Preview: Blur

Vorige week heb je onze verslagen kunnen lezen van ons bezoek aan gamescom. Natuurlijk zijn er een aantal games die gewoon wat extra aandacht verdienen en daar is Blur er één van.

Blur is een creatie van Bizarre Creations, dat onder label van Activision zal verschijnen op 6 november van dit jaar. Blur is een futuristische arcade racegame, dat zich afspeelt in de avond en nacht in steden als Los Angeles. Ik vond de stand van Blur één van de leukste stands, maar helaas hebben ze niet overal rekening mee gehouden. Ze hadden een aantal wagens neergezet, wat jou het idee moest geven dat je aan het racen was. Voor je hing de Xbox 360-controller en boven je, op 1,5 m afstand, hing het scherm. Veel te klein naar mijn mening. Daarnaast irriteerde ik me mateloos aan de lichtinval van de lampen die boven de stand hingen, maar al met al heb ik wel een goede indruk van de sfeer uit de game gekregen.

Zoals ik al schreef heeft de game een futuristische tintje. We reden ergens in een donkere stad, welke werd verlicht door een soort van disco verlichting. Je moest tijdens de race power-ups oppakken, wat te vergelijken is met de vraagtekenkistjes uit Mario Kart. Je kon er maximaal twee tegelijk bij je dragen en hiermee kon je de tegenstander uitschakelen door op het juiste moment te timen.

Ik ben een liefhebber van racegames, maar ik ben geen fan van futuristische games. Zo ligt WipeOut mij ook al helemaal niet. Daarnaast reden auto's te arcade, dat merk je alleen al aan het remmen van de auto. Hier vecht je jezelf wel doorheen op het moment dat je het spel keer op keer gespeeld hebt.

De auto's zien er goed uit en ook het schademodel ziet er netjes uit. Je kunt de game alleen of in een multiplayer modes spelen en deze bevat vele opties. Zo is het zelfs mogelijk om de power-ups weg te laten uit de game. Je kunt maximaal met twintig auto's tegelijk racen op afstand of via splitscreen vanaf één console.

Blur verschijnt voor de Xbox 360, PlayStation 3 en de PC.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.