Preview: Call of Duty: Black Ops 4 - Blackout

Geplaatst: 18 september 2018 14:00

Ulgh, Battle Royale. Het is jammer genoeg een grote hype geworden. Zelf zie ik niet helemaal in waarom dat nou zo is. Ook ik heb mijzelf er toe weten te zetten om een potje PUBG en Fortnite op te starten, en hoewel ik het concept begrijp, is het gewoon niets voor mij. Toen Treyarch aankondigde aan de haal te gaan met de razend populaire modus slaakte ik een diepe zucht. Ze hebben de plannen doorgezet want afgelopen week ben ik met flinke tegenzin in de bèta van Call of Duty: Black Ops 4 – Black Out gepowerslide. Hoewel de eerdere multiplayer bèta mij op de juiste plaatsen wist te kietelen, doet de Blackout-modus dat totaal niet. Geloof me, ik heb het echt een kans gegeven.

Jij tegen de wereld

De opzet van Call of Duty: Black Ops 4 – Blackout is groots. Ik heb er dan ook zeker respect voor dat Treyarch heeft besloten om een grootschalige verandering binnen de serie door te voeren. Ik mag het dan niet eens zijn met de keuze, maar ik kan in ieder geval niet zeggen dat de franchise geen risico’s neemt. Blackout is een typische Battle Royale-modus met een aantal vleugjes van Call of Duty in de mix. In de modus wingsuiten we vanuit helikopters naar de grond om vervolgens te starten met een ongezonde verzamelobsessie. Je start namelijk met helemaal niets en moet zoveel mogelijk gear zien te vinden in de gigantische map. Deze gear ligt echt overal en bestaat onder andere uit ammo, wapens, buffs, health, attachements en zo kan ik nog wel even doorgaan. Verplaatsen moet snel, want de map wordt met de minuut kleiner. Gelukkig is daar een nieuwe toevoeging voor. We kunnen namelijk met quads, helikopters, vrachtwagens en boten van A naar Beter reizen. Niet dat dat altijd even goed werkt, de besturing is namelijk nogal stug, maar het is in ieder geval een leuke toevoeging. Daarbij heeft Treyarch nog even de tijd om te werken aan diverse bugs, glitches en natuurlijk de besturing.

Dat verzamelen klinkt nog te doen, maar al snel ligt het gevaar op de loer. Jij bent namelijk niet de enige die op zoek is naar de beste gear. 79 anderen zijn namelijk uit op dezelfde items als jij. Daarbij komt direct de eerste tactische keuze kijken. Drop ik op een plaats waar veel gear te krijgen is of ga ik voor een rustiger gebied? Meer gear betekent meer mensen, meer mensen betekent meer gevaar. Gelukkig sta je er niet helemaal alleen voor. Je dropt namelijk met een squad van drie anderen. Er is dus zeker ruimte voor een beetje teamwork. De modus komt dan ook uitstekend tot zijn recht wanneer je met drie maatjes speelt. Communicatie is belangrijk, zeker wanneer de cirkel of death op je afkomt. Deze blauwe waas forceert iedereen om zijn schuilplaats te ontvluchten en zorgt er uiteindelijk voor dat er een winnaar uit de bus komt. Ook hierin valt weer een afweging te maken. Trek ik direct naar een veilige schuilplaats in het midden van de ring om zo mijn territorium af te bakenen, of blijf ik hangen aan de uiterste rand van de cirkel?

1 1 1

Duidelijke downgrade

Bovenstaande klinkt nog best lachen toch? Precies, vind ik ook! Het is echter jammer dat de Call of Duty-franchise zich er niet bijzonder goed voor leent. In Engeland hebben ze de uitspraak “You can’t have your cake and eat it.” Kortom, je kunt niet de cake in bezit houden en hem tegelijkertijd opeten. Een vreemde vergelijking, maar wel een die van toepassing is op Blackout. Het tempo van Call of Duty ligt over het algemeen vrij hoog. De wapens schieten razendsnel, de perks geven je extra mogelijkheden en je powerslide als een idioot over de grond. Dit is echter volledig in strijd met het lagere tempo van de Battle Royale-modus. Als je de eerste hectische minuten weet te overleven, dan is het bijna een garantie dat je de komende tien minuten inferieure grassprietjes moet tellen. Mensen die gehaast te werk gaan eindigen namelijk al vrij snel met een kogel in de romp. Er ligt altijd wel een aaseter op de loer en ga jij vol in de aanval, dan is het wachten op problemen. Het juiste moment afwachten is dus veelal een goede tactiek, maar dat is in strijd met het hele Call of Duty-concept. Of het tempo ligt hoog of het tempo ligt laag, je kunt geen mix van beiden maken.

Tachtig spelers, mogelijk meer, op één map is een hele prestatie. Zeker met de snelle speelstijl van Call of Duty. De gunplay is zoals we die van COD kennen, ijzersterk en lekker snel. Het probleem is echter wel dat er met zoveel spelers op één speelveld een prijskaartje gepaard komt. De framerate ligt namelijk beduidend lager dan de normale 60fps en ook de graphics worden aanzienlijk gedowngrade. Spelers op 75 meter afstand zijn vrijwel onherkenbaar wat uitermate zonde is. Zeker wanneer je de graphics van de uitstekende multiplayer ter vergelijking gebruikt. Het is een verschil van dag en nacht. Het is niet dat ik volledig voor de graphics ga, maar er veranderd in wezen vrij weinig aan de game zelf. Het is nog steeds Call of Duty met dezelfde gunplay. De map is alleen aanzienlijk groter, bevat voertuigen, herbergt loot en biedt ruimte voor tachtig man. Daarentegen ligt de balans wat betreft tempo overduidelijk scheef en gaat de prestatie aanzienlijk omlaag. Wellicht dat anderen een compleet andere mening hebben, maar voor mij wegen de “voordelen” niet op tegen de nadelen.

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

De hamvraag is natuurlijk: Is Call of Duty: Black Ops 4 zijn prijskaartje waard? Het korte antwoord daarop is ja. Call of Duty: Black Ops 4 is absoluut de moeite waard om in huis te halen. Ik zou dat voornamelijk doen voor de uitstekende multiplayer. Als je de game enkel in huis haalt voor de Blackout-modus, dan kom je wellicht tot een teleurstellende conclusie. Ik ben namelijk van mening dat Call of Duty zich minder goed leent voor het Battle Royale-concept. De gameplay van COD heeft namelijk simpelweg een te hoog tempo. Wellicht dat Battlefield hier wat meer mee kan. Daar ligt het tempo namelijk aanzienlijk lager. Vooralsnog is het een bèta, maar de Blackout-modus heeft mij niet weten te overtuigen.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze preview is gecaptured tijdens onze sessie op de PlayStation 4.

Packshot Call of Duty: Black Ops 4

Call of Duty