Drie van die: Games die onbegrijpelijk genoeg geannuleerd zijn

Geplaatst: 6 januari 2018 16:00

Menig gamer moet het met me eens zijn wanneer ik zeg dat je niet alleen plezier haalt uit het spelen van een game, maar ook uit de aanloop richting de release ervan. Het is niet voor niets dat we ieder jaar als zombies op het werk verschijnen wanneer de E3 op volle toeren draait. De hype rondom een zwaar geanticipeerde game draagt bij aan de buzz die het bij ons genereert en het is dus tergend klote wanneer voor ons onverwachte omstandigheden deze buzz 'killen'. In deze Drie van Die wil ik even stilstaan bij enkele games die door de annulering ervan zorgden voor een weekje therapie en een bezoekje aan bureau slachtofferhulp.

Silent Hills

Silent Hills is naar alle waarschijnlijkheid de game die bij de meeste van ons nog aardig in het geheugen gegrift staat. Na het vrijgeven van P.T. (waarvan we allemaal weten dat het staat voor Playable Teaser) en een handje vol wazige hints wisten we allemaal dat de franchise omtrent het mistige dorpje Silent Hill een game rijker zou worden. Wetende dat Hideo Kojima met de franchise aan de slag zou gaan, zorgde voor nog meer jolijt. De beste man is namelijk niet vies van een stevig potje mindfuckerij.

Helaas wist Kojima's werkgever Konami de jolijt vakkundig om zeep te helpen door een fittie te starten met diens werknemer. Wat daar precies heeft plaatsgevonden gaan wij nooit te horen krijgen, maar het was voldoende reden voor Kojima om zijn Japanse biezen te pakken. Silent Hills hield op te bestaan en de mist rondom de franchise werd dikker dan ooit tevoren. Het nieuws dat Kojima en zijn bestie Norman Reedus alsnog de handen ineen slaan voor Death Stranding, droogt wat van mijn tranen. Toch schrik ik nog regelmatig wakker met het idee dat het allemaal zo mooi had kunnen zijn.

Star Wars 1313

Als je het mij vraagt, bestaat er niet zoiets als te veel Star Wars-games. Als echte Star Warsian vermaak ik me namelijk prima met de shooters, action-adventures en RPG's die de naam Star Wars mogen dragen. E3 2012 bood mij persoonlijk een extra reden om midden in de nacht de buren te terroriseren met hard gejuich. LucasArts toonde daar namelijk de eerste beelden van een game genaamd Star Wars 1313, een action-adventure met een volwassen smoelwerk en graphics om je vingers bij af te likken.

The Walt Disney Company zag jammer genoeg wat minder brood in dit pareltje. Nadat het megaconcern in 2013 een flinke zak geld op tafel mepte en Lucasfilm opkocht, besloot men daar dat het beter was om intern ontwikkelen in te ruilen voor licentiëring. Hierdoor kwam een groot deel van het ontwikkelteam op straat te staan en werd Star Wars 1313 'on hold' gezet. Hoewel we sindsdien nooit meer iets van Star Wars 1313 vernomen hebben, gaf een 'onaangekondigde Star Wars-game' van Dead Space-ontwikkelaar Visceral mij weer een tikkeltje hoop. Ook hier werd het de Star Wars-fans niet gegund om er lang van te genieten. EA kocht namelijk in een bui van koopziekte de studio op en zette ook deze game eigenhandig in een badje carbonite.

Scalebound

Wanneer we het hebben over games die zomaar ineens van de radar verdwijnen, voert Scalebound bij mij het lijstje behoorlijk aan. De in 2014 aangekondigde action RPG van PlatinumGames, welke handig inspeelde op de coolfactor van draken (thanks Khaleesi!), combineerde Drews swordmanship met de gimmick van een big ass draak, genaamd: Thuban, die tijdens het knokken ook wat kont schopte. Hoewel ik even moest wennen aan het hippe gedrag van Drew, had ik het gevoel dat het best wel eens een aardige game kon worden.

Alles leek ook in kannen en kruiken. Tijdens gamescom 2015 wist PlatinumGames namelijk nog wat gameplay te demonstreren en aan te kondigen dat we te maken gingen krijgen met een co-op multiplayer en dat we daar aan het eind van 2016 mee aan de slag konden gaan. Toen de game de deadline niet haalde en verschoven werd naar 2017, leek dat voor uitgever Microsoft Studios het aangewezen moment te zijn om de stekker uit Scalebound te trekken, waardoor iedereen met een drakenfetish toch weer aangewezen was op Game of Thrones.

En daar heb je ze. Drie games die het in mijn ogen niet verdienden om vroegtijdig aan diens einde te komen. Uiteraard had ik er nog veel meer kunnen opnoemen, maar ja, de rubriek heet Drie van Die en niet Bulk van Zulk. Gelukkig heeft Gameliner een commentsectie waar jij als bezoeker ook je mening mag ventileren. Dus zeg eens, welke games hadden volgens jou in de lijst moeten staan en waarom?

Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Lees meer