Review: GRID Legends - Blinkt uit in degelijkheid Xbox Series

Vandaag de dag is er al een behoorlijk aanbod aan racegames. Als je gek bent op het geluid van ronkende motoren of piepende bandjes, dan is er keuze genoeg. Sinds 2008 zijn er geleidelijk aan al een aantal GRID games uitgebracht en nu is daar dan ook GRID Legends. Ontwikkelaar Codemasters staat natuurlijk bekend om de racegames die zij maken. Wat te denken van bijvoorbeeld Dirt of de F1-games. Eigenlijk brengen zij jaarlijks wel één of meerdere racegames uit. Dit jaar is dat naast een nieuwe F1-game dus ook GRID Legends. Weet deze game met al het racegeweld in de industrie eigenlijk wel stand te houden? Je leest het in deze review.

Eindeloze lijst aan keuzes

Eens in de zoveel tijd worden we door Codemasters getrakteerd op een nieuwe GRID-game. Waar Codemasters bij Dirt (off-road racing) en F1 (Formule 1) een duidelijke keuze maakt voor een bepaald type race, is dat bij GRID eigenlijk compleet anders. Bij GRID Legends is die keuze nog niet voor je gemaakt, maar maak je die zelf. Als jij liever met electrische auto's racet of juist met trucks dan kan dat allemaal in GRID Legends. Juist die afwisseling maakt dat het racen niet snel eentonig wordt. Je kunt met de racing creator zelf helemaal beslissen wat voor race je rijdt en waar deze verreden wordt. Hierbij heb je keuze uit best een grote selectie locaties, maar die locaties bieden elk ook weer verschillende track layouts.

De keuze is hierbij bijna eindeloos. Je kunt gewoon een standaard race creëren, maar je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om het aan te laten komen op driften. Of een soort afvalrace waarbij om de zoveel tijd degene die laatste rijdt wordt geëlimineerd. Ben je meer van het moderne racen? Duik in een elektrische wagen en vergeet niet om buiten de racelijn die belangrijke boost op te pakken, zoals je dat in Formule E ook kunt doen. Er is veel keus. De game bevat meer dan honderd tracks, over de honderd verschillende auto's en verschillende gamemodi om je mee te vermaken. Genoeg te doen dus. Zeker als je online met vrienden speelt kan dit zorgen voor de nodige afwisseling om het leuk te houden.

Drive to Survive

Vorig jaar bracht Codemasters voor het eerst een verhaalmodus naar F1 2021. Dit was best vermakelijk, maar er zaten nog wel wat haken en ogen aan. GRID Legends kent eigenlijk zo'n zelfde verhaalmodus, met hier en daar een andere insteek. Driven to Glory - zoals het verhaal heet - is in de basis exact hetzelfde. Je bent een nieuwe coureur en racent voor Seneca Racing. Je moet je zien te bewijzen in races door je teamgenoot en rivalen - team Ravensworth onder leiding van de McKane's - te verslaan. Natuurlijk maak je enorme indruk en zet je de racewereld op zijn kop met je prestaties. In een grote hoeveelheid races moet je steeds een stapje hoger zien te komen op de raceladder. De verschillende personages in het verhaal houden het fris en interessant. Wel nodig, want je bent best wat uurtjes kwijt. Het complete verhaal duurt ongeveer een uurtje of vijf á zes.

Bijzonder aan deze verhaalmodus is dat het gebaseerd is op de Formule 1 Netflix-serie Drive to Survive. Waar er bij F1 2021 gekozen werd voor animaties om het verhaal te vertellen, wordt dat nu gedaan door echte acteurs. Ze hebben het zo opgenomen dat het vaak ook niet gescript voelt, eigenlijk alsof je naar een Sebastian Vettel of Max Verstappen in Drive to Survive zit te kijken. Dat hebben ze echt goed gedaan, al zijn niet alle acteurs even geloofwaardig. Op een bepaalde manier voelde het ook wel een beetje alsof het daardoor los stond van de races zelf. Waar de cutscenes goed werken, zijn er nog wel aanmerkingen op de races zelf. Evenals in F1 2021 doet het resultaat dat je behaald er totaal niet toe, zolang je je doelstelling maar haalt. Finish je als eerste terwijl je minimaal zevende had moeten worden? Dan heeft dit verder geen enkel effect op het verhaal. Dat is waar dit soort verhaalgedreven racers hun winst kunnen behalen.

Vreemde carrièremodus

Na het uitspelen van het verhaal ben je overigens nog lang niet klaar met GRID Legends, want er is nog genoeg te doen. Je kunt bijvoorbeeld ook in de carrièremodus duiken. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is deze eigenlijk opgedeeld in allemaal blokjes en niveau's. Het is dus niet zo dat je een seizoen racet, maar je werkt eigenlijk allemaal uitdagingen af die min of meer random worden vrijgespeeld. Er zit daardoor ook niet echt een lijn in en komt wat chaotisch over. Als je je daar niet mee kunt vermaken, kun je het natuurlijk altijd nog online opnemen tegen andere spelers in de verschillende disciplines.

Op het gebied van performance weet GRID Legends weinig nieuws aan de dag leggen. Het ziet er allemaal best prima uit, maar ook niet meer dan dat. Ten opzichte van GRID 2019 is er op dat gebied ook weinig veranderd. De focus ligt vooral op de racebanen zelf en dat is prima. Alleen de supporters langs de kant zien er daardoor erg generiek uit, om maar een voorbeeld te noemen. Er zijn zeker mooiere racegames beschikbaar, maar het kan er mee door. Datzelfde kan eigenlijk worden gezegd over de audio in de game. Het is goed te pruimen, maar we hebben het bij vergelijkbare games al een stuk beter gezien.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

GRID Legends is niet de beste racegame die er is, maar doet het prima. De manier waarop de verhaalmodus in elkaar is gezet is slim gedaan. Hierbij is goed gekeken naar de Netflix serie Drive to Survive. Hoewel niet alle acteurs even geloofwaardig zijn, steekt het toch leuk in elkaar. Verder biedt GRID Legends meer dan voldoende content. Er zijn talloze auto's, tracks en dingen om te doen. Je hoeft je dus zeker niet snel te vervelen. Helaas is de game niet echt vernieuwend. Het doet het op alle gebieden wel iets beter dan GRID uit 2019, maar ook niet meer dan dat. Ben je op zoek naar een solide racegame, dan voldoet GRID Legends daaraan. Toch zijn er betere alternatieven beschikbaar.

• Verhaalmodus is goed
  • Ruime keuze auto's
  • Veel verschillende tracks
  • Diverse type races
  • Carrièremodus valt tegen
  • Te makkelijk
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot GRID Legends

GRID

25 februari 2022