Opinion: This is not the Praatpaal you're looking for...

-

Het is nieuws waar zelfs de wijze Obi-Wan niks mee kan; alweer een Star Wars-game die vroegtijdig een lightsaber in de nek krijgt. Mocht je het nog niet gelezen of gehoord hebben (your lack of reading Gameliner disturbs me), de open-world Star Wars-game die onder de vlag van EA in ontwikkeling was, gaat niet meer verschijnen. En dat is inmiddels nummer zoveel, want ja… er lijkt onderhand een vloek te rusten op Star Wars-games en iedere studio die eraan lijkt te beginnen. Is het de Dark Side, is het een ‘lack of faith’ van de uitgever? Wie weet. Maar het begint inmiddels wel op te vallen.

Want ja, Project Orca (een echte naam had de game nog niet) is wellicht het meest recente voorbeeld van een Star Wars-project dat vroegtijdig de Sarlacc pit in wordt geflikkerd, maar er zijn er al genoeg aan voorheen gegaan. EA probeert de kalmte nog een beetje te bewaren door te vertellen dat alle assets bewaard blijven voor toekomstige games, maar eerlijk gezegd heb ik daar zeer weinig aan. Dat soort verhaaltjes heb ik namelijk al eens eerder gehoord. Niet al te lang geleden nog, in 2013, toen een andere Star Wars-game met de Force Grip de strot werd dichtgeknepen door Disney, die helaas de higher ground had.

Inderdaad, ik heb het over Star Wars 1313, de game die met veel bravoure in 2012 tijdens E3 uit de doeken werd gedaan, om het jaar erop tot de grond toe te worden afgebrand gelijk Luke’s moisture farm op Tatooine. Het was ook bijna te mooi om waar te zijn, rondhuppelen als een jonge Boba Fett en een beetje premiejagen. Ik had er zin in, de rest van de wereld had er zin in, maar Disney had er kennelijk geen zin in. En waarom exact? Dat is nog steeds een groter raadsel voor mij dan de onverklaarbare populariteit van Jar Jar Binks. Misschien ontbrak het Disney aan gamerbloed, want Ome Mickey gooide liever heel LucasArts dicht.

Maar gelukkig draait de Battlefront-reeks als een tiet… oh wacht. Daar is er ook ooit één van gecancelled. Want nummertje 3 was ooit een dingetje, maar ook daar maakte de bonzen van Disney een einde aan door LucasArts op de vuilnisbelt te kieperen. Het is namelijk gebleken dat LucasArts bezig was met Battlefront 3 en dat deze een First Assault-achtige gameplay zou hebben. Het zat er volgens LucasArts allemaal in; X-Wings, TIE-Fighters en AT-AT Walkers. Als het aan de ontwikkelaar had gelegen hadden we het allemaal mogen hebben, maar ja… dat was niet wat de grote baas, Disney, in gedachten had. Dat EA er in 2015 alsnog soort van mee op de proppen kwam, was een pleister op de wonde, al was het wel een klein pleistertje met erg weinig disinfectant. Die kon je er later bij kopen.

Zijn we klaar? Nog lang niet, joh. Disney heeft namelijk nog meer potentiële Star Wars-pareltjes om zeep geholpen, waaronder Battle of the Sith Lords. Deze game gaf de fans van de acrobatische Darth Maul exact wat ze wilden, namelijk een game met deze rode Sith Lord in de hoofdrol. Ontwikkelaar Red Fly mocht met dit gegeven aan de slag, tot de communicatie met LucasArts ineens wel erg stroef begon te verlopen. Het was uiteindelijk via mail dat de studio te horen kreeg dat men er maar beter mee kon kappen, want meneer Lucas stond op het punt om LucasArts te verkopen. Gelukkig zat men pas in proto-fase en het feit dat LucasArts niet wou tekenen voor grote uitgaven zegt ook al heel wat, maar het blijft toch zonde dat ook dit project prematuur geëindigd is.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Star Wars: Attack Squadrons, Knights of the Old Republic 3, Dark Squadron en Rogue Leaders… het heeft allemaal niet zo mogen zijn. Allemaal eeuwig zonde, als je het mij vraagt. Maar goed, heel eerlijk gezegd begin ik er een beetje murw voor te raken. Misschien is het dan ook beter om Star Wars een beetje te laten rusten. Dan is de teleurstelling ook een stuk minder groot. Want als we eerlijk moeten zijn, de Star Wars-games die wel de kans krijgen om uitgebracht te worden zijn bij velen toch niet ‘the games we’re looking for…’

Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord