Review: Halo Wars Xbox 360

Veel mensen zullen de halo serie zo langzamerhand wel kennen. Halo Wars laat echter, in tegen stelling tot de eerste drie Halogames, een heel andere kant zien van het Halo-universum. Deze keer zal de strijd tussen de UNSC en de Covenant zich namelijk afspelen in een strategiegame. Maar was dat wel zo'n verstandige set van Ensemble Studios?

Halo in ander jasje

Ditmaal is Halo in een real time strategiegame (RTS) jasje gestoken en de game speelt zich ongeveer 20 jaar voor Halo: Combat Evolved af. Je volgt in Halo Wars de gebeurtenissen rondom het gevechtsschip van de UNSC genaamd de Spirit Of Fire, dat onder leiding staat van Captain Cutter en het is jouw taak om opvallende activiteiten te onderzoeken. Op de planeet Harvest vinden er namelijk verdachte Covenant activiteiten plaats die natuurlijk uiteindelijk aanleiding geven tot een gigantische operatie.

De missies

Afgezien van het feit dat de UNSC in de missies achter de feiten aan loopt en dat je weinig actie hoeft te ondernemen, steken de missies erg goed in elkaar. Dankzij vele tussenfilmpjes worden de missies duidelijk uitgelegd en daarnaast houdt het missieontwerp rekening met de beperkingen van de speler. Je zult daardoor eenheden gerust kunnen achterlaten, want ze zullen zelfstandig in de aanval gaan zodra ze onder vuur worden genomen en doen dit nog behoorlijk tactisch ook. Alleen de besturing is wat minder. Met name het afzonderlijk selecteren van eenheden kan soms best lastig zijn.

De spanning in de missies had ook wel wat groter mogen zijn, en dan praat ik vooral over het geluid in de game. Dat is op zich absoluut niet verkeerd, maar wat spannendere achtergrondmuziek zou de speler wat meer naar het puntje van zijn stoel hebben gebracht.

Klassieke RTS

Qua opzet is Halo Wars een echte klassieke RTS-game. Grafisch gezien gaat het alleen wel wat minder diep dan een RTS-game op de PC. De eenheden kennen minder details, wat niet erg storend is, maar helaas wel afbreuk doet aan het totaalplaatje. Ondanks dit minpuntje ziet de game er voor de rest erg goed uit. Ook de omgevingen, die vooral uit sneeuwachtige landschappen bestaan, zien er mooi uit.

Verrassend diepgang

Wat mij erg wist te verrassen aan Halo Wars was de diepgang van de game. Zo zijn er veel upgrades te vinden die je kunt vrijspelen door Tech-gebouwen te plaatsen in je basis. Bovendien hebben de eenheden de beschikking over speciale acties die je niet constant kan gebruiken, want je moet eerst telkens weer opladen na het gebruik van een bepaalde actie. Deze acties maken het wel een stuk gemakkelijker. Je kunt bijvoorbeeld vijanden onderrijden, gooien met granaten en je kunt met de Spartans bepaalde voertuigen veroveren.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Halo Wars is, ondanks dat de game zo anders is dan eerdere Halogames, zeker het proberen waard en dan met name voor de strategiefans. Voornamelijk gamers die gek zijn op games als Red Alert en Tiberian Sun zullen Halo Wars kunnen waarderen. Maar ook al heeft Ensemble Studios met Halo Wars een uitstekende RTS-game voor de console neergezet, en heb ik zeker genoten van deze game, blijf ik er bij dat strategiegames beter werken op de PC. Mocht er een strategiegame op de console verschijnen met echt een uitstekende besturing, dan zal ik die stelling nog eens willen heroverwegen. Tot die tijd kunnen Halofans die een vleugje strategie wel kunnen waarderen de aanschaf van Halo Wars zeker in overweging nemen.

• Mooie omgevingen
  • Sterke presentatie
  • Verrassende diepgang