Review: Global Agenda Pc

Geplaatst: 18 september 2010 11:30

Je zoekt dekking achter een rots, terwijl de projectielen van de vijand overal inslaan. Ze zijn met teveel en hun dekking is te goed. Snel maak je een krachtveld om je dekking te verbeteren. In de dekking van het krachtveld bouw je een automatische geschutskoepel als ondersteuning. Terwijl je nieuwe robotische geschutskoepel je vijand op de korrel neemt activeer je je jetpack, waardoor je binnen een fractie van een seconde op flinke hoogte zit. Je landt achter je belagers op een hoge rots, om ze als een hamer op een aanbeeld te slopen. Vandaag hebben ze je in ieder geval niet te pakken gekregen!

Global Agenda

Deze MMORPG shooter is de eerste game van de Hi-Rez studio. De game speelt zich af op de aarde in de 22e eeuw, kort na de Derde Wereldoorlog. Uit de as van de oude wereld verrees de Commonwealth, een totalitaire en onderdrukkende regering die de hele wereld onder de duim wil krijgen. Een paar onafhankelijke fracties houden nog kordaat stand tegen deze gevaarlijke vijand. En raad eens... jij mag het tegen de Commonwealth op gaan nemen!

Jetpack shooter weapon modificatie galore

In Global Agenda kun je kiezen uit vier specialisaties: assault (voor het zwaardere vuurwerk), recon (voor het betere sluipwerk), robotics expert (gadgets en turrets) en medic (spreekt voor zich).
Nadat je het uiterlijk van je karakter vorm hebt gegeven, kun je meteen aan de slag!
De gevechten in de game zijn erg vlot, waarbij ze soms aan Mass Effect doen denken. Het feit dat je met jetpacks rond kunt springen, draagt hierin zeker nog een steentje bij. Zo kun je alle hoeken gebruiken om je vijanden tot pulp te schieten of te slaan (want ja, dat kan ook!). Je wapens zijn op allerlei manieren te pimpen met extra modificaties, waardoor je steeds effectiever wordt in de gevechten.

2 games in 1

In Global Agenda kun je uit meerdere soorten gameplay kiezen. Zo kun je in je eentje quests gaan oplossen en zo levels halen om je in-game vaardigheden te verbeteren. Een andere mogelijkheid is om samen met vrienden speciale levels door werken, om aan het einde de grote eindbaas in te pakken. Als dit niet je ding is, wees niet getreurd! Je kunt namelijk ook deelnemen in massieve veldslagen, waar je met twee teams van 32 man lekker op elkaar kunt jagen in snelle, objective based gevechten.

Beeldbuis effecten

Wat meteen opvalt, is de grafische stijl van de omgevingen. De gelikte sci-fi stijl met veel neon-effecten is erg oogstrelend en komt overtuigend over. Dat zal echter niemand verbazen, aangezien er gebruikt wordt gemaakt van de alom bekende Unreal engine. Lichteffecten en het on-screen geweld zijn zeer leuk om te zien, maar niet erg speciaal. Misschien ben ik gewoon te verwend"

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Global Agenda probeert innovatief te zijn en op een aantal punten is Hi-Rez studios daarin geslaagd. De snelle shooter combat met jetpacks en de groots uitgewerkte wereld zetten aan om de game te spelen. De quests zijn leuk, maar vaak niet echt origineel. Niet dat ze saai zijn of zo, maar verzamel X hoofden of sloop Y vijanden van type Z hebben we nu wel gezien. Grafisch is op Global Agenda niets aan te merken. Het ziet er allemaal gelikt uit, maar meer ook niet. Wat ik wel een groot pluspunt vind, is de prijs/kwaliteit verhouding. Voor deze MMO is het niet nodig om maandelijks een bepaald bedrag neer te tellen en in-game hoef je ook geen centjes uit te geven. Dus voor nog geen dertig euro spelen tot je een ons weegt, dat is het devies. En die eurootjes is Global Agenda zeker waard!

• Jetpacks en wapen mods
  • Shooter MMO
  • Mooie omgevingen in unieke stijl