Review: Overlord 2 PlayStation 3

Hier volgt een waarschuwing voor iedereen die van lieve schattige zeehondjes houdt. Deze review zal een scène omvatten, waarin we een lief schattig zeehondje gaan neer knuppelen. Gewoon omdat wij dat leuk vinden. Mocht je daar dus niet tegen kunnen, dan verzoek ik je deze review niet te lezen.

Van Duitsche bloed?

Overlord is van Nederlandse bodem een game dat ver over de grens zelf haar succes bewezen heeft. De jongens van Triumph Studios hebben een duisterachtige game verweven met flink wat onderbroekenhumor. Je speelt in Overlord de slechterik, waarin je de held moet verslaan door de "schoone deerne" als slavin in je toren te houden. De game kampte wel met enkele minpuntjes. Zo werkte de camera niet helemaal lekker bij het draaien en werd je beeld dan ook onoverzichtelijk.

Het verhaal begint"

Je overheersing begint wanneer jij als kleine "heksenjongen" gepest wordt door een groep leeftijdsgenoten. In een soort trainingslevel wordt je dit verhaal verteld, waarbij je ook leert hoe de Overlord te besturen. Op een zekere dag bevries je en word je een aantal jaren later door een aantal Minions ontdooid, waarna het verhaal pas echt begint.

Wat moet je doen?

Het verhaal van Overlord 2 is eigenlijk te simpel. Je bent een slechte heerser van de onderwereld en je gaat samen met een aantal Minions de boel flink op stelten zetten in de verschillende missies.

Alle Minions hebben naast hun eigen krachten ook allemaal een kleur. Elke kleur heeft een eigen kracht en zwakte, maar bovenal willen ze maar al te graag voor je vechten. Zelf wanneer ze daarmee ze tekenen voor hun dood, ze doen het maar al te graag voor je!

Camera geval"

In het vorige deel was de camera 'n van mijn grootste irritaties maar met de komst van Overlord 2 hebben de makers beloofd hier verbetering in te brengen. Dat is gelukt. In Overlord 2 is het namelijk mogelijk om te draaien. Het zal wel even wennen voor je zijn, want je gebruikt de zelfde rechter analoge stick voor het besturen van de Minions in Overlord. Voor de rest lijkt de besturing veel op de besturing uit het eerste deel van Overlord. Fans van de serie zullen blij zijn, want zij kunnen daardoor zonder al te veel moeite overstappen op deel twee.

Fluffy het lieve schattige zeehondje"

In mijn intro had ik je er nog zo voor gewaarschuwd en mocht je er nachtmerries van krijgen dan is dat je eigen schuld. In Overlord 2 gaat de Overlord weer flink de beest uithangen. Net als in deel 1 heb je ook in dit deel een ongekend aantal Minions om je heen lopen, dus waarom zou je zelf in gevecht gaan? Je gebruikt je Minions om het vuile werk voor jouw op te ruimen. Zo zullen ze zeehondjes doodknuppelen, waarbij je van je stoel rolt van het lachen door de humor. De grap zit hem in de manier waarop de scène tot stand komt. Een Minion roep: "Ooooh Fluffy", wanneer een andere Minion het zeehondje voor de kop slaat. Je Minions gaan met zijn allen op het doel af, roven alles wat los en vast zit en komen het dan naar je toe brengen. De grafische kant van de game heeft niet veel meer te bieden als zijn voorganger en is aardig hetzelfde gebleven.

Samen knuppelen

Hoe leuk het ook is om in je eentje zeehondjes neer te meppen, de multiplayer geeft net zoveel plezier. Je kunt ervoor kiezen om zowel offline als online het op te nemen tegen iemand anders. Het doel is dat je zoveel mogelijk life forces krijgt. Online gaat het wel vaak wat te traag.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Overlord 2 mag zich een goede opvolger noemen van Overlord. De ontwikkelaar heeft het grootste probleem met de camera uit het eerste deel opgelost. De humor is nog steeds, van begin tot eind, goed aanwezig en alles is weer eens vanouds lekker droog. Toch vraag ik me af of de humor door iedereen wordt gewaardeerd. De muziek daarentegen is ijzersterk en past goed bij de game. Als laatst is de game ook nog eens toegankelijk voor veel gamers.

• Lekkere humor
  • De visuele stijl bevalt me wel
  • Muziek is erg goed
  • De personages zien er niet altijd gedetailleerd uit
  • Humor zal niet door iedereen gewaardeerd worden
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Overlord 2

Overlord

Codemasters