Review: Hitman: HD Trilogy PlayStation 3

Agent 47 werd wakker in een witte kamer, met kloppende hoofdpijn. Op de grond stond een raar teken, en naast hem ligt een lijk. Hm, wat is er aan de hand, denkt Agent 47 hardop. Volgens mij ben ik hier eerder geweest, of niet? Misschien is het wel gewoon d'ja-vu. Maar dan valt Agent 47 ineens iets op: Wacht eens even, alles ziet er scherper uit dan eerst. Hij kijkt naar zijn eigen strakke pak, en ziet dat er veel meer definitie zit en minder blokjes dan de laatste keer dat hij hier was. Moet ik nu alles nog een keer beleven, maar dan met een scherpere focus? Agent 47 draait een silencer op zijn geweer, en doet zijn stropdas nog even goed. Nou, daar gaan we dan, alles en iedereen nog een keertje van kant maken Hitman style... HD Hitman style!

Shitman: Crapsolution?

Na een paar jaar compleet stil te hebben gelegen als een supergeduldige sniper assassin, kwam afgelopen jaar eindelijk Hitman weer terug met een treffer. Althans, veel mensen vinden dit vijfde deel, Hitman: Absolution, een echte... hit. Maar er waren juist ook veel mensen, vooral echte Hitman-liefhebbers, die Absolution juist een ongelooflijke misser vonden. Het probleem schijnt hem vooral te zitten in het feit dat dit laatste vijfde deel veel unieke Hitman gameplay- en stijl-elementen eruit heeft gehaald. Nu met deze Hitman: HD Trilogy kan iedereen eens goed ervaren of het verschil er daadwerkelijk (of in dit geval doodwerkelijk) ook is.

Welke delen?

Hitman: HD Trilogy bevat deel 2, 3 en 4. Deel 1 is ooit enkel op de pc uitgekomen, maar verder nergens anders voor. Een aanrader is daarom ook voor iedereen die niet deel 1 heeft gespeeld bij deze trilogie te beginnen met de derde Hitman-game, Contracts, omdat je hierin alle highlights van het eerste deel mag ervaren. Dit geeft ook sterk het vermoeden dat men dit gedaan heeft destijds om zo het eerste deel min of meer overbodig te maken. Deel 2 en 3 zijn nu echt voor het eerst in HD, maar deel 4, Blood Money, was destijds ook al uitgebracht op de next gen consoles en gewoon al te spelen in HD dus. Blood Money is dus geheel hetzelfde gebleven en eigenlijk onveranderd. Maar het is leuk nu alle delen in én bundel te hebben, dat dan weer wel.

Agent Xzibit

Heeft men veel gepimpt aan deze delen? Neen, alles is enkel grafisch wat opgepoetst. Is dit erg? Nou ja, meer kun je niet verwachten vind ik, want zodra ze meer gaan doen kun je net zo goed de games compleet opnieuw ontwikkelen. Dit resulteert daarom wel in wat ouderwets aanvoelende controls, en supermooi zijn deel 2 en 3 daarom nog steeds niet te noemen. Het toffe van de meer ouderwetse Hitman-gameplay is dat je volledig vrij wordt gelaten in ieder level. Je kunt op ontzettend veel verschillende manieren te werk gaan, en je zoekt het lekker zelf maar uit wat je doet. Dit zal echter voor de moderne gamer aanvoelen alsof hij/zij als een verlaten kind in blote kont in een onbekend bos wordt gedumpt. Maar naar mijn mening is een groot gedeelte van de lol van Hitman juist dat je zoveel verschillende mogelijkheden hebt, en deze zelf moet uitzoeken.

Hitman: HD Trilogy is een toffe collectie games, puur omdat de Hitman-games zo tof zijn. Beginnen met deel 2 kan ik niemand aanraden, want deze gaat ervan uit dat je alle kennis al in huis hebt van hoe de game werkt. Deel 3 of 4 eerst aftasten is daarom een beter idee, vooral omdat deel 3 ook het verhaal van 1 duidelijk maakt. De tand des tijds hebben deze games naar mijn mening in ieder geval erg goed doorstaan, ook al zitten er oldskool bugs en vage control issues hier en daar. Dat het in verhouding tot Absolution anders is, is goed te merken, en ik begrijp ook goed wat het probleem is dat veel mensen met Absolution hebben. Maar in ieder geval is Agent 47 de man, zeker in deze drie games.

• Unieke vorm van gameplay
  • Vrijheid en keus
  • Vette sfeer en verhaal