Review: Rune Factory 5 - Een leuke game met problemen Nintendo Switch

In 2020 was Animal Crossing New Horizons de lockdowngame van bijna iedereen met een Switch. Ik had nog een game die ik kapot speelde in die tijd. Dat was Rune Factory 4 Special. Dit was een remake van het vierde deel in de RPG spin-off franchise van Story of Seasons, één van mijn favoriete franchises. Nu is een compleet nieuw deel, Rune Factory 5, uitgekomen. De vraag blijft of die net zo goed en vermakelijk is als diens voorganger.

De klassieke Rune Factory-formule keert terug

Voor fans komt het verhaal van Rune Factory 5 bekend voor. Net als in de eerdere delen speel je als een personage dat ergens ontwaakt zonder geheugen. Je komt in een klein dorp terecht, waar je een nieuw leven begint. In dit geval ontwaak je na het horen van een schreeuw. Een jong meisje wordt aangevallen door een monster en het is aan jou om haar te redden. Dit start de tutorial, die je kort het vechten in Rune Factory 5 uitlegt. Na het meisje gered te hebben neemt het meisje je mee na haar dorp Rigbarth, waar het verhaal officieel begint.

Je maakt kennis met SEED, een ranger-organisatie die het dorp moet beschermen tegen monsters. De leider Livia biedt je een positie als ranger aan, totdat je geheugen terugkeert. Naast je ranger werkzaamheden is het ook mogelijk om een veld met gewassen te onderhouden en monsters te temmen voor andere producten om hiermee geld te verdienen. Daarnaast moet je ook niet vergeten veel te vechten om je level op peil te houden en quests te doen. Planning is dus van groot belang, vooral als je alle dingen wilt uitproberen. Geloof me, met Rune Factory-games ben je lang zoet.

Personages stelen de show

De sterren in Rune Factory 5 zijn toch wel weer de personages. De interacties die de inwoners van Rigbarth met elkaar hebben, zijn geniaal. Ja, het is soms de typische drie lijnen dialoog per dag, maar Rune Factory 5 is daarnaast gevuld met events en festivals. Hier leer je de personages goed kennen. Zo heb je de twee kinderen in het dorp, Hina & Julian, waar Julian Hina telkens uitdaagt tot een gevecht. Hina hakt Julian elke keer in de pan, tot groot ongenoegen van de jongen. Alleen door middel van de events kom je erachter dat er nog een reden is voor zijn gedrag naar Hina.

Verder vind ik de humor in de Rune Factory-serie geweldig en dat is in het vijfde deel niet anders. De nodige keren heb ik weer zitten giechelen op de bank tijdens het spelen, door de interacties die mijn personage met de inwoners van Rigbarth hadden. Elk personage krijgt een moment in de spotlight en heeft, binnen de animestandaarden natuurlijk, iets unieks.

Simpel, maar tegelijkertijd complex

Waar je in Story of Season vooral bezig bent met het onderhouden van je boerderij, is Rune Factory daarnaast een echte RPG gevuld met quests en een storyline die de speler kan volgen. Wil je klassiek met een zwaard aan de slag, sla je liever monsters plat met een hamer of wil je gewoon spreuken gebruiken? Met het vechten en andere activiteiten, worden je vaardigheden beter en wordt je personage sterker. Het vechtsysteem is simpel en niet baanbrekend. De AI van de monsters zijn niet al te slim, maar met alleen levellen van je vaardigheden kom je er niet. Je moet opletten dat je wapens en je verdedigingsitems ook sterker maakt, anders zijn de ‘domme’ AI-monsters ook een gevaar voor je.

Dit is waar de RP, of Rune Points, komen kijken. Dit is de staminabalk in de Rune Factory-games. Bij alle acties die het hoofdpersonage doet, worden RP gebruikt. Koken, wapens smeden en natuurlijk je boerderij onderhouden laten de balk dalen. Je moet alleen echt oppassen, want als je iets probeert te doen wat boven je vaardigheid is, kunnen je Rune Points opeens helemaal op zijn en gaat het van je health points af. Als die eenmaal op zijn, is het rechtstreeks naar de dokter en verlies je de rest van de dag om andere dingen te doen.

Graphics zijn een probleem

Zoals je kunt zien, vermaak ik mij prima met Rune Factory 5 en dat is ook echt zo. Ik probeer verder te komen in het verhaal, mijn boerderij winstgevend te maken en twijfel over welk personage ik ga romancen. Alleen heb ik een groot punt van ergernis in Rune Factory 5 en dat is ook meteen een grote: de graphics. Die zien er gedateerd uit. Het ziet er eerder uit als een Wii-game, dan als een Nintendo Switch-game en ik had daar stiekem meer van verwacht.

Verder heeft Rune Factory 5 last van visual glitches die je helemaal uit de game halen. Zo ging door een glitch het hoofd van mijn personage nog net niet van haar romp af, toen ik bezig was met een event. Graphics zijn voor mij niet het belangrijkste in een game, maar dit soort glitches kunnen eigenlijk niet. Vooral niet in een game die al bijna een jaar uit is in Japan. De laadtijden gaan soms ook moeizaam in Rune Factory 5. Vooral als je van Rigbarth de open wereld inloopt, worden voor je neus soms letterlijk hele stukken gebied ingeladen. Nu is de wereld best groot en snap ik dat het gebeurt, maar het haalde mij helaas soms wel uit de ervaring.

1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Rune Factory 5 is bijna net zo vermakelijk als diens voorganger. De game is gevuld met kleurrijke personages, die je echt beter wilt leren kennen en een verhaal dat interessant genoeg is om doorheen te spelen. Het is alleen jammer dat de graphics tegenvallen en de game last heeft van de nodige glitches, want dan had dit echt één mijn favoriete games van het jaar kunnen worden en had ik hem een hogere score kunnen geven.

• Leuk verhaal
  • Personages stelen de show
  • Veel te doen
  • Events en festivals blijven leuke toevoeging
  • Graphics zijn gedateerd
  • Veel glitches

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Rune Factory 5

-

Marvelous