Review: LEGO Batman 3: Beyond Gotham PlayStation 4

We zijn allemaal wel opgegroeid met LEGO, althans dat hoop ik. Niks was zo tof vroeger om van alles te bouwen met een gigantische bak vol LEGO. Alleen jouw eigen creativiteit was de limiet. Niet zo frappant dus dat de LEGO-games toch wel een groot succes genoemd mogen worden. Of je nu jong bent en op een andere manier wilt spelen met LEGO, of wat ouder en je stiekem weer eens met LEGO wilt spelen, maar dan anders. Dit keer is het tijd om met Batman, Robin en vele anderen ten strijde te trekken in LEGO Batman 3: Beyond Gotham. Wat is er nieuw en kan de serie nog wel even voort? We zullen daar eens dieper op in gaan.

Ergens een munt uit slaan

In LEGO Batman 3: Beyond Gotham is Brainiac weer eens aan het klooien. Brainiac wil met zijn straal alles verkleinen, en dat is natuurlijk geen prettig vooruitzicht voor iedereen. Gelukkig zijn daar Batman, Robin en vele andere helden die daar een LEGO-blokje voor willen steken. Het spel begint als Batman en Robin door het riool Killer Croc achterna zitten. Al gauw komen Batman en Robin andere helden tegen, waaronder Flash en Cyborg. Aangezien er een hoop bad guys elkaar ook tegen het lijf lopen, wordt het een lange strijd voor onze helden.

De game neemt je mee naar veel verschillende planeten en dus ook diverse omgevingen. Onderweg kun je praktisch alles kapot slaan. De uitdrukking 'ergens een munt uitslaan' was nog nooit zo van toepassing. Muntjes, muntjes en nog eens muntjes verzamelen. Ik weet niet waarom, maar alleen al het verzamelen van talloze muntjes door alles kapot te beuken is al verslavend. En ook niet geheel nutteloos, want met de muntjes kunt je weer karakters kopen. De game kent maar liefst 150 verschillende karakters. De karakters zijn allemaal afkomstig uit de DC Universe- en Batman-series. Veel speel je gaandeweg vrij, andere karakters kun je later kopen. Je dient dan wel de token te hebben gevonden van het desbetreffende personage. In elk level liggen deze tokens verstopt. LEGO Batman 3: Beyond Gotham heeft dus sowieso een zooi nieuwe personages.

Ruimtelijk inzicht

De gameplay is net als de voorgangers een mix van puzzels, gevechten en platformactie. Wat nieuw is in LEGO Batman 3: Beyond Gotham, is het zogeheten suit wheel. Elk personage heeft acht verschillende suits waartussen je makkelijk kan switchen. Je kan het suit wheel gebruiken, of gewoon op een knop drukken om te wisselen. Elke suit heeft zijn functie en deze heb je hard nodig om puzzels op te lossen. Zo heeft Robin een illuminate suit, waarmee hij donkere gebieden kan laten oplichten. Batman heeft dan bijvoorbeeld weer een sensor suit, waarmee hij verborgen hendels of items kan lokaliseren. En zo zijn er nog talloze suits waarmee je kunt stoeien. Erg tof om te doen en het houdt de variatie in de gameplay lekker hoog. Wel zijn de puzzels vaak nog onduidelijk, ondanks dat er ook hints zijn. Soms was ik gewoon een half uur aan het zoeken, omdat er ineens geen hint werd gegeven. Dit kon soms best frustrerend zijn. Ook dat je soms wel heel precies moet staan op een bepaalde plek voordat je een actie kan uitvoeren, kan soms frustrerend werken.

In de game kom je ook vaak terecht in de ruimte, wat ook vrij uniek is in de LEGO Batman-serie. Batman in een space suit ziet er cool uit, maar ik vond de ruimtelevels stukken minder. Op een of andere manier past het niet echt lekker bij de rest van de game. Via minigames kun je vaak bepaalde puzzels oplossen of computers hacken. Sommige zijn wat minder geslaagd, met name de Virtual minigames. Wat ook nieuw is in de game zijn de diverse voertuigen, die je soms eerst moet bouwen. Het is echter jammer dat je de voertuigen niet ronduit kunt gebruiken. De game kent namelijk geen open wereld, zoals zijn voorganger. Wel speel je na elke level een free play-mode vrij. Je kan dan het level opnieuw spelen met een karakter naar keuze. Sommige karakters hebben speciale suits, zodat je weer bepaalde items kunt bemachtigen in een level waar dat eerder niet kon. Ideaal voor verzamelaars en ook voor de replaywaarde.

De kers op de taart

Grafisch ziet de game er best gelikt uit. Alles oogt kleurrijk en strak, en nog belangrijker: alles straalt LEGO uit. Het geluid is ook tof, de voice-overs zijn dik in orde en het geluid van het uit elkaar spatten van blokjes bijvoorbeeld klinkt tof. De game is daarnaast nog doordrenkt met humor, wat alleen nog maar meer fun oplevert. Vooral de toffe en overbekende Batman-muziek is de kers op de taart. Echte bugs heb ik tijdens mijn speelsessies niet kunnen ontdekken. De besturing is op zich soepel, alleen soms laat het kleine steekjes vallen. Soms lijkt het alsof je wat minder controle hebt. Dat kan ook komen omdat de camera niet altijd lekker meewerkt. Ik ben wel eens naar beneden gelazerd, omdat ik niet zag dat ik naast een platform liep in plaats van er op. Echt heel storend was het niet, maar toch een klein minpuntje.

De game heeft geen online multiplayer, maar wel een lokale co-opmode. Hoewel het alleen al tof is om te spelen, zal je met de co-op nog meer plezier beleven samen met vrienden. Je kan elkaar dan helpen om puzzels op te lossen en dit samenwerken levert een toffe co-op op. Daarnaast is LEGO Batman 3: Beyond Gotham qua verhaal een stuk langer dan zijn voorganger. Je bent gemiddeld zo'n tien tot twaalf uur bezig met het verhaal. En dan hebben we het nog niet gehad over toekomstige DLC, waarmee de game nog meer verlengd kan worden.

Het eindoordeel van Simon Kayzel

LEGO Batman 3: Beyond Gotham is een ware droom voor verzamelaars van superhelden en bijbehorende schurken en muntjesfetisjisten. De game is grappig en door de vele suits zeer afwisselend. Soms is het wat onduidelijk qua puzzels en moet je soms wel heel precies staan om een handeling uit te voeren. Dat het derde deel in de reeks geen open wereld heeft, zal even slikken zijn voor sommige fans. Al met al brengt de game geen baanbrekende vernieuwingen, maar dat maakt het geheel niet minder verslavend.

• Verslavend
  • Humor
  • Afwisselende gameplay