Preview: Deep Rock Galactic: Survivor - Authentiek overleven

-

Het is tegenwoordig common knowledge dat de indiegamescene vol zit met bangers. Weet je wat een geweldige game is? Vampire Survivors. Weet je wat een uitmuntende titel is? Deep Rock Galactic. Ze dus samenvoegen lijkt een simpel recept voor succes, toch? Ik ging langs bij de Nordic Booth tijdens gamescom om Deep Rock Galactic: Survivor even aan de pikhouweel te voelen. Benieuwd of de indietitel zich kan bewijzen tegenover de grote jongens in dit populaire subgenre? Laad die mineralen maar gauw in, want er moeten insecten verpletterd worden.

Rock and Stone - to the bone

Tijdens mijn tijd met Deep Rock Galactic: Survivor ging ik in gesprek met de topmannen bij Ghost Ship Publishing. Het werd al snel duidelijk dat ze een spin-off niet zomaar voor de grap doen. Nee, Deep Rock Galactic: Survivor is de eerste mogelijkheid voor Ghost Ship om van hun bekendste werk een echte multimediafranchise te maken. Het werd daarom al snel duidelijk dat de titel van ontwikkelaar Funday Games werkelijk DRG ademt. Bosco is er om de spelers te ondersteuen, de diverse biomen zitten vol met het gespuis uit de first-person shooter en de droppod is de enige manier om levend uit het helhol te ontsnappen.

Ook in de gameplay is de invloed van Deep Rock Galactic goed merkbaar. Je bent niet alleen bezig met het vernietigen van alles wat in jouw aura komt waggelen, maar je maakt je ook druk over het mijnen van mineralen. Dit is natuurlijk oud nieuws voor de ervaren greybeards, maar het is wellicht even wennen voor de spelers die nog geen ervaring hebben met het paradepaardje van Ghost Ship. Je algemene doelstelling is vrijwel altijd het uitroeien van het lokale wilde leven, maar je bijmissies zijn vaak directe verwijzingen naar Deep Rock Galactic. Zo moet je specifieke items verzamelen voor de extra XP-punten. Ja, ook de paddenstoelen zijn weer onderdeel hiervan.

deep rock galactic survivor preview gamescom

Miners will be miners

Een van mijn grootste vraagtekens bij Deep Rock Galactic: Survivor was hoe de titel zichzelf ging onderscheiden tegenover de concurrentie. Het is natuurlijk lachen als je precies hetzelfde doet als de rest, maar je hoopt als speler toch op meer. Deep Rock Galactic: Survivor doet gelukkig een aantal zaken anders als we het hebben over de gameplay. Wat kenmerkend is voor dit genre is dat de vijanden de speler omsingelen en opjagen. Enorme zwermen aan glyphids kruipen door de donkere gangen van Hoxxes IV en stalken de eenzame dwerg. Je kunt uiteraard jezelf verzetten middels je wapentuig of je kan de benen nemen, maar er is nog een optie. Je kunt namelijk je omgeving inzetten om te ontsnappen. De grotten van Hoxxes IV zijn niet bepaald glad en egaal. Nee, er staan genoeg 'rock and stones' in de weg. Je kunt als dwerg zijnde met je pikhouweel je eigen gangsysteem ontwerpen. Het kwam vaker dan één keer voor dat ik met mijn rug tegen de muur stond en toch wist ik ternauwernood te ontsnappen. Hoe? Door simpelweg een tunnel te graven, waardoor ik de menigte ontliep.

De game ademt dus Deep Rock Galactic en het weet ook wat interessante gameplaysystemen naar het subgenre te brengen. Het kent verder de klassieke functies die we ook zien in andere titels, zoals de upgrades voor je wapens en de permanente progressie die je boekt na elke run. Funday Games mikt op een release eind dit jaar en dan verschijnt Deep Rock Galactic: Survivor via Early Access op Steam. Ghost Ship hoopt de titel uiteindelijk te kunnen verschepen naar de consoles, zoals Xbox Game Preview. Dit hebben ze destijds ook gedaan met Deep Rock Galactic. Wellicht een mooi moment om nu nog wat extra feedback over te brengen. Er waren geen plannen voor multiplayer, maar ik hoop dat hier nog verandering in komt. Deep Rock Galactic heeft co-op in het DNA zitten en om te zien dat de spin-off zich daar niet mee bezig houdt, is toch een gemiste kans. Verder ben ik heel benieuwd hoe krankzinnig Deep Rock Galactic: Survivor uiteindelijk kan worden. In mijn speeltijd heb ik de eerste drie grotten kunnen verkennen met een low level personage, dus het is logisch dat je je nog niet voortbeweegt als een ervaren oorlogscrimineel. Ik heb goede hoop dat Funday Games een ervaring kan leveren die overloopt van de intensiteit.

deep rock galactic survivor preview gamescom1

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Als groot fan van zowel Vampire Survivors en Deep Rock Galactic zie ik Deep Rock Galactic: Survivor wel zitten. Dit is natuurlijk niets schokkends - het is een combinatie van twee franchises die ik hoog in het vaandel heb staan. Het is echter de uitvoering en de aandacht voor detail die mij ervan overtuigd te hebben dat Deep Rock Galactic: Survivor het gewoon gaat redden wanneer deze verschijnt in eind 2023 via Steam Early Access. Het weet de essentie van de franchise goed over te brengen en weet zichzelf te onderscheiden van de directe competitie. Het is uiteindelijk de vraag of het ook de herspeelbaarheid van de hoogvliegers in dit subgenre weet te evenaren, maar ik heb er alle vertrouwen in dat Funday Games en Ghost Ship Publishing de eerste succesvolle stap maken richting franchising. Rock and stone, brothers!

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Deep Rock Galactic: Survivor

Funday Games

Ghost Ship Publishing