Review: Pro Evolution Soccer 2019 PlayStation 4

Geplaatst: 6 september 2018 12:00
Aangepast: 23 september 2018 17:04

Het nieuwe voetbalseizoen is net een aantal weken onderweg en de transferperiode is inmiddels ten einde. De ideale tijd om weer een digitaal potje te voetballen en zoals gebruikelijk is het aan Konami om de aftrap te nemen. Doet de ontwikkelaar met Pro Evolution Soccer 2019 net zulke goede zaken als Ajax en PSV in de voorrondes van de Champions League of wordt het een tegenvallende wedstrijd?

Een warm bad

Voor iedereen die de afgelopen jaren PES heeft gespeeld, zal Pro Evolution Socccer 2019 aanvoelen als een warm bad. Of om in voetbaltermen te blijven, als een zalig warme dug-out. De gameplay is heerlijk en dat is waar het bij een sportgame om draait. Wat meteen opvalt, is dat het meer dan ooit aanvoelt als een echte voetbalwedstrijd. Dit komt voornamelijk door de verbeterde animaties van de spelers, die nog realistischer over het veld bewegen. Het is bijna ballet wanneer je met een aanvaller soepeltjes langs een verdediger dribbelt. Hier dragen ook de elf nieuwe skills aan bij, zoals het geven van een no-look pass. Wat de gameplay vooral ten goede komt, zijn de balphysics. Nu waren deze altijd al goed, maar de bal is nu meer dan ooit een los element. Hierdoor stuitert een bal niet alleen bij een verkeerde aanname, maar is er ook veel meer vrijheid bij het schieten. In het begin kan dit even lastig zijn, maar na een aantal potjes maakte ik al de meest fantastische combinaties en doelpunten. Andere vernieuwingen zijn spelers die bij de coach aangeven of ze vermoeid zijn, maar hier is eerlijk gezegd in de praktijk weinig van te merken. Dit kan dan ook meer worden gezien als een gimmick. Over de toevoeging van snelle wissels ben ik zeer te spreken, en deze werken zelfs een stuk beter dan in FIFA. Het is hier namelijk mogelijk om elke speler op het veld te wisselen voor iedere reservespeler op de bank. Dit zorgt ervoor dat je minder het menu hoeft te gebruiken en je meer op het veld bezig bent. Heerlijk!

Op Grafisch gebied ziet Pro Evolution Soccer 2019 er werkelijk schitterend uit en ik denk dat er met deze generatie consoles ook niet veel meer uit valt te halen. Een aantal stadions zijn tot op de kleinste details nagemaakt en het is zeer indrukwekkend als je de teams via de spelerstunnel het veld op ziet komen. Camp Nou is bijvoorbeeld angstaanjagend goed nagemaakt en ook de Johan Cruijf Arena ziet er fraai uit. De grafische update komt voor een deel ook door de Enlighten-software. Deze zorgt voor een betere belichting, waardoor een mooie lichtinval de grasmat er nog beter uit doet zien. Daarbij zien ook de avondwedstrijden er zeer sfeervol uit. Konami is er altijd een meester in geweest om de gezichten van spelers tot in de kleinste details na te maken en dat is ook dit jaar weer het geval. Niet alle spelers zijn te herkennen, maar die van de grote clubs zijn onmogelijk te verwarren met anderen. Zelfs de basisspelers van de traditionele top drie zijn nagenoeg allen spot-on. Iets wat absoluut bijdraagt aan de beleving.

Die irritante commentatoren

De gameplay van Pro Evolutuion Soccer 2019 is geweldig, maar met de presentatie loopt Konami helaas weer achter de feiten aan. De menu’s zien er nog steeds vrij simpel en ietwat gedateerd uit. Daarnaast is het navigeren ook vreselijk en kost het veel te veel moeite om door alle sub-menu's te bladeren alvorens je ergens uitkomt. De matchmaking is ook al jaren een dingetje en lijkt nog af te stammen van één of zelfs twee generaties geleden. Als je even zin heb in een potje PES moet je snel een wedstrijd kunnen spelen. Voordat het matchmaking-systeem eens een tegenstander heeft gevonden, ben je toch zo een minuut of zelfs twee verder. Tot slot het commentaar, dat zorgt zoals gewoonlijk weer voor irritatie, waarbij je continue dezelfde teksten voorbij hoort komen. Met name in MyClub hoor je regelmatig dezelfde teksten van het duo. Vooral de zin 'Aimed long and direct' hoorde ik veel te vaak voorbij komen, en zelfs één keer tweemaal achter elkaar. Het komt ook nog wel eens voor dat een van de commentatoren al schreeuwt voordat er een doelpunt is gevallen terwijl de bal nog niet in het net ligt of juist omgekeerd. Slordig en uiterst irritant.

Weinig vernieuwing

Op het gebied van modi is er dit jaar helaas weinig vernieuwing te vinden. De gebruikelijke modi zijn aanwezig zoals Training, Master League, MyClub en versus wedstrijden. Deze bevatten wat kleine toevoegingen, maar het voelt allemaal wel erg hetzelfde aan als voorgaande jaren. De Master League blijft wat mij betreft de leukste modus. Het geeft altijd een goed gevoel om jouw favoriete team naar de top te leiden, nieuwe spelers binnen te halen en de overbodige voor een topprijs het stadion uit te begeleiden. De onderhandelingen rondom transfers zijn iets verbeterd en spelers kunnen een bepaalde rol vertolken, waardoor ze bijvoorbeeld erg geliefd worden bij supporters. De Champions League en de Europa League hebben afscheid genomen van de Master League. Nu zijn er andere toernooien voor in de plaats gekomen, maar het voelt toch als een gemis, en zelfs het pre-season toernooi, genaamd: International Champions Cup, kan hier niets aan veranderen. MyClub bevat nu Featured Players. En daarnaast is het mogelijk om duplicaten van spelers te bezitten, waarbij drie stuks kunnen worden geruild voor een betere variant. Ondanks deze toevoegingen blijft de modus toch een beetje aanvoelen als het kleinere broertje van FIFA's Ultimate Team.

Pro Evolution Soccer 2019 mag dan geen nieuwe modi bevatten en weinig vernieuwing in de bestaande modi met zich meebrengen, Konami heeft wel goede zaken gedaan door nieuwe competities te verkrijgen. In totaal zijn er negen nieuwe competities, waaronder de Belgische Jupiler Pro League, de Portugese Liga NOS, de Turkse Spor Toto Super Lig en de Russische Premier League. Ondanks dat ontbreken er nog steeds belangrijke competities en clubs waaronder de Duitse Bundesliga. Ook speel je in Engeland naast Arsenal en Liverpool nog steeds met Man Red en Man Blue, terwijl in Spanje alleen Barcelona volledig is gelicenceerd. Natuurlijk valt een hoop op te lossen met een option file, maar dit is niet voor iedereen mogelijk. Toch zet Konami met de nieuwe competities een goede stap, en hopelijk kunnen ze dit de komende jaren voortzetten waardoor Pro Evolution Soccer een completere voetbalgame wordt.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Pro Evolution Soccer 2019 ademt voetbal en is op het veld briljant. De game ziet er grafisch geweldig uit, niet alleen de stadions en de grasmat, maar ook de supporters en de spelers. De toevoeging van negen nieuwe competities is een hele goede stap, zeker in de Master League zorgt dit voor meer opties. Het is jammer dat er weinig vernieuwing in de modi zit en er ook geen nieuwe modi of andere grote content wordt toegevoegd. De presentatie van de footie is eigenlijk wel het zwakste punt en dit is echt een aandachtspuntje voor het volgende deel. Het commentaar, de matchmaking en de menu’s kunnen in ieder geval wel een updatetje gebruiken. Het belangrijkste blijft natuurlijk de gameplay en wat dat betreft schiet Pro Evolution Soccer 2019 de bal volledig in de kruising.

• Grafisch zeer fraai
  • Gameplay
  • Snelle wissels zijn zeer welkom