Review: MLB The Show 22 - Redelijk balvast PlayStation 5

Ik ben best te bestempelen als sportliefhebber. Tenminste, voornamelijk het kijken ervan. Er zijn aardig wat sporten waar ik graag naar kijk. Denk bijvoorbeeld aan voetbal, tennis of wielrennen. Stuk voor stuk best populaire sporten in ons sportieve kikkerlandje, maar er zijn ook een aantal sporten waar ik graag naar kijk die een stuk minder populair zijn. Honkbal is zo'n sport. Sterker nog, in een ver grijs verleden heb ik het zelfs nog beoefend. Ik was er niet zo goed in, maar toch. Wellicht ben ik beter in de digitale variant, dus trok ik mijn honkbalkleding aan en stapte het veld op voor de review van MLB The Show 22.

Geef het een kans voor je naar home runt

MLB The Show is vooral in de Verenigde Staten een goed lopende serie. Waarschijnlijk ook omdat de sport honkbal daar een stuk bekender is dan hier in Nederland. Toch kun je als honkballiefhebber ook in Nederland aan je trekken komen en MLB The Show spelen. Het is in veel opzichten te vergelijken met FIFA, maar dan met honkbal als sport. Als je bekend bent met FIFA en nu overweegt MLB The Show te gaan spelen, dan zullen zelfs een aantal gamemodi je zeer bekend voorkomen. Daar ga ik later nog even op in. Het grootste risico met dit soort jaarlijkse sportgames is vooral het gebrek aan vernieuwing. De afgelopen twee jaar schortte het daar ook aan, dus is de grote vraag dit keer vooral of Sony San Diego daar dit keer meer werk van heeft weten te maken. Het antwoord daarop kan worden gegeven met een volmondige nee.

Bij het opstarten van de game krijg je eerst een uitgebreide selectie vragen voorgeschoteld waarmee je kunt kiezen hoe je wilt spelen. Dit is niet anders dan vorig jaar, maar wel prettig. Zowel de instellingen voor de slagman, als de instellingen voor de veldspelers kun je geheel naar eigen wens en inzicht kiezen. Met deze instellingen kun je de game eigenlijk ook makkelijker of moeilijker maken. Je hebt dus in feite zelf in de hand hoeveel uitdaging je jezelf geeft. Dat maakt dat MLB The Show zowel voor nieuwe als gevorderde spelers ideaal is om op te pakken. Als je eenmaal door deze instellingen heen bent kom je terecht in het strakke menu dat voorzien is van heerlijke achtergrondmuziek. Dit jaar is er ook een nieuw commentatorduo die verslag doet van de wedstrijden. Hoewel de stemmen verfrissend zijn, zijn de scripts redelijk beperkt en vallen ze dus vaak in herhaling.

There is no I in team

Via dat menu kun je dus ook kiezen wat je wilt gaan spelen. Je kunt oefenpotjes spelen om de game en het spel zelf onder de knie te krijgen, maar je kunt je ook storten in één van de grotere gamemodi. Zo kun je met je favoriete team een carrièremodus spelen waarbij je je team naar de titel moet zien te krijgen. Hierbij is het van belang dat je de juiste spelers aantrekt om je team te versterken. Mocht je fan zijn van FIFA's Ultimate Team, dan komt je in MLB The Show 22 ook zeker aan je trekken. In de gamemodus Diamond Dynasty kun je packs openen en met de kaarten die je trekt een team bouwen. Door het volbrengen van uitdagingen verdien je punten waarmee je weer packs kunt kopen. Mocht je daar geen geduld voor hebben, dan kun je dat natuurlijk ook met je echte portemonnee doen.

Wat is er nou leuker dan gamen? Nou, samen met anderen gamen. Eén van de grote nieuwe features in MLB The Show 22 is de mogelijkheid om online co-op te spelen. Dit kan dat in twee tegen twee of drie tegen drie verband. Samen met je team moet je dus zo goed mogelijk zien te scoren. Als je aan slag bent, dan sta je omstebeurt op het thuisplaat om de bal zo gunstig mogelijk weg te slaan. In het veld wissel je af als pitcher of veldspeler. Zo vervul je dus tijdens een spel alle rollen zonder dat het heel verwarrend wordt. In mijn online potjes moet ik wel zeggen dat de connectiviteit niet altijd even best was. Een aantal potjes zijn vroegtijdig gestopt omdat tegenstanders weg gingen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze niet wilden verliezen. Een pluspunt is dat online ook cross-play functionaliteit ondersteunt. Als je vriend of vriendin een andere console heeft dan jij, kun je dus nog steeds samen spelen.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Hoewel MLB The Show 22 net als diens voorgangers wederom ontzettend uitgebreid is en veel te bieden heeft, is er ten opzichte van vorige delen wederom opvallend weinig veranderd. Diamond Dynasty is voor de meeste spelers waarschijnlijk de leukste gamemodus en ook de carrièremodus is weer inbegrepen. Toch is het grootste verschil dat de honkbalspelers bij hun eigen teams spelen en de vraag is dan of dat de volle mep waard is. Het co-op en cross-play spelen is een leuke toevoeging, vooral als je het samen met een vriend of vriendin wil spelen.

• Diamond Dynasty
  • Uitstekende muziek
  • Strakke menu's