Review: Hyrule Warriors: Legends Nintendo 3DS

Geplaatst: 1 april 2016 18:00

Altijd al eens door de wereld van The Legend of Zelda willen rondbanjeren zonder puzzels? Vraag jij je al tijden af hoe het zou voelen om met Ganondorf massa's mensen af te slachten? Heb je altijd al eens een vrouwelijke Link willen zien? Zoek dan niet verder. Hyrule Warriors: Legends geeft je namelijk al deze, en nog veel meer, opties!

Massamoordenaars van de Dynastie

Ten tijde van oorlog wordt je als krijger, soldaat en in het algemeen als mens, dikwijls gedwongen om andere mensen te doden. Veelal doen de strijders dit om zo te voorkomen dat jij en je geliefden zelf worden omgelegd. De hyper efficiënte moordmachines die je bestuurd in de Dynasty Warriors-games, daar kan vrijwel niemand aan tippen. Binnen een half uur hakken zit je vaak al aan de vijfhonderd kills, en per missie haal je makkelijk de duizend. Gigantisch overdreven, maar ook gigantisch leuk om te spelen. De meningen zijn hierover wel erg verdeeld. De ene speler vindt Dynasty Warriors te saai voor woorden, de ander krijgt er geen genoeg van. Worden er nieuwe fans aangeboord met deze Zelda-variant? Voordat we de review daadwerkelijk starten, moet ik melden dat Hyrule Warriors is gespeeld op de New 3DS. Op de oude 3DS speelt de game namelijk aanzienlijk minder goed.

Moor-Den Liefhebber

Hyrule Warriors: Legends is overduidelijk een Warriors-game, maar dan binnen het Zelda-universum. Hier en daar worden bekende elementen uit de Zelda-franchise, zoals kisten openen en bommen gooien om doorgangen vrij te maken van stenen, gebruikt. Justin is in zijn review van Hyrule Warriors voor de Wii U overduidelijk geen liefhebber van de Warriors-games. Nu heb ik enkel de eerste Dynasty Warriors gespeeld, waarbij ik mij goed kan herinneren dat ik het twee uur supergaaf vond, maar daarna was het ook echt wel klaar. Ik was dan ook zeer benieuwd in welke mate Hyrule Warriors: Legends mij ging bevallen. Als iemand die alle Zelda-games heeft, moest ik deze uiteraard ook hebben. De sfeer van The Legend of Zelda heeft Hyrule Warriors: Legends in ieder geval heel sterk, waarbij het heel leuk is eens met Zelda-characters rond te banjeren die je anders nooit bestuurd, noch samen ziet in én game.

Zel(da)fde Game?

Om het gelijk duidelijk te maken: Hyrule Warriors: Legends is een port van de Wii U-versie. Deze port bevat alle uitgekomen DLC, plus dat er nog een aantal extra's in verwerkt zijn. Zo hebben we kleine toevoegingen zoals een extra wapen voor Ganondorf, met wie je ook het slagveld (of beter gezegd slachtveld) kunt betreden. De meer boeiende toevoegingen komen in de vorm van nieuwe speelbare characters, zoals Skullkid en Toon Link. Verder komen binnenkort nog meer extra's uit, zoals Marin (afkomstig uit The Legend of Zelda: Link's Awakening). Deze nieuwe content is ook voor de Wii U-versie verkrijgbaar, en er zit zelfs een downloadcode bij voor de Wii U-versie (wat ik overigens een erg sociaal gebaar vind van Nintendo en Tecmo Koei). Wil je de precieze details omtrent de gameplay van Hyrule Warriors: Legends achterhalen? Check dan even de review van Justin. Het enige verschil zit namelijk in de lock-on button, deze zit nu namelijk gepositioneerd op pijltje naar voren.

Verzamel Warriors

Hyrule Warriors speelt zich, qua gameplay, af op grote slachtvelden. Gedurende missies krijg je telkens nieuwe uitdagingen en missies voorgeschoteld. Deze missies kunnen variëren qua opzet, zo moet je bijvoorbeeld gebied x bevrijden, of vijand y verslaan. Je kunt wisselen tussen verschillende hoofdpersonen die op het slachtveld aan het rondhakken zijn. Gedurende de campagne speel je steeds meer characters vrij, welke ook even graag willen deelnemen aan de massaslachting. Ieder personage heeft dezelfde besturing, maar speelt wel anders qua moves en combo's. Tussen de slachtmissies door kan je ieder personage individueel upgraden op vrijwel alle gebieden, van inventory en moves, tot health en wapens. Daarnaast kan je ook Skulltula's en andere dingen verzamelen om extra wapens of image galleries vrij te spelen. Als klap op de, al redelijk beladen, vuurpijl kun je met alle Zelda-amiibo's ook nog kleine dingen unlocken vanaf het startscherm. Verzamelen en upgraden krijgt ook een leuke twist omdat dit deels gebeurt op een 8-bit plattegrond waar je doorheen loopt, als een soort schattige versie van de Krypt uit Mortal Kombat X.

Om eerlijk te zijn ben ik veel positiever over de game dan dat Justin is. Hyrule Warriors: Legends voegt op een leuke manier een weelde aan personages samen welke allemaal aan het knokken zijn voor Hyrule. Telkens wanneer het eentonig dreigt te worden, komt er een baas, nieuw personage of omgeving voorbij, waardoor je het nou, nog eentje dan-gevoel krijgt. Daarbij geef ik de 3DS-versie van de game de voorkeur, aangezien je te allen tijde de game kunt pauzeren door het toestel dicht te klappen. Een superfan, die werkelijk waar honderden uren in deze Warriors-games steken, ga ik nooit worden, maar het staat als een paal boven water dat Hyrule Warriors: Legends veruit én van de beste Warriors-games ooit gemaakt is.

• Zelda sfeer
  • Perfecte port van de Wii U
  • Heel veel vrij te spelen