The Last of Us Part 1

  • Ontwikkelaar Naughty Dog
  • Eerste releasedatum 2 september 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 5
  • Genre Actie , Avonturen , Horror , Survival
  • Gameliner score

Opinion: Heeft The Last of Us een remake nodig?

Na een tijd van geruchten heeft Naughty Dog afgelopen maand officieel onthuld dat The Last of Us Part 1 voor de PlayStation 5 op 2 september uitkomt. Dit was voor sommige fans goed nieuws, maar niet iedereen was enthousiast. Waarom zou je een game die in 2014 al geremastered werd nog eens uitbrengen? Waarom moet de remake zeventig of tachtig euro kosten? Waarom focussen ze zich niet op het derde deel in de serie om het verhaal te voltooien in een trilogie? Zeker als de geruchten kloppen dat dit verhaal al klaar ligt. The Last of Us Remastered heb ik blauw gespeeld en ondanks het einde voor mij al gespoild was, heb ik een geweldige tijd gehad met dit meeslepende epos. Enerzijds ben ik dus zeker enthousiast voor de aankomende remake, maar anderzijds vraag ik mij ook af of The Last of Us wel een remake nodig heeft?

Een korte geschiedenis

Naughty Dog heeft The Last of Us in 2013 op de PlayStation 3 uitgebracht en de game werd destijds goed ontvangen. Met The Last of Us Remastered (2014) voor de PlayStation 4 waar alle DLC al bijzat, kon een nieuwe generatie van de game genieten. De game is geroemd vanwege de gameplay, het verhaal en de graphics. Je volgt het verhaal van Ellie en Joel, de beroepssmokkelaar, die haar door een post-apocalyptisch Amerika moet begeleiden. Dit nieuwe Amerika ligt in puin en wordt beheerd door verschillende facties die op hun manier proberen te overleven tussen de geïnfecteerde mensen. Deze mensen zijn besmet geraakt met de Cordyceps herseninfectie en gemuteerd naar monsterlijke nieuwe wezens die niet-geïnfecteerde mensen in hun zicht zonder pardon aanvallen en hen tot hetzelfde lot veroordelen.

De wereld ligt in puin door de uitbraak, maar de mensen die niet geïnfecteerd zijn, maken de situatie er niet beter op. Het leger probeerde in opdracht van de oude regering het gezag te herstellen door quarantaine zones te creëren, maar door hun onmenselijke houding kwam er veel verzet. De Fireflies-factie is een militie die zich verzette tegen de onderdrukking van het leger, maar zijn zelf ook niet heilig. Joel en Ellie moeten samen door en langs de resten van gebouwen sluipen om de geïnfecteerde mensen, andere overlevenden, het Amerikaanse leger en Fireflies te ontwijken. Dit gaat niet zonder slag of stoot en gelukkig heb je beschikking tot reguliere en geïmproviseerde wapens om van je af te bijten. Naast het avontuur van Ellie en Joel kun je ook in de vermakelijke multiplayer modus, Factions, aardig wat uren verliezen. Die na al die jaren nog steeds een actieve community heeft.

The Last of Us Part 1

Zijn de nieuwe features reden genoeg?

The Last of Us is in 2014 geremastered, maar de aankomende remake voor de PlayStation 5 wordt van het begin opnieuw opgebouwd door Naughty Dog. Zo worden de karakter modellen en de omgevingen opnieuw opgebouwd. Ook worden de animaties en textures verbeterd, draait de game op 60 fps en worden nieuwe combat opties toegevoegd. Als je de trailer bekijkt, kun je de rimpels in Joel’s gezicht duidelijk zien. Toch zijn de verschillen niet heel erg significant, aangezien de PlayStation 4-versie maar negen jaar oud is. Daarnaast wordt de AI van de vijanden verbeterd, zodat deze meer lijkt op die uit The Last of Us Part 2. Dat lijkt mij een goede aanpassing, omdat de game hierdoor intenser en uitdagender wordt. Naughty Dog heeft moderne gameplay, verbeterde controls en uitgebreidere toegankelijkheidsinstellingen beloofd. In hoe verre de gameplay precies wordt aangepast, is dus nog een raadsel. De toevoeging van bepaalde PlayStation 5-features zoals haptic feedback, 3D audio en adaptieve triggers zorgen hopelijk voor nog een diepere immersie.

Het kan heel goed nieuws zijn als de gameplay en de besturing in Part 1 vergelijkbaar zijn met die uit Part 2. Zo kun je Joel en Ellie makkelijker besturen en dit geeft je meer vrijheid om te bepalen hoe en of je de vijanden uitschakelt. Zo zou de toevoeging van op de grond liggen, hurken en springen interessante opties kunnen zijn. Dan kun je wegduiken voor een vijand, je verstoppen door in het gras te gaan liggen of op een gebouw te springen om de vijand vanboven te verrassen. Naughty Dog zou dan wel de velden iets moeten aanpassen. De vraag blijft dan wel: in hoe verre verandert de nieuwe engine de gameplay en de hele ervaring? Wordt de game hierdoor niet te eenvoudig? Het kan dus een risico zijn om de gameplay in de remake te veel te veranderen, want het geliefde eerste deel wordt gezien ais een perfecte game. Daar komt nog bij dat de PS4-versie nog steeds goed te spelen is en daarom kun je je afvragen waarom Naughty Dog het nodig vond om dit project te starten.

Hoe zit het eigenlijk met de prijs?

The Last of Us is een redelijk korte game die je ongeveer in twintig uur kunt uitspelen. Daarom rijst de vraag in welke mate Part 1 aangepast wordt en of er nog nieuwe dingen worden toegevoegd die het prijskaartje kunnen verantwoorden. Wordt de remake vergelijkbaar met de Resident Evil Remake voor de GameCube (2002) die ik als één van de beste benoem in mijn Retrospectief. In de remake die zijn prijs waard was, is veel werk in de graphics gestopt waardoor deze versie er wel tien keer beter uitziet. Ook zijn er nieuwe kamers en wapens, is de besturing aangepakt, is een nieuwe zombie-variant aanwezig en is een nieuwe verhaallijn toegevoegd die perfect aansluit bij het origineel. Als Naughty Dog het heeft over de nieuwe features dan mis ik een verwijzing naar nieuwe gebieden, gebouwen of personen. Wordt er nog meer lore toegevoegd om ons de wereld nog beter te leren kennen? Komen Ellie en Joel nog andere personen tegen die gepland waren voor het origineel, maar door tijdsdruk niet goed uitgewerkt konden worden. Of krijgen we weer precies hetzelfde voorgeschoteld als de vorige keer alleen met betere graphics en een paar nieuwe features of voegt deze versie nog meer toe? En dan heb ik het niet over een Photo Modus, 3D-modellen die je kunt bekijken of de mogelijkheid om Ellie en Joel in andere kleren te steken.

Is het prijskaartje van zeventig euro gerechtvaardigd voor een remake van een PlayStation 3-game die in 2014 geremasterd is voor de PlayStation 4. Zijn de grafische verbeteringen en de nieuwe features genoeg om de fans en nieuwe gamers hun portemonnee te laten trekken? De originele Last of Us werd verkocht voor zestig euro en The Last of Us Remastered werd verkocht voor vijftig euro. Tegenwoordig kun je de PlayStation 4-versie spelen voor twee tientjes of zelfs gratis als je een PlayStation Plus-abonnement hebt. Dan krijg je de hele game, de multiplayer game Factions en alle DLC waaronder Left Behind. De Last of Us Part 1 wordt samen met de Left Behind DLC voor zeventig euro verkocht, maar mist de multiplayer modus, Factions. Een redelijke prijs was dus vijftig euro geweest dus je kunt je afvragen waarom de remake niet schappelijker geprijsd is als je de fans en nieuwkomers de game wil laten ervaren.

The Last of Us Part 12

Waarom focussen op het verleden?

Naughty Dog heeft de afgelopen periode gewerkt aan The Last of Us Part 1 en is ook bezig met een standalone multiplayer, omdat The Last of Us Part 2 deze modus miste. Zoals ik al eerder aangaf, heeft de remake helemaal geen multiplayer modus. Waarschijnlijk is de reden hiervoor dat ze bezig zijn met de standalone-versie die elementen uit Factions gaat combineren met gameplay uit het tweede deel. Waarom investeren ze zoveel tijd en energie in de aankomende multiplayer en de remake van het origineel die nog niet zo oud is, terwijl ik als fan echt zit te wachten op een vervolg op het tweede deel dat een einde aan Ellie’s verhaal zou kunnen breien. Oftewel, waar blijft het derde deel dat van de serie een trilogie maakt?

Als je de delen thematisch bekijkt, heeft het eerste deel het thema Love. Zo kun je stellen dat de liefde tussen een vader en zijn kind centraal staat. Joel verliest deze liefde in het begin van het verhaal, maar vindt dit ongewild weer bij Ellie terug. Het origineel wordt gecontrasteerd door het tweede deel met het thema Revenge. Hier neemt Ellie wraak voor al het onrecht dat haar is aangedaan, alleen dringt het langzaam bij haar door dat zij geen alleenrecht op onrecht heeft. Er is nog genoeg materiaal voor een derde deel. Heeft Ellie iets geleerd van haar wraakzuchtige gedrag? Hoe gaat het met Abby en Lev? Probeert Ellie vreedzaam te leven, maar wordt haar hand opnieuw geforceerd door mensen die haar lastig vallen? Is een geforceerde samenwerking tussen Ellie en Abby een optie? Hoe gaat het met Ellie’s vrienden en zijn er nog andere Fireflies? Kunnen ze nog iets doen tegen de doorgaande besmetting of moeten ze het gewoon accepteren en proberen te overleven? Het zou interessant zijn om dit af te sluiten in The Last of Us Part 3 met het thema Redemption. Is het uitbrengen van Part 1 op de PlayStation 5 misschien een voorbode dat Naughty Dog de trilogie op deze console wil uitbrengen?

The Last of Us Part 11

Misschien niet nodig, toch gewild

Is The Last of Us Remake voor de PlayStation 5 nodig? Misschien niet, maar toch moet ik bekennen dat ik toch wel heel veel zin heb om de game in zijn nieuwe jasje op te pakken. Zeker als ik terugdenk aan al mijn avonturen met Ellie en Joel. Ik heb er wel vertrouwen in dat Naughty Dog goed werk zal afleveren gezien hun reputatie en de kwaliteit van hun andere games. Ik neem ook aan dat ze de naam van hun originele game niet willen bedoezelen. Als fan blijf ik kritisch en wil ik eigenlijk de impact van de Resident Evil Remake voelen als ik The Last of Us Part 1 ga spelen. Ik zou wel teleurgesteld zijn als er geen nieuwe lore, gebouwen of personen worden toegevoegd, maar misschien is al het commentaar overbodig en worden we weggeblazen door alle mooie en nieuwe dingen in de remake. Ik moet wel zeggen dat de prijs voor een remake van een game zonder multiplayer wel aardig hoog ligt, maar natuurlijk weten we pas echt of de remake de moeite waard is op 2 september. Ik laat het je weten in de review van The Last of Us Part 1.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?