Review: Marvel Ultimate Alliance 2: Fusion PlayStation 3

Stoere mannen en mooie dames in strakke kostuums die hele legers aan gemene slechteriken kapot beuken is natuurlijk genoeg gezegd qua intro om te zorgen dat je ogen al meteen verder naar beneden gaan in deze review om over de game te gaan lezen waardoor eigenlijk alles wat ik hier verder heb getypt eigenlijk enkel gelezen zal worden door degene die deze review moet nakijken en wellicht Stephan.

Butsbikkels galore

Marvel: Ultimate Alliance 2 (MUA 2) is een game die een beetje speelt in de stijl van games als Diablo, waarbij je van schuin bovenaf gezien hele legers tegen de vlakte aan mag meppen. Echter doe je dat nu met de welbekende helden uit het Marvel universum. Nu mag je er dus op los slaan met onder andere Spiderman, Iceman, Wolverine en diens unieke krachten. Helaas gebruik je nu hun speciale powers niet al te veel, want het komt toch vooral neer op het voor Marvel-standaarden 'gewone' boks- en trapwerk. Wanneer je echter de speciale krachten daadwerkelijk gebruikt is het vaak gelijk erg vet en wisselen deze ook sterk per character dat je onder de knoppen neemt. Er zit ook een levelsysteem in de game, waarmee je nieuwe moves unlocked, wat het gehele vechtsysteem daardoor een beetje boeiend houdt, al blijft het ook maar echt bij een beetje.

The Funtastic Four

Je speelt met vier characters tegelijk, waarbij je ten allen tijde kunt wisselen tussen de butsmaniakken. Maar eigenlijk is het natuurlijk het beste om MUA 2 met meerdere mensen te spelen, want daar is de game met name voor bedoeld. Zeker wanneer je ook echt met z'n vieren aan de slag gaat is het dikke pret, omdat het lekker doorspeelt en niet te monotoon wordt. E'n van de tofste dingen van MUA 2 is wel het kunnen uitvoeren van fusion attacks, waarbij twee speelbare characters hun krachten bundelen. Zo trekt Spiderman met een web een hele groep vijanden bij elkaar, waarna Iron Man ze met zijn brute beam allemaal in 'n keer aan gort knalt. Zo is er een combinatie mogelijk met alle 24 verschillende characters onderling, wat voor heel wat sadistisch kijkplezier zorgt.

Marvellous Multi-Endings

Het is best leuk om de game in je eentje te spelen, want ook al verwachtte ik het totaal niet, het verhaal is eigenlijk best goed en met een licht politiek ondertoontje. Ook al knok je je door de hele storyline heen, het is toch een stuk boeiender wanneer je dit ook nog doet binnen een verhaal wat meer diepgang heeft dan een Michael Bay film. Er zitten ook een aantal vertakkingen in het verhaal, waarbij je dus zelf kunt kiezen hoe het verhaal zich ontwikkelt, wat er ook voor zorgt dat MUA 2 verschillende einden kent. Dit maakt de game een stuk meer de moeite waard om nog een keer door te spelen.

Echt orgineel is MUA 2 niet, al doet het hier en daar toch echt wel zijn best, waardoor het toch net iets boven de vechtwolk en het knokgedruis van de meeste butsgames weet uit te steken, ook al is er maar weinig veranderd ten opzichte van het eerste deel. Het blijft met dit soort genre games altijd wel dat het op veel herhaling neerkomt en je eigenlijk vrijwel de hele tijd met zijn allen of solo aan het button smashen bent. De vraag is dan eerder of je dat hoort te verwachten bij dit genre games? Het antwoord is ja, eigenlijk wel. MUA 2 is gewoonweg een simpel arcade vechtspel met ook nog een aardig goed verhaal, veel speelbare characters en veel extra's, waardoor het dus net wat boeiender is. Of MUA 2 je dus wel of niet bevalt hangt er eigenlijk puur vanaf of dit soort games jou ligt. Oh ja, je moet natuurlijk ook van stoere mannen, mooie vrouwen en over de top slechteriken houden die allen gekleed zijn in rare pakken. Tja, zouden gamers daarvan houden denk je?

• 24 speelbare characters
  • Fusion attacks heersen
  • Goed vertakkend verhaal