Review: The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D Nintendo 3DS

Geplaatst: 17 juni 2011 19:00

Als je het over Zelda hebt, is het volgende waar je aan denkt waarschijnlijk Nintendo. De twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden; het 'n kan niet zonder het ander. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik in mijn leven als gamer nooit echt heb begrepen waarom Zelda nou zo tof is als iedereen beweert. Met The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D komt daar wellicht verandering in.

Ik en Nintendo

Je moet nu niet denken dat ik Nintendo bullshit vind, ik ben gewoon opgegroeid met consoles als de PlayStation en de Xbox 360 en het hele Nintendo-schip heb ik altijd een beetje langs me heen laten varen. Niet omdat ik de consoles en de games die ervoor uitkwamen slecht vond, maar ik en Nintendo zijn elkaar op de 'n of andere manier gewoon nooit echt tegenkomen. Dat neemt niet weg dat ik de dingen die Nintendo heeft gedaan in het verleden niet ontzettend tof vindt. Want zeg nou zelf: de Nintendo Wii was gewoon een enorme uitvinding, waarvan de grootste troef "“ de zwiep-en-zwaai gameplay "“ inmiddels wordt nageaapt door Sony en Microsoft. En met de Wii U in aankomst gaat de uitgever uit Japan opnieuw dingen doen waar we vroeger alleen maar van konden dromen, daar ben ik heilig van overtuigd. Dus ondanks dat ik en Nintendo elkaar niet echt kennen, was ik wel enorm benieuwd waarom iedereen altijd zo enthousiast is over bijvoorbeeld Zelda.

Remake van een klassieker

Je hebt net mijn relatie met Nintendo kunnen lezen, dus het zal je niets verbazen dat ik niet wist dat Zelda: Ocarina of Time voor de 3DS eigenlijk een remake is van een game voor de Nintendo 64. Aan de ene kant misschien jammer dat ik geen sporen van herkenning en nostalgie kan beleven door het spelen van Ocarina of Time, maar aan de andere kant is het misschien ook wel leuk om er zonder bepaalde verwachtingen of vooroordelen in te stappen. Wat je vanaf nu gaat lezen is dus de ervaring van iemand die voor het eerst de wereld van Zelda betreed. Gelukkig kan ik je alvast verklappen dat die ervaring erg positief is geweest.

Vlekkeloze besturing

Na een tijdje gespeeld te hebben met Ocarina of Time valt me als eerste op dat de besturing gewoon enorm goed werkt. Ik heb op een handheld vaak het gevoel dat het besturen van je karakter niet helemaal vlekkeloos is en dat het relatief kleine beeld soms wat in de weg zit, maar met deze Zelda heb ik daar totaal geen last van gehad. Geen vervelende momenten waarin de camera niet doet wat je wilt en geen irritante ervaringen doordat de besturing het gewoon verneukt. Nee, wat gameplay betreft krijgt Zelda in ieder geval al een dikke pluim. De extra functies die de 3DS biedt worden ook goed gebruikt. De katapult die je bij je draagt moet je bijvoorbeeld richten door de 3DS zelf te bewegen en te draaien. Op die manier kun je helemaal om je heen kijken en heel precies op de vijand richten. De 'View'-camera doet in principe hetzelfde, alleen dan zonder katapult.

Puzzelen en vechten

De dingen die je in de game kunt doen, zoals het oplossen van kleine puzzels en de gevechten met de vele vijanden, zullen Zelda-fans waarschijnlijk wel kunnen dromen. Voor mij als nieuweling werkte het echter ook prima. Zoals gezegd werkt het aanvallen van de tegenstander prima met de gyroscoop van de 3DS, maar ook het traditionele hack-and-slash werk met je zwaard is goed te doen. Hoewel, echt puur hack-and-slash is het niet. Veelal zul je je schild, die je op een bepaald moment in de game kunt aanschaffen met je verdiende 'Rupees', moeten gebruiken om de vijand af te weren, om daarna pas de genadeklap uit te delen. Je schild kun je overigens ook op een andere manier gebruiken. De vijand kan bijvoorbeeld kogels op je afschieten, die jij vervolgens met je schild terug naar de afzender kunt sturen. Daar zal ze leren, die schoffies!

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Hoewel The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D een remake is van de gelijknamige klassieker op de Nintendo 64 hoef je deze laatste niet gespeeld te hebben om van de eerste te kunnen genieten. Zoveel is wel duidelijk nadat ik als nieuweling de wereld van Zelda heb mogen ontdekken. De uitgebreide wereld ligt vanaf het begin helemaal voor je open om te ontdekken en er is genoeg te beleven om de komende maanden niet meer achter je 3DS vandaan te komen. Jawel, jongens en meisjes, dit nieuwe (of geremasterde, zo je wilt) avontuur van Link heeft mij geholpen om meer interesse te tonen in de wereld van Nintendo. Wat ik al die jaren gemist heb wil ik niet weten, maar vanaf nu is dat verleden tijd. Laat die titels maar komen. Nintendo!

    Perfect
  • Enorme wereld
  • Besturing werkt prima
  • Ook leuk voor nieuwelingen
  • Ander cool Nintendo-spul gemist
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

Uitgever

Nintendo

Reviewscore

Platforms

Nintendo 3DS

Releasedatum

17 juni 2011

Ontwikkelaar

Nintendo

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord