Review: Red Bull BC One Nintendo DS

Geplaatst: 31 augustus 2008 13:03

Het Game Development Team zat in de vergaderzaal te brainstormen over wat voor game ze zullen maken van Red Bull's BC One Breakdance competitie. Al uren was niemand op een goed idee gekomen. Het bleef pijnlijk stil. Achterin zat een man al de hele tijd druk te schrijven, als enige kleurrijk gekleed. Ineens sprong hij op: "Ik heb het!", schreeuwde de voormalig TikTak regisseur. Na zijn uitleg klonk er een daverend applaus door de gehele zaal en kon het feestgeprogrammeer beginnen. Kijk zelf maar of je het met dit applaus eens bent.

Button Dansen

Er zijn al veel games geweest die iets met muziek en dans doen. Vrijwel al die games werken met dezelfde formule: De juiste knoppen indrukken op de maat van de muziek. Met extra gadgets erbij zoals een dansmat, heb je wat meer te doen dan enkel knopjes indrukken en zo zijn er ook al games verschenen op de Nintendo DS die goed gebruik maken van de touchscreen functie, zoals bijvoorbeeld Elite Beat Agents. Nu is er dan ook een breakdance game gemaakt aan de hand van de jaarlijkse Red Bull breakdance competitie, waardoor je nu ook de B-Boy kunt uithangen op je DS.

Red Bull geeft je...

Wanneer je met Red Bull BC One (RB BC1) begint kun je de Career Mode kiezen, waarbij je heel de wereld gaat afreizen om je 'wicked moves' eens even te showen. Je kunt ook nog andere modes kiezen zoals Multiplayer, maar het resterende aantal modes stelt niets meer voor dan dat je datgene kunt spelen wat je al hebt unlocked in de Career Mode. Bij RB BC1 speel je net als bij het echte evenement 'n tegen 'n. Echt veel merk je daar niet van, want je moet enkel zorgen dat je boven een bepaalde score uitkomt, waarbij we de computer maar op diens binaire woord moeten geloven dat dit klopt, want je ziet de tegenstander nooit ook maar 'n move doen. Kom je boven de score uit, dan ga je naar de tweede ronde, en wanneer je die ook wint, heb je je tegenstander verslagen en ga je door naar de volgende tegenstander. Verlies je de tweede ronde, heb je alsnog verloren. Dit is inderdaad oneerlijk, en de makers zullen dit er wel hebben ingestopt om de gamer te laten voelen dat alles in het leven oneerlijk is, en dus ook de digitale wereld. Lekker puh!

B-Boy Ross

De vraag die nu natuurlijd bij iedere gamer zo zoetjes aan op de lippen brandt: "Hoe break-dance je nu eigenlijk in RB BC1 beste Peter?" Nou hier komt ie, zet je schrap want dit verwacht je niet. Allereerst iets positiefs: De makers hebben besloten niet iets te doen met button-timed sequences op maat van de muziek, wat je echt al in teveel games hebt met dansen. Bij RB BC1 moet je daarentegen vormen tekenen met je stylus, door stippen van dezelfde kleur met elkaar te verbinden tot een hele vorm. Op het eind van de battle doe je steeds mini-games, welke kleine spelletjes zijn die een beetje lijken op bepaalde mini-games uit WarioWare. Nu vraag je je misschien af: "Wat heeft dit met break-dancing te maken?" Nou, ik zou het niet weten, en daarin zit hem eigenlijk het hele probleem bij RB BC1, dus hier komt het negatieve. Je character voert in het bovenste scherm moves uit wanneer je een vorm compleet maakt, maar je ziet er meestal niks van want je bent alleen maar bezig met vormpjes te tekenen. Sowieso voelt het zo gedistantieerd van break-dancen, dat het geheel ook vreemd over komt. Daarnaast is het vormen tekenen en het handjevol minigames ook echt niet zo boeiend, want je doet echt constant hetzelfde. Een beetje verslavend werkt het in het begin wel en het wordt ook steeds moeilijker, maar toch pakt het je net niet zoals Tetris of Warioware dit doet, dus ben je het al snel beu. Op zich zou het wel een leuk spel zijn voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar oud, maar omdat het voor de Red Bull BC One breakdance competitie is, krijg je niet snel het idee dat kinderen erdoor aangesproken worden.

RB BC1 is een raar spel geworden. Je speelt eigenlijk een kinderspel, gestoken in een hip volwassen jasje. Waarom ze in godsnaam voor breakdancen zo'n lijnentrek en minigame spel ontwikkeld hebben is voor mij een raadsel, want de combinatie werkt gewoon niet. Maar zelfs wanneer je dat accepteert, heeft RB BC1 nog steeds veel gebreken. Het verveelt te snel, want je doet teveel hetzelfde, en je ziet bijna nooit iets van de breakdance moves, want je hebt de tijd niet om erop te letten. Het feit dat je kleding kunt unlocken en je character helemaal kunt maken zoals jij wilt, en dat er multiplayer opties zijn, maakt eigenlijk allemaal weinig uit wanneer de gameplay zelf tekort schiet. Op zich heeft het hele spel wel potentie en zou je er een leuk spel voor kinderen van kunnen maken met wat toevoegingen en laat het breakdancen dan maar lekker achterwege, want voor breakdancen moet je gewoon een compleet ander spel maken.

• Mooie menu's
  • Verveelt snel
  • Kinderspel?