Review: The Fabulous Fear Machine - Lekkere retro pulp horror Pc

Horror en humor gaan goed samen, dat weten we wel. Films zoals Shaun of the Dead en Scary Movie zijn er goede voorbeelden van. Ook in games is het een combinatie die men veel toepast. Dit zien we nu ook weer terug in The Fabulous Fear Machine, een strategiegedreven pulp horror game van ontwikkelaar Fictiorama Studios. Normaal gesproken ben ik niet zo van de strategie games, maar ik moet zeggen dat deze game me van gedachten heeft doen veranderen. Hoe en waarom vertel ik je in deze review van The Fabulous Fear Machine!

The fabulous fear machine review1

Angst is het beste wapen

Als je van pulp horror en cartoons houdt, kun je deze game eigenlijk niet missen. De cartoon stijl sluit naadloos aan op de thema’s, muziek en verhalen in de game. De algehele sfeer van The Fabulous Fear Machine geeft je echt het gevoel dat je in een horrorfilm uit de jaren '80 terecht bent gekomen. De verhaallijnen zijn behoorlijk cliché, maar ook dat past natuurlijk mooi bij het genre. In het eerste verhaal volg je een vrouw die CEO wil worden van een groot farmaceutisch bedrijf en de producten van het bedrijf enorm populair wil maken. Niet op een ethische manier uiteraard. Daarna komen er nog verhalen van een politicus en iemand die iets te graag beroemd wil worden. Er is één ding wat hen allemaal met elkaar verbindt: ze willen hun doel bereiken door het verspreiden van angst.

Het doel van iedere missie is dat je angst gaat verspreiden over diverse steden en verschillende landen. De ene keer moet dit een specifieke angst zijn, bijvoorbeeld de angst om ziek te worden, en de andere keer mag je zelf kiezen wat voor angst je wilt verspreiden. Dit kun je op allerlei manieren doen. Wakker een oude plaatselijke legende aan, zoals de Boogie Man, of zorg dat mensen geloven dat er vergif in het drinkwater terecht is gekomen en dat er maar één geneesmiddel is voor de vergiftiging. Wat je ook kiest, zorg dat je er goed over nadenkt. Je moet immers wel de juiste boodschap verspreiden om te zorgen dat de angst onder de mensen groeit. Daarnaast is het belangrijk dat jij jouw rivalen in de gaten houdt, zodat jouw boodschap de enige is die doorkomt.

The fabulous fear machine review2

Waarom zou je zelf je handen vuil maken?

In eerste instantie kan de gameplay in The Fabulous Fear Machine best verwarrend zijn, zeker voor iemand die niet vaak strategie games speelt. De tutorial legt alles in principe duidelijk uit, maar is nogal lang, waardoor bij mij niet alle informatie meteen bleef hangen. Gelukkig komt alles tijdens het spelen op den duur wel weer naar boven, maar het heeft me wel een aantal misgelopen missies opgeleverd, omdat ik één van de vele belangrijke aspecten van de gameplay was vergeten. Om jouw acties uit te voeren, heb je agents die je allerlei dingen kunt laten doen. Van het verkennen van een stad en het verzamelen van middelen die je nodig hebt tot het onderzoek doen naar de vuile was van je rivalen. Zo hoef jij zelf natuurlijk je handen niet vuil te maken, als een echte politici of CEO.

Om te zorgen dat er plaatselijke angst ontstaat, verspreiden jouw agenten geruchten. Bijvoorbeeld over een tunnel waar het spookt of een nieuw virus waar kinderen aan doodgaan. Met behulp van de materialen die je verzamelt kun je deze geruchten steeds groter maken. Tot er een massahysterie ontstaat die zich uitspreidt naar nabij liggende steden of buurlanden. Je komt allerlei bekende urban legends en conspiracy theorieën tegen door de game heen, die je in kunt zetten voor het creëren van paniek. Ten slotte is het belangrijk dat je erop let dat je genoeg brandstof blijft genereren om de Fear Machine draaiende te houden. Hoe langer je bezig bent met een missie, hoe meer brandstof de machine nodig heeft. Op een gegeven moment krijgen je agenten het lastig met het verzamelen van genoeg materialen om de boel draaiende te houden. Treuzelen is dus niet aan te raden.

The fabulous fear machine review3

Een beetje verslavend is het toch wel

Tijdens het spelen van The Fabulous Fear Machine voelt het echt alsof je in een horror comic uit de jaren '80 terecht bent gekomen. Dit komt niet alleen door de artstijl van de game, maar ook door het perfect bijpassende sounddesign, het taalgebruik van de hoofdpersonages en de machine zelf. Zo hoor je regelmatig gegil en geschreeuw op de achtergrond, zeker bij het upgraden van de legendes. De verhalen van de hoofdpersonages zijn niet erg verrassend en je weet al bijna hoe ze eindigen voordat ze echt beginnen, maar toch zijn ze enorm vermakelijk. Ja, noem het gerust leedvermaak, want dat is gewoon wat het is.

Erg grote minpunten aan de game kan ik niet benoemen moet ik eerlijk zeggen. Ik vind het zelf echt een vermakelijke game en ben er stiekem misschien zelfs een beetje verslaafd aan. De controls zijn simpel en werken soepel, maar dat is vaak het geval bij een strategie game. Ik kan me wel voorstellen dat de game na een tijd langdradig zou kunnen worden, aangezien het principe in iedere missie hetzelfde is. Dat is iets dat de ontwikkelaar natuurlijk wel op kan lossen door meer content toe te voegen, maar het is maar de vraag of dat gaat gebeuren.

The fabulous fear machine review4

Het eindoordeel van Eilish Janssen

The Fabulous Fear Machine is een erg vermakelijke strategie game die dankbaar gebruikmaakt van het pulp horror genre. De humor in de game is om te smullen en de gameplay is lekker verslavend. De verhalen van de hoofdpersonages zijn behoorlijk cliché, maar dat past natuurlijk ook prima binnen het genre. De stijl en het sounddesign in de game is perfect en zorgt voor een volledige pulp horror ervaring en een leuke sfeer. Na een aantal uur spelen kan de gameplay wel wat langdradig aan gaan voelen, voornamelijk omdat je steeds dezelfde handelingen verricht en er op een gegeven moment niet veel nieuwe mogelijkheden meer bij komen.

• Goed sounddesign
  • Bijpassende artstijl
  • Leuke humor
  • Verslavende gameplay
  • Gameplay kan na een tijd langdradig aanvoelen

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot The Fabulous Fear Machine

-

AMC Games