Review: Gears of War 2 Xbox 360

Twee jaar geleden verscheen Gears of War, waarmee Epic Games destijds enorm hoge ogen gooide. Gears of War bood een geweldige gameplayervaring, die door een verfrissend coversysteem, de (online) coöpmodus en de brute sfeer onvergetelijk was. Niet te vergeten is Gears of War ook nog steeds 'n van de meest gespeelde online multiplayergames. Gears of War 2 moet dus wel heel goed zijn best doen om zijn oudere broer van de troon te stoten. Epic beloofde 'bigger, better and more badass indeed', en heeft iedere woord dubbel en dwars waargemaakt.

Bigger

Epic liet weten het verhaal en de lengte ervan te verbeteren, en dat is zeker gelukt. Het verhaal pikt het op waar Gears of War eindigde. De mensheid dacht de Locust verslagen te hebben, maar de monsters blijken sterker dan ooit tevoren. Waar ze vroeger slechts een klein ondergronds netwerk van Locust-tunnels hadden, hebben ze in Gears 2 een manier gevonden om complete steden te laten zinken. Aan jou, extreem breedgeschouderde Marcus Fenix, de taak om samen met jouw Delta Squad dit hele zaakje op te lossen en de Locust opnieuw te verslaan. Hier zul je zo'n tien uur mee kunnen vullen, waarbij je wordt voorzien van keiharde actie, met hier en daar een vleugje drama en romantiek.

Dit is te vinden in het bijverhaal van Dom, jouw medesoldaat. Hoewel hij zich probeert te focussen op de missie, kan hij zijn achtergelaten vrouw Maria niet vergeten. Hij probeert dan ook alles om haar te vinden. Zo meeslepend als het verhaal beloofd was, is het niet geworden. Toch is dit liefdesverhaal een welkome toevoeging die de nodige dramatische en mooie scènes oplevert, zelfs voor breedgeschouderde soldaten die geen gevoel lijken te tonen.

Better

En hoewel Dom dan af en toe wat gevoel lijkt te hebben, qua intelligentie doet je medesoldaat zijn naam nog altijd eer aan. Hij heeft wel het een en ander bijgeleerd, maar er komen nog zat situaties voor waarin Dom als een debiel op de vijand afrent. Het is daarom maar goed dat de goede coöperatieve modus er nog steeds inzit. Zowel offline als online kun je samen met een vriend de hele campagne uitspelen, waarbij je op ieder willekeurig moment kunt in- en uitstappen. Gears 2 lijkt ook veel meer te doelen op coöp. Regelmatig kun je meerdere wegen naar de actie vinden, waarbij zelfs de mogelijkheid bestaat om te flanken.

Het kan ook handig zijn een vriend erbij te roepen, want vijanden zijn een stuk groter, slimmer en sterker geworden. Ze zoeken hun dekking, proberen soms zelfs te flanken en lappen elkaar op wanneer er iemand halfdood over de grond kruipt. Ook kun je hordes Locust tegelijk verwachten en zijn er ditmaal weer grote eindbazen te vinden. Behalve in de intelligentie is er ook vernieuwing te vinden in bijvoorbeeld het coversysteem. Dekking zoeken voelt ditmaal wat minder aan als 'vastplakken aan de muur', wat zeker soepeler speelt.

Daarnaast is de game grafisch ook nog opgepoetst. Ten eerste is het kleurenpallet uitgebreid met meer kleuren dan alleen grijs en grijsachtige tinten. Grote open vlakten zien er oogstrelend uit, en alle actie en animaties worden mooi in beeld gebracht. Met hier en daar leuke speciale effectjes en prachtige, rauwe tussenfilmpjes zet Gears of War 2 een heerlijke oorlogssfeer neer, die niet voor tere zieltjes bedoeld is.

More badass indeed

Waar Gears of War twee jaar geleden geroemd werd om zijn kettingzaag is die brute lijn doorgetrokken naar deeltje twee. Ten eerste zijn er in Gears 2 zogenaamde Chainsaw Battles, waarin slechts de sterkste wint. De verliezer wordt letterlijk in tweeën gezaagd, wat voor prachtige, bloederige momenten zorgt. Head shots zijn ook aangepast: het hoofd spat van de romp, waarna de rest van het lichaam na zo'n seconde doodbloeden in elkaar zakt. Verder kun je neergevallen Locust oppakken en als 'menselijk schild' gebruiken. Met nieuwe wapens, zoals een mortier en een vlammenwerper, biedt Gears of War 2 ook daar nog meer gruwelijke momenten.

Online

Ondanks verbeteringen in de singleplayer is de het vetste van Gears of War 2 nog steeds de online multiplayer. Het eerste dat online opvalt, is dat de shotgun minder sterk is. Hierdoor ontstaat meer evenwicht in de gevechten, en ook meer het gevoel dat je dekking kunt en moet zoeken. Er zijn ook nieuwe modi toegevoegd. In Horde komen letterlijk hordes Locust in vlagen op je af. Iedere 'wave' wordt het moeilijker om met maximaal vijf personen alle Locust uit te roeien. Het is erg verslavend om met een aantal vrienden te doen, zeker ook omdat teamwork en tactiek erg belangrijk zijn. Verder zijn Wingman, waarin vijf teams van twee tegen elkaar strijden, en Submission, waarin je een burger moet overmeesteren en naar jouw zone moet dragen, nieuw. Gecombineerd met de oude modi maakt dat de multiplayer van Gears of War 2 een van de beste en meest verslavende. Enig minpuntje aan dit alles zijn de soms opspelende bugs, die ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld niet kunt schieten of dat je kogels niet opgaan.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Gears of War was altijd al 'n van de vetste games op de Xbox 360 en met Gears of War 2 heeft Epic Games het nog bruter gemaakt. Het verhaal is langer, meeslepender en bevat zelfs een stukje romantisch drama. Toch weet de rauwe oorlogssfeer te overheersen, mede dankzij de mooie cut scènes. Grafisch ziet het er ingame ook goed verzorgd uit, en de verschillende animaties maken het geheel helemaal af. De game is goed gericht op coöp, en samen met een vriend speelt de game ook beter. Je medesoldaten zijn namelijk nog steeds niet al te snugger, en vijanden zijn groter, slimmer en in grotere aantallen aanwezig. Online komt Gears of War 2 helemaal tot zijn recht. Met toevoeging van nieuwe modi als Horde zijn er meer en verschillende dingen te doen. Slechts enige bugs die zo nu en dan opspelen doen af aan dit geheel. Desalniettemin is Gears of War 2 wat mij betreft 'n van de beste, zo niet d' beste game van dit jaar op de Xbox 360.

• Verhaal
  • Brute sfeer
  • Meer, grotere en slimmer Locust