Review: Star Wars: The Old Republic – Legacy of the Sith - Een duistere uitbreiding Pc

Geplaatst: 13 maart 2022 14:00
Aangepast: 13 maart 2022 14:21

De liefhebbers van Star Wars-games hebben waarschijnlijk al wind gekregen van de uitbreiding voor Star Wars: The Old Republic, genaamd Legacy of the Sith. De uitbreiding draait namelijk om een grote oude Sith Lord Darth Malgus, maar er is ook veel ophef en kritiek op de inhoud van de uitbreiding. Als fan van Star Wars wilde ik graag ervaren waar alle ophef over ging.

Het hoofd boven water houden

Je kan het verhaal uit de uitbreiding net zoals de meeste andere verhalen in de game op twee manieren beleven, aan de kant van de Empire, of de Republic. Aan welke kant je ook staat, als speler moet je het ultieme plan van de beruchte voormalige Sith lord Darth Malgus ontdekken. In tegenstelling tot andere uitbreidingen van The Old Republic, verkent Legacy of the Sith een meer traditioneel lineair Star Wars-verhaal door je personage ongeacht haar achtergrond te laten focussen op Darth Malgus. Deze zoektocht leidt je personage naar Manaan, een prachtige onderwaterstad die nu wordt belegerd door de Empire. Op Manaan leidt elke factie een militaire operatie om de aquatische planeet te verdedigen of te veroveren om de medische productie ervan te beheersen. Het verhaal heroriënteert zich echter snel om de confrontatie aan te gaan met Darth Malgus. Hij is het niet eens met de ideologieën van de Jedi en Sith en probeert zijn eigen universele Sith-orde te creëren. Helaas staat de huidige lengte van Legacy of the Sith de potentie van het verhaal in de weg. De uitbreiding is niet in staat om Malgus verder door te ontwikkelen tot een meer uniek personage.

Het verhaal komt tot een conclusie in de nieuwe Ruins of Nul. Op dat punt begint het verhaal en de zoektocht naar Darth Malgus en zijn artefacten als een echt avontuur te voelen. Helaas komt de uitbreiding dan heel snel tot een einde met een eindstrijd tegen de duistere vijand. Dit voelt aan als het begin van een spannend nieuw verhaal maar het is helaas ook het einde. Het verhaal is nu erg kort, maar aan het einde van de uitbreiding ontvang je een teaser voor toekomstige stukken verhaal die er nog aan komen. Voor de rest laat Bioware je in de kou achter, wat vooral bitter is voor Legacy of the Sith.

The force is not so strong in this one

Het verhaal rond de keizerlijke aanval op de vredige waterige wereld van Manaan biedt weinig opwinding. Je rent vaker heen en weer door hetzelfde gebied waar de vijanden inmiddels gerespawned zijn. Dit laat de gevechten zowel zinloos als repetitief voelen. Dit komt vooral over als een luie manier om de kleine inhoud van de uitbreiding nog verder te spreiden zonder nieuwe dingen te hoeven maken.

Dat is niet de enige tekortkoming van de nieuwe uitbreiding. Als je pech hebt, word je tijdens het verhaal getrakteerd op een reeks bugs. Bugs die al heel lang bekend zijn uit de bèta testen voor release. Het laatste gebied de Ruins of Nul kent de meeste bugs. Ik ben daar een paar keer door de wereld gevallen wat frustrerend is. Andere voorbeelden zijn dat sommige acties niet kunnen worden geactiveerd of dat vijanden vast in de grond kunnen komen te zitten, maar vallen dan nog steeds aan terwijl je ze kunt ze niet doden. Deze situatie wordt extra bitter gemaakt door het feit dat de uitbreiding was uitgesteld voor een langere testperiode van de inhoud op de Player Test Server. Hierdoor kwam de release twee maanden later.

Andere veranderingen

De uitbreiding verandert ook veel andere kleine dingen aan de game. Dit zijn kleine veranderingen en niet genoeg om de titel uitbreiding te verdienen. Ook zijn deze verandering ook niet altijd afgemaakt zoals de nieuwe vormgeving van de menu’s. Ik ben niet echt bekend met de oude menu’s, maar het is voor mij vrij duidelijk dat niet alle menu’s de nieuwe vormgeving hebben. Deze vreemde mix van nieuwe en oude menuvormgeving voelt ook onafgemaakt aan.

Een andere grote verandering is dat je in de toekomst alleen nog betere uitrusting verdient door in-game-activiteiten, zoals het voltooien van wekelijkse missies, Flashpoints, Operations en PvP. Dit klinkt als een positieve verandering. Op deze manier verdien je ook echt je uitrusting door te spelen. Met de nieuwe buit die je krijgt van deze activiteiten kun je een uitrusting krijgen met betere waarden. Je kunt de uitrusting die je hebt gevonden ook inwisselen voor een hogere versie of inruilen voor verzamelmunten en in-game valuta bij de juiste handelaren.

Het eindoordeel van Kyllian Franken

Ik kan de huidige ophef over Legacy of the Sith goed begrijpen. De inhoud van de uitbreiding is heel erg kort. Het is duidelijk dat volgende delen van het verhaal later dit jaar zullen uitkomen, maar hierdoor is de huidige uitbreiding klein. De uitbreiding wordt interessant tegen het einde, maar je kunt eigenlijk beter wachten tot de rest van het verhaal ook is uitgebracht.

Aardig
  • Het personage van Darth Malgus is interessant
  • Manaan is een mooie wereld