Review: Scene it? Twilight Pc

Ben jij 'n van die mensen die naar de bios is getrokken om de film Twilight in zijn volle glorie te aanschouwen en ben je sindsdien helemaal verknocht aan alles wat ermee te maken heeft? Of ben je al tijden fan van de serie met diezelfde naam en wil je elke dag weer tegen je vrienden opscheppen hoeveel jij wel niet weet van het hele gebeuren? Dan is er goed nieuws en een goed middeltje om jouw kennis te testen, namelijk in de quiz van Scene it? Twilight.

Game of niet

Het is de vraag of je Scene it? Twilight echt een game mag noemen, aangezien het vooral gezien kan worden als een enorm uitgebreide test die je verschillende vragen over alles rondom Twilight voorschotelt. De makers hebben niet zuinig gedaan en maar liefst vijfhonderd vragen bedacht om te kijken of jij echt zoveel weet en inderdaad op kan scheppen tegenover je vrienden met je enorme Twilight-kennis.

De Quiz

Zonder enige verwachtingen (ik weet niet zoveel van alles wat met de franchise te maken heeft) startte ik het spel op en begon gewoon maar een quiz. Zo'n quiz bestaat in totaal uit vier rondes. De eerste drie rondes zijn vrij standaard en schotelen je vragen voor die je zo snel mogelijk dient te beantwoorden. Ben je een beetje een treuzelaar of moet je lang nadenken alvorens je een antwoord kan geven, dan gaat dat natuurlijk ten koste van het aantal punten dat je met die vraag kunt verdienen. Na drie rondes komt de finale ronde nummer vier, waarin de tijd geen rol meer speelt en je gewoon een standaard aantal punten krijgt voor elke vraag die je goed beantwoordt. Mocht je een vergissing maken en het antwoord blijkt fout te zijn, dan zullen er in deze ronde punten van je totaalscore worden afgenomen.

Flex Play

Naast deze spelmode bevat de game nog 'n ander soort quiz, genaamd 'Flex Play'. Hierin kun je zelf bepalen hoeveel vragen er op je worden afgevuurd (tien, twintig of dertig, aan jou de keuze). Nadat je een vraag hebt beantwoord krijg je direct te zien of je de vraag goed of fout hebt beantwoord en wat je score op dat moment is.

That's it

Na het spelen van deze twee quizen (waar ik door mijn onwetendheid uiteraard geen snars van bakte) ging ik op zoek naar de volgende modus, maar zoals de oplettende lezer al was opgevallen: Die is er niet. Naast een quiz die je op twee verschillende manieren kunt spelen is er niets anders in de game waar je nog mee aan de slag kunt. Gelukkig is de vragendatabase groot en kun je dus wel even vooruit met de twee modi, maar je kunt je voorstellen dat het na een tijdje toch ontzettend gaat vervelen. Vijfhonderd vragen mag dan veel zijn, er komt toch een moment dat je vragen moet beantwoorden waar je al eerder naar hebt zitten kijken, en dat wordt natuurlijk vreselijk saai.

Te gedetailleerd

De vragen vallen onder te verdelen in verschillende categorieën. Denk bijvoorbeeld aan fragmenten uit de film waar je een vraag over krijgt, of gewoon een vraag die gesteld wordt met behulp van tekst in beeld en waar jij dan via multiple choice een antwoord op dient te geven. Klinkt allemaal leuk en afwisselend, maar als je bedenkt dat sommige vragen van het niveau 'wat is de kleur van het kledingsstuk dat een bepaald personage draagt' zijn, dan blijkt dat het ook voor de doorgewinterde Twilight fan nog wel eens moeilijk kan zijn om dat te beantwoorden. Of je moet er natuurlijk je levensdoel van hebben gemaakt om alles, maar dan ook echt alles van Twilight helemaal tot in de puntjes op te kunnen dreunen.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Voor de echte Twilight fan kan het best leuk zijn om een keer een quiz te spelen over datgene waar hij of zij zo van houdt, maar ook voor hem of haar wordt het op een gegeven moment te eentonig en komen er bijvoorbeeld vragen terug die je al eerder hebt beantwoord (ondanks de enorme database van vijfhonderd vragen). De kwaliteit van de vragen is over het algemeen ook niet echt hoogwaardig te noemen, maar daarentegen zijn ze dan weer wel erg pittig. Misschien zelfs te pittig"

Afschuwelijk
  • Aardig voor de fan
  • Te moeilijk