Review: Zombie Army Trilogy PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 19:10

Rebellion is de laatste jaren aardig op dreef met de Sniper Elite-serie. Na het succesvolle Sniper Elite V2 besloot de ontwikkelaar twee spin-offs te maken waarin je het opneemt tegen zombies. Na Sniper Elite 3 is het nu tijd voor het derde deel in de Zombie-trilogy, en Rebellion was zo vriendelijk om deze te bundelen met de eerste twee spin-offs.

Execute Plan Z

Adolf Hitler ging in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog steeds meer interesse tonen in zogenaamde superwapens waarmee hij de oorlog nog dacht te kunnen winnen. De meest geavanceerde tanks en de eerste straaljager konden de opmars van de geallieerden echter niet stoppen en Hitler besloot zijn laatste troef in te zetten: Plan Z. Met de mysterieuze Sagarmatha-relic roept hij alle overleden Duitse soldaten op om nog 'n keer de strijd met de geallieerden aan te gaan, maar dan als zombie!

Ein, Zwei und Drei

De Zombie Army Trilogy is verdeeld over drie episodes, die zich afspelen in en om Berlijn en samen goed zijn voor vijftien levels. Voor het begin van elke missie kun je net als bij de Sniper Elite-games zelf je uitrusting samenstellen en is het ook mogelijk om een personage te kiezen, alhoewel dit puur cosmetisch is. Nadat je een sluipschuttersgeweer, machinegeweer/shotgun, pistool en explosieven hebt gekozen, ben je klaar om dat dode Nazigespuis nogmaals een lesje te leren. In lineaire levels is het aan jouw de taak om te overleven en om van A naar B te gaan, maar zo simpel is dat uiteraard niet. Gelukkig zijn alle levels in co-op te spelen met vier spelers, wat ik dan ook echt aanraad, aangezien dit zorgt voor meer sfeer en je elkaar uiteraard kunt helpen. Het is wel jammer dat de Zombie Army Trilogy geen offline co-op bevat, want dit had zeker bij de game gepast.

Zombie-Hitler

Tijdens het spelen van de eerste twee delen is goed te zien dat deze draaien op de engine van Sniper Elite V2. Slecht ziet het er zeker niet uit, maar ondanks dat de games opgepoetst zijn, komen ze wat gedateerd over. Wat niet gedateerd overkomt, zijn de zombies, die in vergelijking met andere games in het genre zeer divers zijn. Natuurlijk zijn daar de standaardzombies zoals we die kennen, maar er zijn ook elitetroepen bewapend met MG42's, kettingzagen, handgranaten of voorzien van pantser. Alsof die ellendige zombies nog niet genoeg zijn, verschijnen er ook nog eens skeletten, demonen en een zombie-variant van Hitler.

De grote variatie aan zombies is een groot pluspunt en laat je ook constant veranderen van tactiek, alhoewel headshots toch het beste werken. De meeste kills maakte ik met het sluipschuttersgeweer waar de Sniper Elite-games ook om bekend staan. Fans van de third-person serie pakken de Zombie Army Trilogy dan ook makkelijk op en de brute headshots voelen weer heerlijk aan. Het is fijn dat de X-ray killcam ook weer van de partij is, aangezien deze zorgt voor nog meer voldoening. Wat is er nou heerlijker dan in slowmotion een kogel door het lijf van een zombie te zien vliegen in combinatie met het geluid van versplinterd bot en scheurend weefsel?

Sie Kommen!

Naast de vijftien missies heeft Rebellion iets compleet nieuws aan de games toegevoegd: de Horde-modus. Hierin probeer je alleen of samen met andere spelers zo lang mogelijk te overleven terwijl er hordes zombies en ander gespuis op je af komen. De vijf maps zijn niet zo briljant als de zombie-maps van Call of Duty, maar desondanks is de Horde-modus zeker van toegevoegde waarde. Het blijft gewoon heerlijk om golven zombies van je af te slaan, en zeker met andere spelers kun je je hier lang mee vermaken.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Als je houdt van het doden van zombies, in dit geval Nazizombies, dan is de Zombie Army Trilogy echt iets voor jou! Rebellion heeft er verstandig aan gedaan om de drie games te bundelen. De diversiteit van de zombies, de vele content, co-op-actie en brute X-ray killcam maken dit een heerlijke zombiegame, die je zo'n twintig uur of langer bezig kan houden. Dat de eerste twee games er wat gedateerd uitzien en het doden van zombies na een tijdje repetitief wordt, moeten we maar op de koop toenemen.

• Diversiteit van zombies
  • Lange speelduur
  • X-ray killcam