Review: Tenchu Z Xbox 360

Aangepast: 10 januari 2020 20:53

Tenchu heeft al een hele geschiedenis achter de rug. De game begon al op de PS1 en daarop was het een regelrechte topper. Daarna zakte de reeks steeds dieper en dieper in. Nu komt From Software met de Xbox 360-versie van Tenchu: Tenchu Z.

Zowel goed als slecht

Deze game doet een paar dingen redelijk tot goed, maar ook een paar dingen matig tot slecht. Zo zit er geen verhaal in deze game. Je bent een Ninja in de oude tijd, maar meer weet je eigenlijk niet. Je speelt allemaal aparte missies waarin het meestal de opdracht is om iemand te vermoorden. Dit gaat natuurlijk niet zomaar. Je moet eerst infiltreren in een dorpje of basis en daar ongezien die persoon te vermoorden. Je kunt natuurlijk zelf bepalen of je het sluipend of aanvallend wilt doen. Het tweede is echter niet zo slim, want zelf ben je redelijk zwak en het vechten is heel houterig. Sluipend vechten daarentegen is weer heel vet: een vijand besluipen, hem vastgrijpen, in een donker hoekje brengen en rijgen aan je zwaard!

Als je uiteindelijk een missie hebt afgemaakt, ben je weer in je eigen basis. Hier kun je nieuwe outfits of wapens kopen om daarmee weer te beginnen aan je volgende missie. Je kunt naar hartelust je eigen Ninja in elkaar zetten. Er kunnen keuzes gemaakt worden als man of vrouw, het soort gezicht, de kleding en allerlei accessoires. Dit is wel leuk in het begin, maar ook heel beperkt. Je kunt niets meer dan wat ik net al heb opgenoemd. Dan heb je nog Xbox Live. Er zijn een multiplayer en een co-opmode aanwezig. De multiplayer is met maximaal vier spelers te spelen en de co-opmode kan maximaal met z'n tweeën. Deze co-op verlengt de speelduur wel degelijk van de tamelijk saaie singleplayer.

Gedateerd

Grafisch valt die game sterk tegen en de laadtijden zijn tergend lang. Je krijgt het gevoel alsof je een Xboxgame speelt en geen Xbox 360-game. Het spel voelt gewoon gedateerd aan.Van het vechten tot aan de graphics, het ziet er gewoon niet mooi uit. De omgevingen in de game voelen wel echt Japans aan en zorgen voor een redelijk goede sfeer. Alleen grafisch verpest het de ervaring dan. Als je Tenchu Z vergelijkt met de games van nu ziet de game er echt heel gedateerd uit.

Qua sound is de game heel erg eentonig. Het is altijd die rustige, Aziatische tune die verstoord wordt door wat heftigere muziek als je gezien bent. Het is altijd hetzelfde liedje. Letterlijk en figuurlijk.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Deze game doet meer slecht dan goed. De gameplay is vrij eentonig, de graphics zijn matig, de muziek is hetzelfde en er zit niet eens een verhaal in deze game. Wel is het sluipend vechten cool, kan je je eigen personage maken (helaas niet zo diepgaand) en heb je Xbox Live. Laat deze game toch maar liggen, tenzij je een echte fan bent van stealthgames overgoten met een Aziatisch sausje. Download dan op z'n minst eerst de demo even van Marketplace en kijk dan wat je er zelf van vindt.

• Stealth kills zijn een tijdje leuk
  • Je eigen karakter maken
  • Eentonige gameplay
  • Character models zijn lelijk
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Tenchu Z

-

Microsoft Game Studios