Review: Super Mario RPG - Pure Fan Service Nintendo Switch

Remakes zijn vandaag de dag niet meer dan normaal, toch krijgt menig gamer een nare bijsmaak in de mond bij het horen van het woord. Er zijn echter meer dan genoeg remakes op de markt die laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om een oude game als vrijwel nieuw in de schappen te leggen. Zo imponeert Capcom met de Resident Evil 2 Remake en Resident Evil 4 Remake en wist ook Nintendo hoge ogen te gooien met de The Legend of Zelda: Link’s Awakening Remake. Nu legt de Japanse consolegigant echter de hand aan een ware cult classic. Super Mario RPG: The Legend of the Seven Stars wordt gezien als één van de beste Super Nintendo-games en Nintendo moet dan ook van goede huizen komen wil het zien te scoren met Super Mario RPG voor de Nintendo Switch. Slaagt de ontwikkelaar in zijn taak om de serie bij een nieuw publiek te introduceren? Je leest het in de Super Mario RPG review!

Super Mario RPG Review1

Super Mario RPG; Pure fan service

27 jaar geleden deed Nintendo iets vreemds. De uitgever bundelde namelijk de krachten met Squaresoft om zo Mario te doen schitteren in een heuse JRPG. Een gekke move, maar zeker geen slechte. Super Mario RPG: The Legend of the Seven Stars kreeg hoge scores en is nu bijna dertig jaar later een ware cult classic. Het origineel kunnen we reeds spelen op de Nintendo Switch Online service, maar fans schreeuwen om een nieuwe versie. Iets waar Nintendo nu dus gehoor aan geeft met een complete remake. In Super Mario RPG zijn we op missie om Peach uit handen van Bowser te redden. "Big whoop" hoor ik je denken, maar alles loopt toch even anders dan verwacht. Na een snelle battle met Bowser stort zich namelijk een gigantisch zwaard ter aarde dat zich dwars door het kasteel van Bowser klieft. Hierdoor raakt de Mushroom Kingdom bezaaid met vijanden en is het aan Mario de taak om zeven sterren te vinden om zo het Mushroom Kingdom te redden. Mario doet dat echter niet alleen. De held wordt namelijk, zoals het een echte JRPG betaamd, gesteund door companions. Het “kikkervisje” Mellow, de houterige Geno, Princess Peach en Bowser sluiten zich namelijk aan bij Mario om de wereld te redden.

Super Mario RPG is een typische JRPG. Dat wil zeggen dat de game bestaat uit turn based combat waarin je een keuze kunt maken om een item te gebruiken, magic in te zetten, een reguliere aanval kunt uitvoeren of waarin je je kunt verdedigen. Dit doe je per personage en bij iedere beurt kan je weer een andere keuze maken. Je hebt echter meer invloed dan slechts de keuze uit een variatie aan moves. Je kunt namelijk met een getimede druk op de knop meer schade aanrichten en zo splash damage creëren. Dat laatste is nieuw in deze remake en zorgt ervoor dat je wellicht wat strategischer te werk gaat. Zwakke vijanden kan je immers afmaken met wat splash damage en zo kies je wellicht wat beter je targets uit. Naast turn based combat kunnen we rondlopen in een asymmetrische 3D-omgeving die opgeknipt is in losse, zeer uiteenlopende, secties. Deze secties zijn aan elkaar gebonden middels een simpele, doch effectieve overworld. Uiteraard kent deze remake compleet nieuwe graphics die sommigen wellicht niet helemaal bekoren, maar ik vind ze eigenlijk prima geslaagd. Tuurlijk, je verliest wat van de charme door de pre-rendered assets te dumpen, maar de ietwat vreemde designs (en dan vooral die van de tegenstanders) komen bijzonder goed uit de verf in Super Mario RPG.

Super Mario RPG Review2

Geslaagde remake, maar speelt het safe

Super Mario RPG is bijzonder trouw aan het bronmateriaal. Er zitten natuurlijk wel wat nieuwe dingen in, zo heb je dus de splash damage, speel je nieuwe post game content vrij en zit er een volledig nieuwe soundtrack in de game (overigens kan je er ook voor kiezen om de originele soundtrack aan te zetten), maar afgezien daarvan is er vrij weinig nieuws te bekennen. Nu is dat niet per se een slecht ding. Super Mario RPG is immers een cult classic met een reden, maar toch had ik graag iets meer gezien. Het verhaal is voor een Squaresoft game bijvoorbeeld vrij kort, met nog geen vijftien uur op de teller ben je er namelijk wel doorheen. Daarnaast blijft de remake wel erg trouw aan het gamedesign van dertig jaar geleden, ik had graag iets meer vernieuwing gezien, want in dertig jaar tijd is er veel veranderd, zeker op het gebied van RPG’s.

Zo is de opbouw van Super Mario RPG bijzonder lineair. Omgevingen zijn strak afgezet en er is eigenlijk één weg vooruit. Gaandeweg stuit je op nieuwe gear die je per personage kunt uitrusten en deze gear is altijd een genot om mee te experimenteren. Ieder personage heeft gaandeweg het spelen namelijk meerdere wapens ter beschikking die de gameplay daadwerkelijk veranderen. Zo kan Mario bijvoorbeeld slaan met een hamer, een stoot uitdelen met de vuisten of vijanden omkegelen met een Koopa schild. Het is echter jammer dat door de lineaire structuur, de wapens en gear direct vervangen kunnen worden wanneer je op nieuwe stuit. Nieuwe wapens hebben immers betere stats waardoor de oude wapens weinig nut meer hebben. Dit soort dingen hadden wat mij betreft best een redesign mogen krijgen om zo meer speelstijlen te kunnen bieden.

Super Mario RPG Review3

Super Mario RPG: The Legend of the Seven Stars is een cultclassic met een reden. De game is compleet absurd met zijn locaties en personages en het is gewoon een leuk avontuur. Dat gevoel weet Super Mario RPG voor de Nintendo Switch uitstekend over te brengen. Dit is namelijk een remake die bijzonder trouw is aan het bronmateriaal. De locaties, het design van de vijanden en de combat doen denken aan vroegah en dat is absoluut geen straf. Toch hadden we graag gezien dat er ook wat moderne vleugjes aan de game waren toegevoegd. Zo is de runtime redelijk kort met nog geen vijftien uur speeltijd voor de main story. Nu was het al kort in het origineel, maar de snellere laadtijden van de Switch maken dat dus nog korter. Ook is de game nog altijd vrij lineair, iets wat we vandaag de dag eigenlijk niet meer verwachten van een AAA-JRPG. Nu klinkt dat allemaal vrij negatief, maar dat valt in de praktijk wel mee. Super Mario RPG is gewoon een toffe game en een uitstekende remake. Ik had er alleen persoonlijk net iets meer van verwacht.

• Vermakelijk verhaal
  • Prima RPG
  • Absurde personages