Event: Dead Space pers event Walibi

Geplaatst: 11 oktober 2008 21:03
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Vrijdag 10 oktober, plaats: Walibi Flevoland. Gameliner krijgt de unieke kans wat extra beschimmelde stukjes vlees van de aankomende survival horror game Dead Space, gulzig tot zich te nemen.

Onder het genot van een biertje zetelt ondergetekende zich op een bankje in de Wild horse saloon van Walibi. Een PS3 en een beamer geven mij goede hoop dat er een speelbare versie van het spel aanwezig is binnen 15 meter van mijn persoon. De hartslag stijgt. De lichten dimmen en iemand wiens naam ik om heel eerlijk te zijn helemaal vergeten ben wandelt het podium op en begint de uitleg over het geestekindje van Glen Schofield.

Dead Space vertelt het verhaal van Isaac Clarke, een doodnormale ingenieur en reparateur van ruimteschepen. Science fiction kenners zullen hier de inspiratie zien van beroemde schrijvers Isaac Asimov (The foundation) en Arthur C. Clarke (2001: A Space Odysee) Het is Isaac en zijn team ten gehore gekomen dat de USG Ishimura, een reusachtig mijnbouwruimteschip, niet meer reageert op communicatie. Om de kosten te drukken en Isaac toch inwisselbaar is, is besloten om hem en zijn team erop af te sturen.

Hoewel de rest van het verhaal nog niet echt bekend is, weten we allemaal na het zien van de trailers wel wat onze Isaac te wachten staat aan boord van de kolos. Tot nu toe is het dus nog geen megalomaan red-de-wereld-voor-de-23094823ste-keer verhaal, en dat stemt mij en waarschijnlijk menig gamer erg blij. Ook de wapens blijven realistisch en normaal, zo krijgt hij niet de beschikking over de BFG10.000, maar moet hij het stellen met verschillende stukken gereedschap die op het schip aanwezig zijn. Niet al te efficient, maar erg geschikt om ledelmaten te oogsten.

Aan boord zijn van een ruimteschip betekent dat de zwaartekracht kunstmatig moet worden opgewekt, en bij een derelict zoals de Ishimura wil het een en ander daaraan nog wel eens falen. Het gevolg is dat je volledig gedesoriënteerd mag gaan rondklooien om je weg te vinden. Alsof dat nog niet erg genoeg is weten de necromorph al wel hoe ze met de zero-g om moeten gaan.

Tot nu toe klinkt het allemaal niet erg plezant; de makers hebben dan ook alles op alles gezet om je de komende maand een serieus slaapgebrek te bezorgen. De desolate muziek en de animaties hebben buitengewoon veel aandacht gekregen om het geheel zo atmosferisch mogelijk te kunnen presenteren.
De absentie van de gebruikelijke HUD is erg verfrissend; alle informatie is in de spelwereld te vinden. De healthbar is bijvoorbeeld te vinden in vier lichtgevende strepen op Isaac`s rug. Mocht je ingame de kaart of je objectives naar voren willen halen, dan worden deze vanaf het pak in het luchtledige geprojecteerd.

Al met al wordt het waarschijnlijk ontzettend hard 18+ desolaat grimmen met Dead Space. Heerlijk.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer