Review: Professor Layton en de Melodie van het Spook Nintendo DS

Geplaatst: 4 december 2011 17:00

Professor Hershel, dat doet me denken aan een puzzel: Layton is terug. Dit is alweer het vierde deel in de reeks, die sinds 2007 succes na succes behaald. Zal de slimme archeoloog mij voor een vierde keer weten te overtuigen van zijn sublimiteit? Dat vertel ik je pas als je vijfentwintig puzzels hebt opgelost"

In den beginne"

Voordat je nu in paniek het halve internet begint af te zoeken naar de puzzels wil ik wel, omdat ik zo vrijgevig ben, wat over het spel vertellen. De game borduurt voort op dezelfde, zeer goede basis van de vorige drie delen. Dit zorgt ervoor dat het voor de fans op sommige momenten wel bekend voorkomt, maar door het spannende verhaal voelt het allemaal toch lekker fris aan. In dit deel maak je ook kennis met de (voor de professor onverwachtte) assistente van Layton: Emmy Altava. Zij gaat samen met de professor naar het dorpje Misthallery, waar je op een gegeven moment kennis maakt met Luke Triton. "Wat krijgen we nou?", zul je waarschijnlijk denken, want de professor kende Luke toch al? Dit komt omdat het spel zich drie jaar voor de zaak uit Curious Village afspeelt. Met z'n drieën moeten ze het mysterie achter een spook zien op te lossen dat Misthallery probeert te verwoesten.

TV kanon

Tijdens je avontuur zul je veel personen ontmoeten, waarvan er een aantal erg interessant zijn. Zo zul je bijvoorbeeld vrij lang met de vraag zitten over wat Emmy's achtergrond is, of wat de schoonmaakster van de professor te zeggen heeft over haar baas. Hiervoor heeft ontwikkelaar Level-5 iets tofs toegevoegd aan het spel: episodes. Bij de episodes krijg je een extra stukje informatie mee, die niet nodig zijn om verder te komen in het mysterie, maar wel heel interessant zijn en je nog meer in het verhaal weten te trekken. Heel erg tof. Ook erg geslaagd zijn de omgevingspuzzeltjes. Deze puzzeltjes moet je oplossen om verder te komen in het verhaal. Voordat je gelijk moord en brand begint te schreeuwen: deze puzzeltjes steken iets anders in elkaar dan de (ook erg leuke) 'reguliere' puzzels. Zo kun je deze puzzel niet onderbreken of overslaan, maar moet je ze on-the-spot oplossen. Meestal zijn deze gelukkig niet al te moeilijk. Zo moet je bijvoorbeeld een touw doorsnijden om een brug over te komen en wordt er in de tussentijd een korte multiple-gok-quiz gehouden om je vorderingen in het verhaal weer een beetje op te rakelen.

Goed, beter, best?

Het verhaal is goed, de personages memorabel, de muziek is mooi, de puzzels zijn weer ouderwets leuk en hersenpankrakend en er zijn zelfs, naast de gebruikelijke minigames, verstopte spulletjes die je kunt verzamelen. Wat wil je nog meer? Het spel is namelijk door deze compleetheid 'n van de beste Layton-delen die kan krijgen. Maar wat wel een probleem is, is dat er in de Europese versie een complete bonus-speelstand door onze neuzen wordt geboord! In deze bonus-RPG, Professor Layton's London Life geheten, kun je met je eigen personage allerlei dingen uitvoeren om zo meer gelukspunten (XP) en geld te verdienen. Deze RPG is ook vooral leuk voor de echte Layton fans, omdat deze bomvol met verwijzingen en personages uit de andere delen zit. Het is wel erg jammer dat dit er niet bij zit, maar dat maakt het hoofdspel er gelukkig niet minder op. Je kan het spel desnoods nog altijd laten overkomen vanuit de Verenigde Staten!

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Professor Layton en de Melodie van het Spook is de definitieve Layton-game. Dit is mede te danken aan de extraatjes bovenop de zeer degelijke basis van de serie, waardoor dit deel enorm compleet aanvoelt. Ondanks het gemis van de bonus-RPG 'Professor Layton's London Life', die wel in de Amerikaanse en Japanse versie zit, is dit een enorme must have voor zowel de nieuwkomer als de fan van de reeks. Hopelijk is dit wel het laatste deel dat in deze vorm verschijnt, want het begint nu wel een beetje op elkaar te lijken allemaal. Maar of dat nou zo slecht is"

• Erg spannend verhaal
  • De definitieve Layton
  • Leuke puzzels