Toch is dit jarenlang de manier geweest waarop managers hun wedstrijden bekeken. Sinds een paar jaar heeft Football Manager gelukkig wel een driedimensionale wedstrijdervaring, welke ook dit jaar weer op enkele vlakken zoals de belichting, animaties en eigenschappen van spelers is verbeterd. Als je deze 2014-versie vergelijkt met die van vorig jaar, zijn die verbeteringen inderdaad ook goed te zien. Wat ook veranderd/toegevoegd is, zijn de mogelijkheden om tijdens een wedstrijd snelle beslissingen te maken. Je krijgt bijvoorbeeld een melding als een speler een tik heeft gekregen van een andere speler; het is dan aan jou om te bepalen of jouw speler verder kan of niet. De tijd die je hiervoor krijgt is echter wel heel kort, namelijk in de orde van enkele (ik denk maximaal twee à  drie) seconden. Aan de andere kant is het nemen van een split-second-beslissing natuurlijk ook niet veel langer in tijdsduur, maar een paar seconden meer voor dit soort beslissingen zou geen overbodige luxe zijn geweest.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Football Manager weet elk jaar op een positieve manier te vernieuwen, en dit jaar is dat niet anders. De game is voor het eerst ook op Linux te spelen, de manier waarop je de tactiek van je ploeg opbouwt is flink veranderd ten opzichte van de voorgaande jaren, de interactie met club, het bestuur en de spelers is aangepast, de grafische modellen die je tijdens wedstrijden krijgt voorgeschoteld zijn flink verbeterd, en ga zo maar door. Absoluut genoeg voer dus voor iedere voetballiefhebber!

• Nieuwe tactieken
  • Interactie met club
  • Grafische verbeteringen