Review: Immortals of Aveum - Had zo mooi kunnen zijn Pc

Aangepast: 15 september 2023 21:53

Immortals of Aveum, de debuuttitel van Ascendant Studios, presenteert zichzelf als een "First Person Magic Shooter" die het FPS-genre nieuw leven wil inblazen door traditionele vuurwapens te vervangen door magiërs die met magische spreuken zwaaien. Het basisconcept van de game is intrigerend en belooft een interessante combinatie van magie en vuurgevechten. Is de game echter zo spectaculair als het belooft te zijn?

Main character syndrome

In Aveum woedt al jaren een oorlog. Aanvankelijk waren er vijf koninkrijken die met elkaar in conflict waren vanwege de bron van alle magie die zich diep in een scheur in de wereld bevindt, maar inmiddels zijn daar nog maar twee van over. Deze twee vijandige koninkrijken, Lucium en Rasharn, zijn diep met elkaar in conflict. Immortals of Aveum gaat over Jak, een weeskind dat net iets specialer is dan de andere speciale kinderen. Jak heeft namelijk magische krachten. In de wereld van Aveum zijn er wel meerdere mensen die magische krachten hebben, maar niet zoals Jak. In de wereld van Aveum zijn er namelijk drie soorten magie. Als je een beetje speciaal bent, kun je één van de drie soorten magie beheersen. Jak is geboren zonder magische krachten, maar heeft zich later tot een echte protagonist met main character syndrome weten te ontwikkelen. Hij is namelijk een Triarch; een magiër die niet één, maar alle drie soorten magie kan beheersen. Hij voegt zich bij het leger van Lucium om Rasharn en zijn leider Sandrakk voor eens en altijd een halt toe te roepen. Hij komt er echter achter dat de gevolgen van zo'n langdurige oorlog veel groter zijn dan de meesten denken. Vrede is daarom de beste optie.

Het verhaal en de worldbuilding van Immortals of Aveum zijn niet baanbrekend. Je hebt in de kern een intrigerend conflict dat afwijkt van het typische "goed tegen kwaad". Het verkent de gevolgen van een langdurige oorlog tussen twee facties, die allebei gevangen zitten in een vicieuze cirkel en zich de oorsprong van de oorlog niet kunnen herinneren. De gevolgen van de oorlog gaan namelijk verder dan men denkt. De game verkent dan ook onderwerpen als milieubewustzijn. Helaas wordt de potentiële diepgang van dit conflict tenietgedaan door de schrijfstijl en is Jak niet bepaald een interessant personage. Noem me een boomer, maar zijn zogenaamd jonge en hippe manier van praten en humor kunnen mij niet echt bekoren.

Immortals of Aveum review4

Schieten, maar dan met magie!

Op het gebied van gameplay schittert Immortals of Aveum het meest, ook letterlijk. De aanvallen zijn visueel spectaculair en creëren een explosie van spreuken, stralen en schokgolven wanneer de actie in volle gang is. De spreuken die je tot je beschikking hebt, zijn verwant aan traditionele FPS-wapens: met blauwe magie voor precisie op lange afstand zoals een semi-automatic rifle, rode magie voor een hoge damage output van dichtbij zoals een shotgun en groene magie voor snelvuur zoals een smg of lmg. Deze spreuken worden verder aangevuld met andere vaardigheden waaronder een schild, de mogelijkheid om te dodgen en een zweep waarmee je vijanden naar je toe kunt trekken. Ook zijn er nog andere speciale spreuken, zoals Furies, die je nog meer mogelijkheden geven om je vijanden koud te maken.

De gevechten zijn niet alleen visueel spectaculair, maar ook uitdagend. Er zijn drie verschillende moeilijkheidsgraden waar je uit kunt kiezen en op het middelste moeilijkheidsniveau krijg je, zeker later in de game, toch wel wat pittige gevechten voor je kiezen. Het is aanvankelijk wel een beetje zoeken om de combat onder de knie te krijgen. De tutorial leert je met de verschillende kleuren magie om te gaan. Na een tijdje leer je dat je het beste een bepaalde kleur magie kunt inzetten tegen bepaalde soorten vijanden. Het tactische aspect dat je in veel shooters terugziet, verandert zo in een soort steen-papier-schaar-principe.

Immortals of Aveum review5

Het is niet al magie wat blinkt

De spectaculaire gevechten worden echter overschaduwd door een aantal tekortkomingen. Eén van de problemen in Immortals of Aveum is het narratief. Immortals of Aveum probeert een intrigerend verhaal op te bouwen binnen de fantasiewereld, maar wordt daarin tegengehouden door een onsamenhangend script vol kromme humor. Het verhaal is inconsistent en verstoort vaak je momentum met lange cutscenes die niet door te spoelen of over te slaan zijn. Daarbovenop komt ook nog eens het feit dat niet alle cutscenes in ultrawide te bekijken zijn. Ik vond het zo irritant dat de normale gameplay en een aantal cutscenes wel in ultrawide te zien zijn en een aantal niet, dat ik er uiteindelijk maar voor heb gekozen om de game in 16:9 te spelen, zodat ik in ieder geval naar een consistente beeldverhouding kon blijven kijken tijdens het spelen.

Immortals of Aveum introduceert ook wat puzzel elementen die af en toe leuk zijn, maar je ook weer uit het momentum van de snelle en chaotische actie halen. De game is ook een beetje een looter-shooter, waarbij een overvloed aan wapens en uitrusting wordt geïntroduceerd. Deze wapens en uitrusting vind je tijdens je avontuur, maar ook wanneer je tussendoor gebieden opnieuw verkent om bijvoorbeeld een speciale eindbaas te verslaan. Helaas missen de wapens en uitrusting wat aan diversiteit en diepgang, waardoor je niet het gevoel hebt dat het zin heeft om betere uitrusting te verzamelen. Je pakt gewoon de uitrusting met het hoogste cijfertje en gooit er wat upgrades op totdat je iets vindt met een hoger cijfertje.

Immortals of Aveum review3

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Immortals of Aveum biedt een verleidelijke glimp in wat een bijzondere FPS-ervaring had kunnen zijn, met levendige spellcasting-gevechten en grootse fantasie-omgevingen. De combat is solide en als je van snelle en chaotische actie houdt, kom je met deze game zeker aan je trekken. Helaas wordt de combat overschaduwd door een narratief en hoofdpersoon die simpelweg niet al te boeiend zijn, terwijl ook daar de potentie wel aanwezig is. Immortals of Aveum mag dan veelbelovend zijn voor fans van magische gevechten, maar het slaagt er niet in om zijn ware potentieel waar te maken in de overvolle wereld van FPS-games.

• Schieten met magie
  • Veelzijdigheid in spreuken
  • Genoeg andere vaardigheden
  • Grafisch zeer in orde
  • Verhaal heeft potentie...
  • Jak is niet heel likeable
  • Gevechten zijn uitdagend, maar niet tactisch
  • Niet alle cutscenes in ultrawide
  • ...maar is niet goed geschreven
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Immortals of Aveum

-

Electronic Arts