Review: Karaoke Revolution PlayStation 3

Geplaatst: 11 maart 2010 14:00

Elk genre kent verschillende games die elk iets anders of beters doen. Adventures belichten elk een ander avontuur en kennen verschillende manieren van besturen en verhaalvertelling, racesgames laten je verschillende auto's besturen, wisselen tussen arcade en simulatie en bezorgen je soms zelfs brute politieachtervolgingen, sportgames laten je verschillende sporten beoefenen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Natuurlijk zijn er binnen deze genres ook games die erg veel op elkaar lijken, maar over het algemeen is er behoorlijk veel variatie te vinden. Bij zingspellen is het echter een ander verhaal. De overgang van een karaokemachine naar games als SingStar mag dan revolutionair zijn, vervolgens is er barweinig veranderd. Wellicht gaat Karaoke Revolution daar verandering in brengen. De game heeft de naam in elk geval mee.

Revolutionair? Niet echt

Ik heb de game nu enkele avonden met mijn vriendin gespeeld en ben naarstig op zoek geweest naar iets revolutionairs, maar helaas, niets te vinden. Of het moet de mogelijkheid zijn om jezelf tijdens het zingen op de achtergrond te zien met behulp van een PlayStation Eye. Of zat dat ook al in SingStar? Als ik dan toch een dergelijke game moet spelen zie ik liever de originele muziekclip op de achtergrond. En daar slaat KR de plank wat mij betreft dus volledig mis. De originele muziekclips zitten er namelijk niet in. In plaats daarvan kies je een computergeanimeerd karakter dat staat te dansen en te zingen op een virtueel podium. 'Revolutionair' is dan wel dat je het karakter en de verschillende podia kunt tweaken, maar ik vraag me af of daar iemand op zit te wachten.

Uit met die vocals

Een optie die me wel in positieve zin opviel, en waarvan ik eerlijk gezegd niet weet of hij ook in andere games binnen het genre zit, is de mogelijkheid om de vocals van de verschillende nummers harder, zachter of helemaal uit te zetten. Zo kan het in het begin handig zijn om te horen hoe je een bepaald deel van het nummer hoort te zingen, waarna je de vocals kunt uitzetten zodra je het nummer eenmaal onder de knie hebt.

Comazuipen

Uiteindelijk valt of staat een zingspel als dit natuurlijk bij de muzieknummers die er in zitten. Het merendeel ervan kende ik niet en er zaten zelfs een paar Duitse schlagers in. Nou kan ik me voorstellen dat je na een avondje comazuipen dikke lol kunt beleven aan dergelijke nummers, maar ik betwijfel of de doelgroep hierop zit te wachten. Daar komt bij dat het aanbod aan te downloaden nummers ook nog vrij beperkt is, al zitten er wel wat klassiekers tussen. Wellicht gaat daar in de toekomst nog verandering in komen.

Online zingen

Het moge duidelijk zijn; de hele game heeft me niet echt kunnen boeien. Dat heeft op zich niet zoveel met de kwaliteit van de game zelf te maken, maar meer met het feit dat ik wel een beetje klaar ben met dergelijke games. We worden er zo langzamerhand mee overspoeld en hoewel de massa een dergelijk game nog wel zal kopen, ben ik als journalist een stuk kritischer. Ik wil nu echt iets revolutionairs. Online tegen andere gamers zingen? Het is een leuke toevoeging, maar niet revolutionair. Zelf karakters ontwerpen? Idem dito. Mocht er binnen het genre niet snel iets veranderen, dan ben ik bang dat het langzaam maar zeker dood zal bloeden.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Karaoke Revolution is het zoveelste zingspelletje, dat eigenlijk precies hetzelfde doet als alle soortgenoten. Mocht het je ding zijn, dan kun je hem blindelings aanschaffen. Ik heb het echter wel gezien met dit soort games. Dat Karaoke Revolution daarbij ook nog eens pretendeert revolutionair te zijn zorgt ervoor dat ik een extra ster van de score aftrek.

• Vocal zijn uit te zetten
  • Meer van hetzelfde
  • Geen muziekclips